Ga naar inhoud


Brand transformatorhuisje Amsterdam.


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ruim 4100 huishoudens in Amsterdam-Zuid en -Oost zitten vrijdagavond zonder stroom.

Het gaat om aansluitingen in de Rivierenbuurt, de Watergraafsmeer en Overamstel.

De oorzaak is een brand in een transformatorhuisje aan het Victorieplein in Amsterdam-Zuid, meldt netbeheerder Liander.

 

De oorzaak van de brand is (nog) niet bekend.

 

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


10 uren geleden, ceesv zei:

De oorzaak van de brand is (nog) niet bekend.

 

vandalisme zou de meest denkbare oorzaak kunnen zijn OF is het toch de overbelasting van het (redelijk oude) net in deze buurt

 

heb ik als klein kind ook meegemaakt in Maastricht

en plots was het donker aan de tafel tijdens avondeten met nadien loeiende sirenes

alle ouders en kinderen gingen met een of meer zaklampen kijken wat er gebeurd was op straat

totdat het trafohuisje destijds gerepareerd was hadden we dus ook schoolvrij 😁

 

 

 

Fortunate Son

Creedence Clearwater Revival

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

vandalisme zou de meest denkbare oorzaak kunnen zijn OF is het toch de overbelasting van het (redelijk oude) net in deze buurt

Wat ik veel waarschijnlijker acht is dat er een dier naar binnen is gekomen, en kortsluiting heeft gemaakt op de aansluitingen van de trafo of de distributie rail. Dat kan leiden tot een vlamboog, en tja, dan heb je in no-time een goede brand als er brandbare dingen in de buurt zitten.....

  • Like 1

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb er twee straten verderop gewoond, ratten en muizen waren de meest voorkomende dieren rondom het Victorieplein

Maar ja Trafohuisjes hebben geen gesloten vloer, die hebben poeren en rondom is dat meestal een grindbed van 40 centimeter... Dus van onderuit graven met een beetje moeite zou kunnen.

Fortunate Son

Creedence Clearwater Revival

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-1-2024 om 14:10, Big fellow zei:

Wat ik veel waarschijnlijker acht is dat er een dier naar binnen is gekomen, en kortsluiting heeft gemaakt op de aansluitingen van de trafo of de distributie rail. Dat kan leiden tot een vlamboog, en tja, dan heb je in no-time een goede brand als er brandbare dingen in de buurt zitten.....

Ik snap niet dat er geen blus-installatie inzit in de vorm van Halon.

Zeker omdat het ruimten zijn waar normaal gesproken

niemand aanwezig is.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is misschien wel te duur, die installaties vergen namelijk ook regelmatig onderhoud/inspectie, het zal wel een risico analyze geweest zijn die heeft doen besluiten er niets aan extra installaties in te zetten.

aangepast door Tech

Pli Core Member

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik meen dat halon blussen, een van de beste systemen, per 1 januari 2004 verboden zijn.

 

Wegens het milieu!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt een beetje aan de koeling of die lekker fikt... 😁

Dan helpt ook Halon niet of PFAS schuim.

 

https://www.glysofor.de/nl/transformator-koeling/

 

had ik van de brandmeester in Kopenhagen te horen gekregen

 

M.b.t. dat onderwerp kan het heel goed zijn dat de koeling niet meer voldoende was wegens corrosie

Fortunate Son

Creedence Clearwater Revival

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Con zei:

Ik snap niet dat er geen blus-installatie inzit in de vorm van Halon.

Zeker omdat het ruimten zijn waar normaal gesproken

niemand aanwezig is.

Als het onbemande ruimtes zijn dan is CO2 een goede oplossing. Halon werdt gebruikt in ruimtes waar tijdens het blussen mogelijkerwijs mensen aanwezig zouden kunnen zijn. Denk aan onderzeeërs. 

Maar gas blussing vereist een hermetisch afgesloten ruimte om zo effectief mogelijk te wezen. Transformatorhuisjes zijn over het algemeen lucht gekoeld door natuurlijke convectie. Om dat af te sluiten moet je brandkleppen installeren die vrij veel onderhoud vereisen, dus eigenlijk niet praktisch zijn. Onderhoud kost veel meer dan het zo nu en dan vervangen van een transformator of volledig huisje.....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En dat huisje op het Victorieplein stond er al een paar jaar, ik denk ergens sinds midden vorige eeuw.

Streetview link

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar een fles Halon, hoe moeilijk kan het zijn?

Ook met ventilatie. Halon is behoorlijk zwaar en (ver)drijft

alle (zuur)stof omhoog. Een Halon meldertje en klaar

is Kees.

 

De toepassing van CO2 ken ik niet tegen brand.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Con zei:

Nee, maar een fles Halon, hoe moeilijk kan het zijn?

Mag als sinds 2004 niet meer gebruikt worden als blusmiddel ivm feit dat dit net als CFK's schade toebrengt aan de ozonlaag.

Gebruik in vliegtuigen is nog wel toegstaan ivm verhoogde gevaarzetting als er brand uitbreekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, theparasol zei:

Mag als sinds 2004 niet meer gebruikt worden als blusmiddel ivm feit dat dit net als CFK's schade toebrengt aan de ozonlaag.

Gebruik in vliegtuigen is nog wel toegstaan ivm verhoogde gevaarzetting als er brand uitbreekt.

Dat verbaasd mij dan weer, het verdrijft alle zuurstof om te overleven,

dat was altijd het grote gevaar van Halon.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...