Ga naar inhoud


Opbrengst zonnepanelen de helft minder door slagschaduw windmolens’


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Het effect van een windmolen wiek op een zonnestraal voor een zonnecelpark leek altijd minimaal.

De schaduw van de wieken verblindt in de gecombineerde wind- en zonneparken ogenschijnlijk maar even.

Na tests in Petten bleek bij een groter onderzoek dat het effect veel groter was”, zegt Lenneke Slooff, TNO-onderzoeker voor zonne-energie.

 

Het verlies aan opbrengst van energie voor zonnepanelen kan door die snelle schaduw oplopen tot tientallen procenten.

Lokaal zijn er uitschieters met 50% rendementsverlies.”

De omvormers van de zonnepanelen speelden een opmerkelijke rol. Zodra de schaduw kwam, probeert het apparaat razendsnel de spanning zo optimaal te maken.

De omvormer kan soms volledig van slag raken door de snelle schaduwen.

Soms duurde het lange tijd voordat deze weer het maximale punt wist te vinden.

 

Het wordt tijd dat men de milieu en klimaat invloeden gaat onderzoeken van grote windmolen en zonnepanelen installaties.

Ik ben nog nergens een gedegen onderzoek tegengekomen wat ingaat op het afzwakken van luchtstromen door windmolens.

 

Klik hier voor de actuele opbrengst in Nederland

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


43 minuten geleden, ceesv zei:

Ik ben nog nergens een gedegen onderzoek tegengekomen wat ingaat op het afzwakken van luchtstromen door windmolens.

ik ook niet!

Is dat er dan?

oeps

 

Niet dagelijks maar toch heel vaak moeten wij bezonningsstudies maken om aan te tonen dat een gebouw/nieuwbouw geen dramatisch effect heeft op de omgeving inzake slagschaduw. https://www.handelbouwadvies.nl/zon-in-tuin-berekenen/

Elke modern CAD / visualisering software doet dat "on the Fly"

Het lijkt me met windmolen wieken niet anders.

 

Er zijn heftige discussie over de afstandsregels die "zouden moeten gelden" t.o.v. woningen. In Duitsland wil men die wettelijke regels afschaffen of verlagen.

Maar waarom plaats je de molens ten zuide van je zonnepanelen...

Denk eens even na.

Zwarte Piste

Famke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Tonskidutch zei:

Denk eens even na.

Daar zit precies het probleem van het huidige beleid, er is niet over nagedacht. De ambtenarij is volledig verblind door scoringsdrift om het klimaat te "redden" op kosten van de burgers. En diezelfde burgers zitten lekker met de slagschaduw, geluidsoverlast en met een beetje geluk werken de paneeltjes van de burgers ook niet meer op een winderige dag.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk vroeger (25 jaar geleden) hadden we planologische kerntaken gescheiden van gemeentelijk beleid. En dat was maar goed ook.

Gewoon op een plankaart een paar nieuwe windmolens intekenen met een roze of gele markerstift is het natuurlijk niet.

Je moet weldegelijk even kunnen denken @minplus 😉

Echter gemeenten en hun energie en verduurzamingsbeleid wordt tegenwoordig niet door planologen en stedenbouwkundige gemaakt maar door een of andere droplul zoals ik, die met enkel één maand cursus in Eindhoven (Een afgeronde opleiding BA-BZ of MLO-BZ of een vergelijkbare opleiding en Algemene Wet Bestuursrecht ) door het detacheringsbureau ( Maandag en soortgelijke) aan de gemeente wordt uitgeleend.

{ ik heb er even over nagedacht toen ik al die baantjes zag bij de gemeentes en ben een kennismakingsgesprek aangegaan }

 

Geloof me je hebt dus helemaal geen planologische achtergrond nodig om je stad te verzieken met je onbenul en afwezigheid van kennis van zaken.

Dus de crux is niet het huidige beleid maar de kennis van zaken.

 

Dus in de leemte van 25 jaar en nadrukkelijk de laatste 15 jaar zijn heel wat ambtenaren binnen gehaald die kompleet niet deskundig zijn en dat in meerdere disciplines.

 

 

  • Like 1

Zwarte Piste

Famke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-12-2023 om 13:34, Tonskidutch zei:

ik ook niet!

Is dat er dan?

oeps

 

Niet dagelijks maar toch heel vaak moeten wij bezonningsstudies maken om aan te tonen dat een gebouw/nieuwbouw geen dramatisch effect heeft op de omgeving inzake slagschaduw. https://www.handelbouwadvies.nl/zon-in-tuin-berekenen/

Elke modern CAD / visualisering software doet dat "on the Fly"

Het lijkt me met windmolen wieken niet anders.

 

Er zijn heftige discussie over de afstandsregels die "zouden moeten gelden" t.o.v. woningen. In Duitsland wil men die wettelijke regels afschaffen of verlagen.

Maar waarom plaats je de molens ten zuide van je zonnepanelen...

Denk eens even na.

Omdat in de zomer de zon om 5 uur al opstaat in het noordoosten... Dan beginnen mijn panelen te leveren en... relatief veel omdat ze dan nog op zijn koudst zijn.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...