Ga naar inhoud


Blijf maar problemen houden met een stukje kwaliteit, wie weet het?


Con

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Gebeurd regelmatig hoor. Het rammelt ook de hele tijd als hij aan het printen is en het bed wordt vastgehouden door een paar veertjes en niet geborgde stelschroeven.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 25-12-2023 om 22:54, Big fellow zei:

Het beste kan je een filament droger kopen, en dan printen met de filament nog steeds in de droger. Voor de zeer hygroscopische filamenten is dit bijna een vereiste.

Die drogers zijn niet zo duur, en lossen veel kwaliteit problemen op .

Kun je eens een voorstel van zo'n droger doen?

En zijn er dan filamenten die daar niet gevoelig voor zijn?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Con zei:

Kun je eens een voorstel van zo'n droger doen?

En zijn er dan filamenten die daar niet gevoelig voor zijn?

Ik heb zelf vorig jaar de Creality dryer gekocht. Maar die is niet meer beschikbaar lijkt het. Ook is de dryer die @Michel vermeld een stuk moderner / beter...

Wat ik doe is mijn filament drogen en dan direct een vacuümzak in met een zakje silica gel. Als ik dan wat wil printen, is de filament al gedroogd. Voor langere prints (in mijn geval reken ik > 12 uur daaronder) print ik direct uit de droger, die ik dan wel "boven" de printer zet.

 

Maar ik denk erover na om een Bambu lab X1 carbon of een P1S te kopen met een AMS, welke ook een droger is.... Dan de gemodificeerde Ender 3 v2 de deur uit, of misschien weggeven aan iemand die wilt beginnen met het 3D printen.... Die beslissing ga ik over een paar maanden maken... 🙂 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
10 uren geleden, Big fellow zei:

Wat ik doe is mijn filament drogen en dan direct een vacuümzak in met een zakje silica gel. Als ik dan wat wil printen, is de filament al gedroogd. Voor langere prints (in mijn geval reken ik > 12 uur daaronder) print ik direct uit de droger, die ik dan wel "boven" de printer zet.

Dat is na het drogen zeker niet verkeerd om te doen, dan blijft het inderdaad langere tijd goed.

 

Zelf heb ik 2 gemodificeerde Sunly S1's.

https://www.printables.com/model/489502-sunlu-s1-filament-dryer-fan-mod-for-4020-sized-fan

https://www.printables.com/model/129999-sunlu-s1-filament-dryer-m10-ptfe-guide

 

Omdat de lucht in deze droger niet voldoende circuleert daar een ventilator mod ingebouwd. Deze droger is echter alleen voor PLA en eventueel PETG geschikt, voor speciale filaments wordt ie niet warm genoeg (max 50-55 graden). Ik zou nu dus altijd voor de S2 gaan. Als je alleen PLA print, is dit een prima en veel goedkopere keuze. De MOD's kan je zelf printen en een 40mm ventilator soldeer je er zo tussen.

De S1 gebruik ik voor permanente filament storage, uiteraard met een zakje silica gel in de spool.
 

Ook in de S2 circuleert de lucht onvoldoende, maar ook daarvoor is een simpele mod te vinden die de eerder genoemde mod (die de deksel iets open zet) dan ook weer onnodig maakt.  Als je een fan plaatst, kan je beter deze mod gebruiken als je de droger ook al filament aanvoer wilt gebruiken: https://www.printables.com/model/668444-sunlu-s2-tangential-filament-path-adapter
Fan mod: https://www.printables.com/model/420980-sunlu-s2-filament-dry-fan

 

Quote

Maar ik denk erover na om een Bambu lab X1 carbon of een P1S te kopen met een AMS, welke ook een droger is.... 

 

De AMS is als droger overigens niet ideaal. Het kan hooguit wat helpen. Alleen drogen met silica gel is niet voldoende. Het kan wel helpen met droog houden als de filament eenmaal goed droog is.

 

De printer is overigens wel geweldig, maar dat vertelde ik je een jaar geleden al, dus grote kans dat er over enkele maanden een betere is ;) (x2) en dan wordt je keuze weer lastiger.

 

@con, voor nu kan je eventueel een gewone elektrische hetelucht oven gebruiken op maximaal 50 graden en dan de spool een paar uur er in laten liggen. Zie ook: https://all3dp.com/2/how-to-dry-filament-pla-abs-and-nylon/

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tips allemaal waarvoor dank. Even naar jouw (Michel) gegaan, heftig dat verschil.

 

image.png.365787a340c0075f5608135678f77257.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...