Ga naar inhoud


Welke Lnb ?


Martco

Aanbevolen berichten


9 minuten geleden, ceesv zei:

Verwacht er niet teveel van, zoveel beter is die LNB niet.

 

Regenreserve krijg je met een grotere schotel, maar zelfs dan zal je nog uitval moeten verwachten bij een stevige bui.

Veel verwacht ik niet. Als het tussen 0,5 en 1 dB MER verbetering is ben ik tevreden resp. dik tevreden en de TV kijker blij.
Er is nu ook een verschil tussen transponders met dezelfde symbol rate en FEC 3/4 dus spreiding. De gewenste zender is thans het eerst de sjaak.

Alleen uitval met een stevige bui is geen probleem. Het is dus soms langere tijd met aanhoudende regen, dan is er gewoon geen uitzending maar wel een andere transponder met FEC 2/3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht wel een verschil tussen die twee. De ALPS is een lens-lnb. De Inverto is een lnb met feedhorn. Bij een lens-lnb zit de beschermkap veel dichter bij de lens waardoor ook de regendruppels veel dichter bij de lens zitten en dat geeft signaalverlies. Bij een feedhorn zit de beschermkap op grotere afstand waardoor ook de regendruppels verder van de golfpijp af zitten. Dit geeft minder signaalverlies. Dit verhaal gaat niet meer op als je met regenkapjes gaat werken.

Ik ben benieuwd naar je metingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Sprietje zei:

Ik verwacht wel een verschil tussen die twee. De ALPS is een lens-lnb. De Inverto is een lnb met feedhorn. Bij een lens-lnb zit de beschermkap veel dichter bij de lens waardoor ook de regendruppels veel dichter bij de lens zitten en dat geeft signaalverlies. Bij een feedhorn zit de beschermkap op grotere afstand waardoor ook de regendruppels verder van de golfpijp af zitten. Dit geeft minder signaalverlies. Dit verhaal gaat niet meer op als je met regenkapjes gaat werken.

Ik ben benieuwd naar je metingen.

 

Interessante verklaring! Die is zeer goed voor te stellen maar ik kan helaas geen vergelijkende metingen met natte feedhorn doen. Dan wordt dat een subjectieve vergelijking. De mooi weer metingen zal ik op een paar transponders doen en ik heb 2 LNB's laten bestellen dus misschien ook nog proberen of daar spreiding tussen zit. Dat zou dan moeten zitten in het verschil tussen typical en maximum noise figure (frequentie afhankelijk).

 

Het gaat trouwens over met name de spot beam 28.2E in oost Nederland op een TDS 54.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

De meetresultaten van 4 transponders op 28,2 oost met de Alps vooraf:

 

10847 V 8PSK  FEC 3/4 Level 75.8 dBuV / MER 11.6 dB / Margin 3.1 dB 

11097 V 8PSK  FEC 3/4 Level 73.9 dBuV / MER 10.2 dB / Margin 1.7 dB dit was het probleem

11265 H QPSK FEC 2/3 Level 76.7 dBuV / MER 11.2 dB / Margin 5.7 dB

11553 H 8PSK FEC 2/3 Level 76.3 dBuV / MER 11.9 dB / Margin 4.5 dB

 

Met de 30 jaar nieuwere Inverto PLL LNB:

 

10847 V 8PSK  FEC 3/4 Level 77.4 dBuV / MER 12.1 dB / Margin 3.6 dB

11097 V 8PSK  FEC 3/4 Level 78.2 dBuV / MER 11.2 dB / Margin 2.7 dB

11265 H QPSK FEC 2/3 Level 82.5 dBuV / MER 13.5 dB / Margin 8.0 dB

11553 H 8PSK FEC 2/3 Level 84.0 dBuV / MER 13.4 dB / Margin 6.0 dB

 

Na een tikje elevatie en een tikje azimuth correctie:

 

10847 V 8PSK  FEC 3/4 Level 76.7 dBuV / MER 12.8 dB / Margin 4.3 dB

11097 V 8PSK  FEC 3/4 Level 77.2 dBuV / MER 12.1 dB / Margin 3.6 dB

11265 H QPSK FEC 2/3 Level 82.8 dBuV / MER 13.7 dB / Margin 8.2 dB

11553 H 8PSK FEC 2/3 Level 84.1 dBuV / MER 14.0 dB / Margin 6.6 dB

 

Natspuiten van de Alps is door het enthousiasme vooraf vergeten. Bij de Inverto zakt het flink in als de plens erop landt maar het herstelt direct tot misschien maar 0.1 dB verlies ten opzichte van droog.

 

Uiteraard super winst bij elkaar maar het valt me wel op hoeveel de spot beam transponders toch al lager uitpakken dan de Europa beam.

Het zal blijken of 3.6 dB margin met flinke regen voldoende stand houdt maar de winst is in elk geval groot genoeg om de schotel te houden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend nog even snel gemeten bij heldere lucht en beide spotbeam frequenties een paar tiende dB beter; De 11097 MHz tikte zelfs 4 dB margin aan. En helemaal niet op gelet gisteren maar ik zag in het scherm dat de frequentie afwijking op 3 transponders 0.1 MHz was, het is echt PLL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels een boel regen gehad maar die verbetering van 1.7 dB naar 3.6 á 3.8 dB is een wereld van verschil. Ik heb echt met buienradar live gecontroleerd op de spannende momenten maar het heeft niet meer tot uitval geleid. Daarmee ben ik er wel achter gekomen dat buienradar een zwaar onnauwkeurige mm/u indicatie geeft. Het beste zou zijn om te testen tijdens een enorm groot homogeen regengebied maar dat komt bijna nooit voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die Inverto Ultra PLL is een geweldige lnb. Het was me al jaren duidelijk dat een lens-lnb een mooie uitvinding was om te gebruiken als de lnb's dicht bij elkaar geplaatst moesten worden maar bij regen verliezen ze veel te snel signaal en dat is nu net in Nederland niet waar we op zitten te wachten. Nu zijn Nederlanders denk ik wel het volk dat het meeste gebruik maakt van multifeed, dus meerdere satellieten ontvangen met 1 schotel. In Spanje zie je dat bij de Spanjaarden niet, natuurlijk wel bij de Nederlanders en Belgen in Spanje. Spaanse installareurs plaatsen gewoon voor elke satelliet een eigen schotel en dan heb je geen probleem dat lnb's tegen elkaar komen.

Het mooie van de Inverto Ultra PLL is dat de feedhorn 1 scalarring minder heeft dan een gewone lnb. Daarom is de kopdiameter maar 48mm i.p.v. 60mm en daarmee komt hij al een heel eind in de richting van een smalle lens-lnb. Op een schotel van 70cm breed en 78cm hoog, kun je met 4 Inverto Ultra PLL-lnb's de 13-19-23 en 28 oost ontvangen zonder veel last te hebben van regendruppels op de koppen, een geweldige vooruitgang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-4-2024 om 21:35, D-box zei:

Ik gebruik gouden f-connectors, of die beter zijn dan de normale f-connectors weet ik niet (zal ook wel weer een verkoop praatje zijn).

 


Het beeld is dan duidelijk scherper. 
Dus wel aan te bevelen. 

2 uren geleden, Sprietje zei:

Spaanse installareurs plaatsen gewoon voor elke satelliet een eigen schotel


Hier sta ik helemaal achter. 
Een compromisloze oplossing. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

4 uren geleden, Sprietje zei:

Spaanse installareurs plaatsen gewoon voor elke satelliet een eigen schotel

Drs.IJzerbout zei:


Hier sta ik helemaal achter. 
Een compromisloze oplossing. 

 

schotelchaos in Algerije3.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Sprietje zei:

Ja die Inverto Ultra PLL is een geweldige lnb. Het was me al jaren duidelijk dat een lens-lnb een mooie uitvinding was om te gebruiken als de lnb's dicht bij elkaar geplaatst moesten worden maar bij regen verliezen ze veel te snel signaal en dat is nu net in Nederland niet waar we op zitten te wachten. Nu zijn Nederlanders denk ik wel het volk dat het meeste gebruik maakt van multifeed, dus meerdere satellieten ontvangen met 1 schotel. In Spanje zie je dat bij de Spanjaarden niet, natuurlijk wel bij de Nederlanders en Belgen in Spanje. Spaanse installateurs plaatsen gewoon voor elke satelliet een eigen schotel en dan heb je geen probleem dat lnb's tegen elkaar komen.

Het mooie van de Inverto Ultra PLL is dat de feedhorn 1 scalarring minder heeft dan een gewone lnb. Daarom is de kopdiameter maar 48mm i.p.v. 60mm en daarmee komt hij al een heel eind in de richting van een smalle lens-lnb. Op een schotel van 70cm breed en 78cm hoog, kun je met 4 Inverto Ultra PLL-lnb's de 13-19-23 en 28 oost ontvangen zonder veel last te hebben van regendruppels op de koppen, een geweldige vooruitgang.

Ik heb die proef niet gedaan bij de Alps maar zal dit zeker nog bij Kathrein doen. Die heeft een diameter van 44 mm en is uitstekend geschikt voor multifeed.

Ik zou het niet anders willen, een enorm arsenaal aan schotels en veel teveel mechanisch werk. Binnenkort ga ik een cas 90 multifeed maken van twee losse schotels. 1 vrijgekomen schotel gaat dan naar een enkele exoot. Het bespaart mij het toevoegen van nog een schotel en de bestaande is gelijk vernieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...