Ga naar inhoud


Zonnepaneel / ( kunst)licht ?!


MrDish

Aanbevolen berichten

het is even een zijsprong, maar de Wp van een paneel is niet alleen bepalend voor de opbrengst, bepalend voor de opbrengst is de omvormer die toegepast wordt, ik kwam daar achter toen ik 430Wp panelen bestelde en ontdekte dat de toegepaste micro omvormer afkapte bij 330W, op mijn vraag aan de leverancier wat dan de zin was van het installeren van de duurdere 430Wp panelen werd er iets gemompeld over efficienter, nieuwste generatie etc., ik kon ook kiezen voor micro omvormers die afkappen bij 430W, maar daar zat een stevig prijskaartje aan....

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites


21 uren geleden, MrDish zei:

Ik heb hier een gem verbruik van rond de 130 kWh per maand .de ene keer wat meer dan de andere . 

Standaard zit daar op : koelkast en diepvries , wanneer het meer wordt ( zaterdag`s) is dat de 

wasmachine  , compressor , en allerhande handgereedschap ,met een uitschieter in een maand van 160 kWh

 

Dan heb je een verbruik van een 2000KW per jaar.

Wat niet veel is

 

Afhankelijk van je ligging en hellingshoek zou je dan +/- 2kWp kunnen leggen.

 

Daar ga je het jaarverbruik wel kunnen mee dekken.

Maar best uittellen hoe het zit met de teruglevering vergoeding.

Het kan zijn dat je best wat meer legt, want veel van je verbruik gebeurd op momenten dat de panelen niets opbrengen.

 

Verder meegeven dat mijn panelen liggen aan de straatkant.

S'nachts worden deze verlicht door de straat verlichting.

De omvormer springt toch niet op dan.

Die paar wat van de straatverlichting is niet voldoende om stroom op te wekken. 

 

Mvg

 

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, wanderer zei:

het is even een zijsprong, maar de Wp van een paneel is niet alleen bepalend voor de opbrengst, bepalend voor de opbrengst is de omvormer die toegepast wordt, ik kwam daar achter toen ik 430Wp panelen bestelde en ontdekte dat de toegepaste micro omvormer afkapte bij 330W, op mijn vraag aan de leverancier wat dan de zin was van het installeren van de duurdere 430Wp panelen werd er iets gemompeld over efficienter, nieuwste generatie etc., ik kon ook kiezen voor micro omvormers die afkappen bij 430W, maar daar zat een stevig prijskaartje aan....

Daarnaast is Wp wat ze theoretisch maximaal af kunnen leveren in optimale omstandigheden.

Die optimale omstandigheden zijn er nauwelijks, meestal zijn de panelen te heet om bij

maximale zonneschijn optimaal te leveren. Later geldt ook vervuiling een rol, denk aan de Sahara...

Maar naar mijn beleving is het raar dat er een omvormer wordt geleverd die NIET het onderste uit

de kan weet te halen.

Een micro omvormer kost ongeveer € 130 voor 480 Watt. Maar wellicht viel dat buiten de begroting.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de offerte stamt van vorig jaar augustus, toen was de meerprijs aanzienlijk, de meeste offertes boden 300W omvormers aan, dus ik was blij met een offerte die 330W omvormers aanbood voor een lagere prijs dan de offertes van 300W....

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, wanderer zei:

de offerte stamt van vorig jaar augustus, toen was de meerprijs aanzienlijk, de meeste offertes boden 300W omvormers aan, dus ik was blij met een offerte die 330W omvormers aanbood voor een lagere prijs dan de offertes van 300W....

Dit had ik mijzelf ook nooit gerealiseerd. Dan zou ik, met deze wijsheid, goedkopere panelen nemen.

 

Blijkbaar had je last van schaduw anders had je wel een normale omvormer genomen neem ik aan.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Con zei:

Dit had ik mijzelf ook nooit gerealiseerd. Dan zou ik, met deze wijsheid, goedkopere panelen nemen.

 

Blijkbaar had je last van schaduw anders had je wel een normale omvormer genomen neem ik aan.

 

dak ligt op zw...met vrij zicht over de akkers....dus geen schaduw, en micro omvormers is altijd beter ivm afschakelen door te hoge spanning op het net, bij een gemeenschappelijke omvormer schakelen alle panelen af, bij micro omvormers gestaffeld...

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat TS zijn zonnepanelen onder de straatverlichting of gericht op het plaatselijke sportveld wil plaatsen en daarmee andermans energie draadloos de zijne wil maken.  Tenminste, zo zou ik het dan doen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Slim? gedacht, maar dat gaat niet werken.

Die lichtintensiteit is te laag.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals anderen al opmerken is het weer totaal niet duidelijk wat MrDish nu eigenlijk wil of denkt. Ik ben voor out of the box denken hoor maar het moet wel enige logica hebben. Zo'n verkoper kan zoveel zeggen maar je kunt het zelf ook uitrekenen.  

 

150 kWh x 12 = 1800 kWh per jaar... je kunt dit trouwens zien in je afrekening of dit klopt.. 1 apparaat toevoegen en het kan al enorm verschillen.

 

380 Wp x 0,85  = 323 Wp reëel rendement, dus 1800 / 323 =  5,57 dus dan heb je 6 panelen nodig wil je het volledige verbruik afdekken. Maar panelen hebben de meeste opbrengst in de zomer als daadwerkelijk de zon schijnt en hoog aan de hemel staat.  In andere jaar getijden is het veel minder. 

 

In de praktijk betekend dit dat die panelen jou bijna 2000 Watt aan stroom leveren terwijl je verbruik misschien maar 200 Watt is op dat moment, kortom 1800 Watt gaat dan terug het stroom net in of je moet dit gaan opslaan in een batterij.  Maar zo'n batterij is idioot duur dus daardoor is het minder aantrekkelijk. In de winter krijg je misschien amper 100 Watt binnen en heb je alsnog het stroomnet nodig en s'nachts ook natuurlijk.  Je hebt dan van die mensen die nemen een dynamisch energie contract waarbij de stroomprijzen per uur wijzigen, maar dan ben je weer continue bezig met je stroom verbruik.  Ik kies liever andere hobby's.

 

En zelf testjes willen doen met lampjes is leuk experiment maar meer ook niet. Je gaat daar niks mee aantonen ofzo. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

We zien 4 lampjes, met iets zwarts op het huisje.

Elke bijdrage maak je het mysterie groter.

 

Vertel, wat heeft dat met je verkoper te maken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ceesv zei:

We zien 4 lampjes, met iets zwarts op het huisje.

Elke bijdrage maak je het mysterie groter.

 

Vertel, wat heeft dat met je verkoper te maken.

Dit soort lampjes zie je wel vaker ergens in tuinen.

Dat was mijn project.

Dit heeft niks met de verkoper te maken.

Zojuist, MrDish zei:

Dit soort lampjes zie je wel vaker ergens in tuinen.

Dat was mijn project.

Dit heeft niks met de verkoper te maken.

Jullie wilden toch weten wat het voor project is of was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 15-2-2024 om 13:26, MrDish zei:

Halle leden en beter weters.

 

een vraag ,voor dat ik met materiaal en gereedschap ga slepen.

kan ik of kan men met kunstlicht (lamp) een zonnepaneel in werking laten zetten ,zodat die stroom levert.

 

Mvg

En wij maar allemaal denken dat het over je vraag ging.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, MrDish zei:

Dit soort lampjes zie je wel vaker ergens in tuinen.

Dat was mijn project.

Dit heeft niks met de verkoper te maken.

Jullie wilden toch weten wat het voor project is of was.

Zet een bouwlamp op je panelen en zij leveren energie.

En wat dan? Wat wil je ermee?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...