Moderator ceesv Geplaatst: 27 februari Moderator Geplaatst: 27 februari De problemen op het elektriciteitsnet worden steeds nijpender. Stedin geeft aan dat nodig om het overvolle stroomnet in de vroege avonduren te ontlasten. Wanneer veel mensen avonds thuiskomen en allerlei apparaten aanzetten, is er veel vraag naar stroom. Het net raakt op die momenten steeds meer overbelast. Stedin stelt, dat voor iedere laadpaal die in de genoemde piekuren uitgezet wordt, de netbeheerder grofweg weer een extra nieuwbouwhuis zou kunnen aansluiten op het net. Op dit moment is pas een kwart van de auto's elektrisch. Ook de toename van niet planbare energie opwekking zet steeds meer druk op het net. Een zaklantaarn, batterijen en kaarsen op voorraad leggen is misschien niet onverstandig. De politieke beslissers zouden er goed aan doen om de raad van technici inzake de energie transitie ter harte te nemen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Tonskidutch Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Tempo maken in die andere energie drager zou verstandiger zijn. Hydrogen! https://waterstofguide.nl/waterstof-tanken En natuurlijk in onze buurlanden ook verkrijgbaar, zelfs meer dan hier maar die worden nooit op dergelijke kaartjes vermeld ... Geoblock van de domste aard Toyota Mirai wordt de eerste nieuwe auto die ik koop tzt. Coles Corner Richard Hawley
OFDM Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Als er echt grote hoeveelheden witte waterstof uit de bodem kan worden gehaald- Of per schip uit het midden oosten waar de woestijn volstaat met door de zon opgewekte energie dan zie ik twee soorten auto's helemaal zitten. Waterstof als opvolger van diesel en elektrisch als korte afstand auto met een lichte accu. Een grote elektrische auto is met de huidige energiemix nog een vorm van greenwashing. Daar komt de enorme toename van fijnstof door hogere bandenslijtage nog bij. Onder de streep redden we daar weinig mee. Eigenlijk is het hele probleem dat we veel en veel te laat nu alles veel te snel moeten omgooien. 1
Thijs-Rallye Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari 15 uren geleden, OFDM zei: Als er echt grote hoeveelheden witte waterstof uit de bodem kan worden gehaald- Of per schip uit het midden oosten waar de woestijn volstaat met door de zon opgewekte energie dan zie ik twee soorten auto's helemaal zitten. Waterstof als opvolger van diesel en elektrisch als korte afstand auto met een lichte accu. Een grote elektrische auto is met de huidige energiemix nog een vorm van greenwashing. Daar komt de enorme toename van fijnstof door hogere bandenslijtage nog bij. Onder de streep redden we daar weinig mee. Eigenlijk is het hele probleem dat we veel en veel te laat nu alles veel te snel moeten omgooien. Ik heb zelden iemand zo de spijker op zijn kop zien slaan. Chapeau. Overigens kan er ook grijze waterstof gemaakt worden met overtollige wind- en zonneenergie, kunnen we daar het net weer mooi mee stabiliseren.
OFDM Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari 4 uren geleden, Thijs-Rallye zei: Ik heb zelden iemand zo de spijker op zijn kop zien slaan. Chapeau. Overigens kan er ook grijze waterstof gemaakt worden met overtollige wind- en zonneenergie, kunnen we daar het net weer mooi mee stabiliseren. Dank, ik wilde het toch gezegd hebben. Inderdaad kan daar ook waterstof uit worden gemaakt maar dat zal dan met een laag rendement zijn. Voor overschotten is alles beter dan afschakelen. Misschien dat het idee om waterstof direct op zee te maken daar nog een gunstige draai aan geeft?
Tonskidutch Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Dat laatste gebeurd al. Omdat je daarmee energie overschot kan bufferen en het e-net ontlast bij piekproducties. Coles Corner Richard Hawley
Moderator ceesv Geplaatst: 28 februari Auteur Moderator Geplaatst: 28 februari Binnenkort in bedrijf, de waterstof fabriek op de Maasvlakte. Shell nieuws. (klik) 2 Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
moonchild Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari De auto overdag opladen terwijl deze op het parkeerterrein van de werkgever staat. Na thuiskomst de auto terug laten leveren aan de woning. Die 10 kw/h maakt op een ww afstand van 25 km niets uit. Je gaat een brandstofauto toch ook niet elke middag voltanken. 1 VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2
Thijs-Rallye Geplaatst: 29 februari Geplaatst: 29 februari 10 uren geleden, moonchild zei: De auto overdag opladen terwijl deze op het parkeerterrein van de werkgever staat. Gaat bij mijn werkgever _never nooit_ gebeuren. Dat zou wat zijn, voor 8000 man personeel tankstations op het terrein gaan faciliteren. We zien nu de gevolgen van jarenlang alleen maar alfa's aan de knoppen in combinatie met het korte termijn winstbejag van de privatisatie van de afgelopen decennia. Iedere techneut met twee hersencellen had je deze problemen al voor kunnen rekenen op een bierviltje, sterker nog, dat gebeurde ook maar die lui werden genegeerd want dat soort boodschappen waren niet politiek opportuun.
Tonskidutch Geplaatst: 29 februari Geplaatst: 29 februari Je hebt techneuten en techneuten. Die een ontwikkeling zien en eerst even nadenken over de haalbaarheid van de ingeslagen weg en die techneuten die domweg doen wat de baas voorschrijft. Als je het nog kan terugvinden, heb ik in 2012 reeds geschreven dat we veel te langzaam alternatieven bekijken voor onze persoonlijke mobiliteit en energie transitie in het algemeen. Coles Corner Richard Hawley
Big fellow Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Grote nadeel van waterstof is dat het molecuul erg klein is. Hierdoor zullen veel materialen ongeschikt zijn om het vast te houden. Dus dat is ook een van de dingen die opgelost moeten worden om het grootschalig toe te passen. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Tonskidutch Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Jaren geleden heb ik hier al eens in een ander topic de link getoond van een nieuwe manier van waterstof opslag bij normale druk en met kamertemperatuur door het op te lossen in een soort synthetische koelvloeistof. Waardoor hoge druk tanks en dergelijke niet meer nodig zijn. In de brandstofcel wordt het eenvoudig omgezet naar elektrische energie voor de elektrische motor, dus water en eenvoudiger kun je het milieu niet redden tegen de "petrolheads" / automobilisten. Coles Corner Richard Hawley
jeevanhoof Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Het probleem zal wel in het "synthetische" zitten vermoed ik. dreambox two , BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra VU+ solo2 met defecte tuners
Tonskidutch Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Quote Vloeibare organische waterstofdragers (LOHC). Deze vloeibare organische waterstofdragers maken de opslag van waterstof mogelijk. Er zijn katalysatoren nodig om de waterstof aan de olie te binden of weer vrij te geven. sorry het zijn organische oliën https://www.bing.com/images/search?q=lohc&qpvt=LOHC&form=IGRE&first=1 Coles Corner Richard Hawley
Thijs-Rallye Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart (aangepast) 5 uren geleden, Tonskidutch zei: Waardoor hoge druk tanks en dergelijke niet meer nodig zijn. In de brandstofcel wordt het eenvoudig omgezet naar elektrische energie voor de elektrische motor, Een brandstofcel is leuk op papier maar verre van praktisch voor auto's. Naarmate een brandstofcel hoger belast wordt kakt het rendement enorm in en ze zijn schreeuwend duur om te maken. Ook zijn ze qua transient response niet heel erg sterk. Om dat op te vangen moet je dan weer een veel te grote brandstofcel toe gaan passen waar weer heel veel zeldzame materialen aan verloren gaan. Ik zie meer heil in grijze waterstof en later wellicht ammoniak kraken en verbranden in een ICE. Als een ICE met lambda 3,5 en hoger laat draaien stoot deze geen NOx uit. Die techniek is al grotendeels voor handen en is relatief snel in te voeren. Het spoor dat we nu in gaan is economische zelfmoord. 1 maart aangepast door Thijs-Rallye
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen