Ga naar inhoud


2024: Uit de krant vandaag.


ceesv

Aanbevolen berichten


1 uur geleden, paardengek zei:

En toch speelt wiskunde een hele grote rol in de elektrotechniek, elektronica en mechanica. Ik was altijd heel goed in wiskunde, en dat is een groot voordeel, wanneer je als beroep storingsmonteur bent.

euuhhhh

Ik ben ook storingsmonteur en van al dat gezever over X'en en Y'en waar ze je jaren mee geplaagd hebben daar doe ik dus totaal helemaal niets meer mee.

Pietje paardengras, rekenen met vectoren ed. dat wel, maar ach gewoon in Exel een formule maken op je laptop, gegevens invullen en er rolt een antwoordt uit.

Dat is ook meteen het probleem van veel onderwijs methoden.

85-95% van alle personen doet niets of maar heel weinig met alles wat je geleerd hebt.

Krijg je Duits dan plagen ze je alleen maar met naamvallen en hoeveel kiezen daarna voor Duits? Bij mijn dochter van de 165 slechts 8 terwijl het wel de grootste handelspartner van Nederland is.

Krijg je Frans dan idem en hoeveel kiezen er uiteindelijk voor de Franse taal??? vaak net zo weinig als voor Duits

En waarom?? "al die naamvallen ed." staat met stip op nr, 1

Pas dan dat lesprogramma aan, maak het leuk en leer ze zich redden in het buitenland zodat ze bij de bakker een brood oid. kunnen kopen en die bakker weet ook als je het die Brot noemt wel wat hij moet pakken.

Ga pas later specifiek in op het juist toepassen van naamvallen voor degene die hier verder in willen, vraag het de Duitsers zelf eens en veel zullen toegeven dat ze het zelf vaak ook niet exact weten.

Maar nee die leraren/taalpuristen vinden dat eerst de basis goed moet zijn en dat je daar pas op voort kunt borduren.

Gevolg om school leer je nog maar weinig en vergaar je alleen wat basis kennis, de rest leer je pas in de praktijk en van die buitenlander die het hier heeft over die paard snappen we ook prima dat hij het niet over een koe heeft.

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, paardengek zei:

En toch speelt wiskunde een hele grote rol in de elektrotechniek, elektronica en mechanica.

 

ik beweerde ook niet het tegendeel in mijn eerder bericht.

Het wordt als je het goed aangeleerd hebt een soort onopvallende begeleider van jou. Maar ik denk niet meer bewust aan echte formules als opgave.

Zo is het in ieder geval voor mij, die mathematiek, geometrie en goniometrie in 3 dimensies hanteert bij een ontwerp.

En dus rekenen hoeveel materiaal je gebruikt en wat dat kost is een maar klein onderdeel van de overwegingen.

 

Maar het is frappant dat het thema onderwijs, ook juist nu na de algemene beschouwingen van de tweede kamer over de plannen van het kabinet, wel wat stof doet opwaaien. Gezien het artikel over het MBO en de ontbrekende vakmensen kun je wel een probleem zien ontstaan voor onze toekomst.

Waar begint het, de kip of het ei?

 

 

Désenchantée

Mylène Farmer

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer scholen geen passende opleiding meer geven zal het bedrijfsleven zelf jonge mensen moeten gaan opleiden.

In Duitsland doet men niet anders.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad zo. Ik was zelf een "ausbilder" in Stuttgart en heb 4 van 4 mensen ertoe gebracht dat ze met een Cum Laude diploma afstudeerden en in vaste dienst kwamen. (ausbilder = opleider / instructeur)

Maar hier mag ik niemand opleiden zonder Akte 1 of 2. Terwijl de scholen docenten zoeken.

Désenchantée

Mylène Farmer

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Rond 1990 heb ik nog les gegeven op het KMBO, zonder akte.

Ik had wel een akte van aanstelling van de wethouder van onderwijs.

Of die regel ondertussen veranderd is?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een akte of opleiding zegt niet zoveel over of iemand goed les kan geven of niet.

Mijn vrouw had een Lio die al 3 jaren opleiding had gehad en daar vreemd genoeg probleemloos doorgekomen was want ze zag binnen 2 lessen dat het met die jongen nooit iets zou worden in het onderwijs en heeft hem geadviseerd iets totaal anders te gaan doen.

Wat hij ook gedaan heeft. Maar hij heeft wel 3 jaar verspild.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, minplus zei:

Een akte of opleiding zegt niet zoveel over of iemand goed les kan geven of niet.

Een akte hoort wel iets te zeggen over de kennis die je meebrengt.

En "goed lesgeven" is wel een vloeiend begrip.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor goed lesgeven heb je enorme kennis nodig  maar ook het vermogen om het op een super manier over te brengen en daarmee leerlingen enthousiast te maken. Dat laatste hebben sommigen met enorme kennis totaal niet.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, minplus zei:

Een akte of opleiding zegt niet zoveel over of iemand goed les kan geven of niet.

precies.

Wiskunde heb ik altijd als iets abstract gezien, die X-en en Y-en met ellenlange formules om uiteindelijk als uitkomst te krijgen 3x + 2y konden me gestolen worden en zeiden me totaal niets omdat ik (en velen met mij) het nut er niet van inzag.

Later op de MTS hebben we 1 jaar een leraar gehad die de X-en en Y-en "levend" maakte en er praktijkgerichte problemen mee oploste waar je zelf een beeld bij kon vormen en ook zag wat je er mee kon doen.

Dat zag je ook meteen aan de cijfers want ipv. 5jes en 6jes werden het zevens en achten en dat niet alleen bij mij maar in de gehele klas.

 

Mijn vrouw heeft als hulpmoeder op school veel kinderen geholpen met rekenen.

Ik weet nog dat ze vertelde dat ze een jongen hulp moest geven waar de juf van aangaf "verspilde moeite, die snapt er niets van en leert het ook nooit"

Idd. was het een martelgang tot ze de link wist te leggen met voetballen wat deze jongen graag deed.

10-8 = daar snapte deze jongen niets van maar als hij 10 ballen had en er 8 van in de goal trapte dan wist hij prima dat hij er 2 gemist had.

Door alles te vertalen naar voetballen viel het kwartje en ipv. te blijven zitten kon hij gewoon door naar het volgende jaar en nog steeds (denk dat het inmiddels al wel 15 jaar geleden is) spreekt hij mijn vrouw aan met dat hij toen zo goed geholpen is.

 

Zelfde ging het bij mij met Duits, je mocht maar 1 taal per jaar laten vallen dus het 1e jaar weg met dat Frans en het 2e jaar eindelijk afscheid kunnen nemen van dat ellendige Duits.

Ik weet nog dat de leraar Odink tegen mijn ouders zei "geef hem een brommer om aan te sleutelen maar vermoei hem niet met Duits"

Nu is Duits mijn 2e moedertaal, allereerst omdat we hier slechts 2 Nederlandse zenders hadden maar wel 5 Duitse zenders dus verstaan was geen probleem alleen praten was een ander verhaal.

Op vakantie gaf Michel (de pensionhouder en oud postbode) aan "maakt niets uit als het niet helemaal klopt, zo leer ik ook wat Nederlandse woorden" maar als we samen gingen wandelen of vissen dan konden we uren met elkaar praten en gaf hij terloops tips hoe je heel handig in het Duits zinnen op kon bouwen waarbij ik dacht "waarom hebben ze me juist dat op school nooit geleerd"?

De kinderen leerden spelenderwijs zo ook Duits en vooral mijn dochter praatte op 5-6 jarige leeftijd gewoon honderd uit in het Duits dat als ze met de pensionhoudster Stefanie boodschappen deed er mensen waren die vroegen "goh nooit geweten dat je een dochter had" waarbij Stefanie dan vertelde dat het haar "ferientocher" was uit Nederland.

Uiteindelijk is daar wel het "Duitse zaadje" geplant want volgend jaar studeert ze af aan de universiteit van Trier in de Duitse taal en politicologie en is ze nu als Nederlandse bezig Duitse politici te adviseren hoe ze de Duitse taal beter kunnen gebruiken om hun kiezers te bereiken.

Begin volgend jaar zal ze ook regelmatig in de Bundestag (het Duitse parlement) aanwezig zijn om daar politici te ondersteunen.

In het begin was dat nog wel een dingetje, "een Nederlander die ons Duitsers verteld hoe we Duits moeten praten"?

Maar na wat gesprekken met de leiders van de politieke partij die ze gaat ondersteunen was die hobbel snel genomen en begint ze begin volgend jaar in Berlijn.

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, minplus zei:

Voor goed lesgeven heb je enorme kennis nodig  maar ook het vermogen om het op een super manier over te brengen en daarmee leerlingen enthousiast te maken. 

Zwartwit heb je gelijk.

De praktijk is inmiddels vele malen ingewikkelder.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, minplus zei:

Voor goed lesgeven heb je enorme kennis nodig  maar ook het vermogen om het op een super manier over te brengen en daarmee leerlingen enthousiast te maken. Dat laatste hebben sommigen met enorme kennis totaal niet.

Het ligt echt aan dat enthousiasmeren van de toehoorders.

Laatst was ik bij een lezing en daar zakte mijn broek van af, halverwege ben ik dus ook opgestapt. Niet alleen de materie was heel saai gebracht ook de manier van vertellen was oersaai.

Désenchantée

Mylène Farmer

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat en het kunnen overbrengen.

Had op het gym een leraar Frans en het werd niks, een 5 op mijn rapport . Een volgende leraar Frans en het werd een 10.

Een leraar Duits en een 3 in mijn voorlaatste jaar. Daarna een super lerares en heb met haar gewed dat ik een 8 op m'n eindexamen zou halen en heb gewonnen.

Tijdens m'n studie bij Statistiek en Waarschijnlijkheidsrekening een geniale jongen die later prof is geworden.

Hij begon met "als a over b, dan is" en uren bestuderen over zijn stencils bracht je naar de 2e pagina zonder dat je veel duidelijk was.

Er zaten 75 man bij zijn 1e college; bij zijn 2e college 30 man en bij zijn 3e college is hij kwaad weggelopen omdat er 5 man zaten.

Daarna kregen we een andere die begon met "Ali denkt dat hij helderziend is en we gaan kijken of dat klopt" en er zaten en bleven 75 in de zaal.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er ligt een gigantisch drijvende bom (tanker) voor Zweden en Denemarken, gestart uit een haven in Rusland.

Met nog meer kaliumnitraat aan boord dan dat er in Beirout is ontploft enkele jaren geleden.

Geen haven / stad wil het gehavende schip laten aanleggen wegens het te grote gevaar van een explosie.

https://www.tagesschau.de/multimedia/video/schnell_informiert/video-1382834.html

 

op geen andere NL site gezien

 

Désenchantée

Mylène Farmer

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...