Ga naar inhoud


Solar flare, mogelijk gevolgen op aarde voor energie voorziening en communicatie.


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

https://www.spaceweatherlive.com/en/solar-activity/solar-flares.html

Gisteren was een van de zwaarste zonne erupties van de afgelopen jaren.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • ceesv wijzigde de titel naar Solar flare, mogelijk gevolgen op aarde voor energie voorziening en communicatie.

Over een XXX-aantal jaartjes dooft de zon uit , dus ....

 

Serieus: Ik heb het filmpje gezien , er gebeurt / verandert wel het een en ander !!

Moedertjenatuur in aktie ??

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, cookie monster zei:

Moedertjenatuur in aktie ??

Nee, niets moedertje natuur. Komt door de opwarming van de Aarde🤪

  • Like 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al de activiteit van de zon wat op ons afkomt kan alle (adhoc) moeite en kosten die wij simpele zielen in een paar decenia menen te moeten maken door druk van een stel, geen ander woord kan ik vinden, mafkezen, worden in één klap wegevaagd. Als de zon daar zin aan heeft. En reken maar dat dat gaat gebeuren eerdaags. Dan staan we te boek als een 'verloren beschafing'. Dat komt zo nu en dan eens voor. Dus maak ik me alvast geen illusie om die milieu en klimaat wedren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ben je weer leuk bezig op zondag ochtend om ons vrolijk te stemmen. very insightfull

 

Quote


UNEXPECTED CME IMPACT: Een CME raakte het magnetische veld van de aarde op 11 februari (0211 UT). De onverwachte inslag schokte een USGS magnetometer in Boulder, Colorado, met 40 nT, maar veroorzaakte niet meteen een geomagnetische storm. Desondanks blijven geomagnetische stormen van klasse G1 mogelijk in de komende uren wanneer de aarde door het kielzog van de CME trekt.

CME Impact waarschuwingen: SMS Tekst

DOOR DE AARDE GESTORVEN ZONNEVlam EN CME: Grote zonnevlek AR3576 barstte gisteren (10 februari @ 2703 UT) uit en produceerde een zonnevlam van de M9-klasse, slechts een paar procentpunten verwijderd van categorie X. NASA's Solar Dynamics Observatory legde de extreem ultraviolette flits vast:

De straling van de zonnevlam ioniseerde de bovenkant van de aardatmosfeer. Dit veroorzaakte op zijn beurt een sterke kortegolfradioblackout boven de Stille Oceaan. Zeelieden en radioamateurs hebben misschien wel een uur na de piek van de vlam gemerkt dat het signaal op frequenties onder 30 MHz wegviel.

Van groter belang is de coronale massa ejectie (CME). Nieuwe beelden van het Solar and Heliospheric Observatory tonen een assymetrische halo CME met een op de aarde gerichte component. Een voorlopig NASA-model voorspelt dat deze de aarde zal bereiken op 13 februari:

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

 

spaceweather.com

Zwarte Piste

Famke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een voorlopig NASA-model voorspelt dat de CME de aarde zal bereiken op 13 februari:

 

ik heb op de 13e een rit van ruim 1.000 km op het programma staan.

Ik hoop dat de boordcomputer en navigatie van mijn G31 blijft werken.

 

Reizen in een geomagnetische storm is geen prettig vooruitzicht.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het uitdoven van de zon is over 7 miljard jaar. Ik zou het maar alvast in je agenda zetten, @cookie monster

 

Een solar flare komt van de zon, daar heeft de aarde en het klimaat niks mee te maken.

 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/06/wat-is-een-zonnevlam-en-wat-kan-ze-aanrichten-/

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ceesv zei:

Een voorlopig NASA-model voorspelt dat de CME de aarde zal bereiken op 13 februari:

 

ik heb op de 13e een rit van ruim 1.000 km op het programma staan.

Ik hoop dat de boordcomputer en navigatie van mijn G31 blijft werken.

 

Reizen in een geomagnetische storm is geen prettig vooruitzicht.

 

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Weet niet hoeveel kunststof je beamer heeft, maar de golflengte en de kooi van faraday maken het verschil bij dergelijke invloeden.

 

https://www.quantumuniverse.nl/de-kooi-van-faraday

 

 

Denk dat je je eerder zorgen moet maken of de GPS satellieten blijven werken, die hebben er meer last van, maar als er enkele uitvallen zal dat vm. niet al te veel impact hebben aangezien er meerderen zijn.

Groter is de impact op een geostationaire satelliet, die bevinden zich helemaal buiten het magnetisch veld van de aarde wat veel bescherming biedt tegen dit soort kwaadaardige deeltjes.

Dat is ooit eens bij de Anik E1 en E2 gebeurd.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Anik_(satellite)#:~:text=Anik E1 failed first at,UTC%2C on 21 January 1994.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-2-2024 om 10:34, ceesv zei:

Een voorlopig NASA-model voorspelt dat de CME de aarde zal bereiken op 13 februari:

 

ik heb op de 13e een rit van ruim 1.000 km op het programma staan.

Ik hoop dat de boordcomputer en navigatie van mijn G31 blijft werken.

 

Reizen in een geomagnetische storm is geen prettig vooruitzicht.

Wel goed aangekomen hoop ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-2-2024 om 14:48, ceesv zei:

https://www.spaceweatherlive.com/en/solar-activity/solar-flares.html

Gisteren was een van de zwaarste zonne erupties van de afgelopen jaren.

 

 

En die stond nog niet in vergelijking tot de niet te meten vanwege apparatuur overload en dus geschatte X28 van 2003, later bijgesteld tot X45, of nog sterkere eerder in de tijd.  Het verschil is dat we nog afhankelijker geworden zijn van steeds gevoeligere electronica.  Satellieten die uitvallen kunnen problemen opleveren maar van uitgevallen energienetten hebben we denk ik veel meer last.  Vooral nu alles geelectrficeerd wordt.

 

Voor de werkelijk geinteresseerden is er in april een workshop/conference door/bij het NOAA/SWPC met de mogelijkheid tot bezoek van het SWPC (zeg maar het space KNMI).  O ja, ook online te volgen - uiteraard tegen betaling daarom geen link.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...