Ga naar inhoud


Kwaliteitsverschil in coax-kabel?


Racer009

Aanbevolen berichten

Precies gemiddelde coax voldoet prima voor een schotel installatie, het wordt anders als jij je schotel op enorme afstand hebt staan of het absoluut maximale uit je signaal wilt halen omdat je bijv. out of footprint ontvangst doet of feeds ja dan wordt het een ander verhaal.   Ook gebruik van bepaalde antenne installaties kunnen hogere eisen stellen aan coax en connectoren. Maar dat geldt hier allemaal niet. 

 

Zelfde met F-connectors, ja krimp zal vast beter zijn maar ook duurder. Echter die schroef dingen zijn prima en jij gaat echt niet merken je in signaal waardes en goed aftapen en een stukje krimptule er om heen doet is het ook waterdicht. En mocht je na 15-20 jaar een keer de LNB vervangen en de coax blijkt gecorrodeerd,  wat dan nog? Knip je er een centimeter af, schroef je er een nieuwe F connector op, opnieuw tapen en klaar.    

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


18 minuten geleden, Codx zei:

Precies gemiddelde coax voldoet prima voor een schotel installatie, het wordt anders als jij je schotel op enorme afstand hebt staan of het absoluut maximale uit je signaal wilt halen omdat je bijv. out of footprint ontvangst doet of feeds ja dan wordt het een ander verhaal.   Ook gebruik van bepaalde antenne installaties kunnen hogere eisen stellen aan coax en connectoren. Maar dat geldt hier allemaal niet. 

 

Zelfde met F-connectors, ja krimp zal vast beter zijn maar ook duurder. Echter die schroef dingen zijn prima en jij gaat echt niet merken je in signaal waardes en goed aftapen en een stukje krimptule er om heen doet is het ook waterdicht. En mocht je na 15-20 jaar een keer de LNB vervangen en de coax blijkt gecorrodeerd,  wat dan nog? Knip je er een centimeter af, schroef je er een nieuwe F connector op, opnieuw tapen en klaar.    

 

En toch ga ik de waterdichte Cabelcon krimp connectoren gebruiken, voor de zotte prijs van 0,83€ per stuk! 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vergeet de krimptang niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Racer009 zei:

En toch ga ik de waterdichte Cabelcon krimp connectoren gebruiken, voor de zotte prijs van 0,83€ per stuk! 

 

Maar dan moet je een krimp/compressie tang hebben en je moet weten hoe je zo'n ding gebruikt. Als ik soms zie hoe een aantal mensen een connector aan een kabel zetten, dan maakt het echt niet uit wat voor kwaliteit kabels of connectoren je gebruikt. Ik heb een doos vol met schroef F-connectoren voor verschillende maten kabels want dat is ook nog een dingetje.

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Codx zei:

Als ik soms zie hoe een aantal mensen een connector aan een kabel zetten

helemaal mee eens want dat deden zelfs de professionele installateurs destijds ook GOED FOUT

die vielen eraf toen de monteur van Ziggo kwam controleren waarom ik geen signaal had. :mad:

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Codx zei:

het wordt anders als jij je schotel op enorme afstand hebt staan of het absoluut maximale uit je signaal wilt halen omdat je bijv. out of footprint ontvangst doet of feeds ja dan wordt het een ander verhaal. 

Wil je dat soort moeilijk te ontvangen zenders ontvangen dan gebruik je een grotere schotel en niet een betere coax kabel. 
De ontvangstprestaties en ontvangstreserves haal je uit de schotel. Niet uit de coax. 

aangepast door Drs. IJzerbout
aanvulling

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ook Ziggo kan er zelf wat van hoor.

Klant had al 2 nieuwe modems gekregen en een nieuwe ontvanger voor bij de tv boven maar telkens geen beeld.

Nee aan de bekabeling kon het niet liggen dat had de Ziggo monteur al gecontroleerd. (er waren er al 3 geweest en hun eigen elektricien had er al naar gekeken)

Ik was daar toevallig voor onderhoud aan de beveiliging en de klant vroeg mij "weet jij nog een oplossing"?

Dus ik hang mijn tester aan de kabel en meet een kortsluiting op de kabel naar boven.

Eerst de connector in de meterkast er af geknipt en vervangen, maar nog steeds kortsluiting.

Connector bij de TV boven er af geknipt en de kortsluiting weg, nieuwe connector er op en alles werkte.

 

Komt uiteindelijk toch Ziggo weer in beeld want na een paar dagen plots geen beeld meer zowel op de TV beneden als boven.

Dus klant belt me weer met "wat kan dit nu weer zijn"?

Bleek dat Ziggo dus een nieuw modem stuurt en dat je dus zoveel tijd hebt om deze te plaatsen en te installeren, doe je dat niet omdat er niets met het oude modem aan de hand is en stuur je de nieuwe terug dan zet Ziggo toch het oude modem gewoon uit.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Wil je dat soort moeilijk te ontvangen zenders ontvangen dan gebruik je een grotere schotel en niet een betere coax kabel. 
De ontvangstprestaties en ontvangstreserves haal je uit de schotel. Niet uit de coax. 

 

Uiteraard,  maar als je aan dat soort ontvangst doet wil je wel dat het hele keten jou het maximale resultaat geeft.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, gerrit B zei:

Nou ook Ziggo kan er zelf wat van hoor.

Klant had al 2 nieuwe modems gekregen en een nieuwe ontvanger voor bij de tv boven maar telkens geen beeld.

Nee aan de bekabeling kon het niet liggen dat had de Ziggo monteur al gecontroleerd. (er waren er al 3 geweest en hun eigen elektricien had er al naar gekeken)

Ik was daar toevallig voor onderhoud aan de beveiliging en de klant vroeg mij "weet jij nog een oplossing"?

Dus ik hang mijn tester aan de kabel en meet een kortsluiting op de kabel naar boven.

Eerst de connector in de meterkast er af geknipt en vervangen, maar nog steeds kortsluiting.

Connector bij de TV boven er af geknipt en de kortsluiting weg, nieuwe connector er op en alles werkte.

 

Komt uiteindelijk toch Ziggo weer in beeld want na een paar dagen plots geen beeld meer zowel op de TV beneden als boven.

Dus klant belt me weer met "wat kan dit nu weer zijn"?

Bleek dat Ziggo dus een nieuw modem stuurt en dat je dus zoveel tijd hebt om deze te plaatsen en te installeren, doe je dat niet omdat er niets met het oude modem aan de hand is en stuur je de nieuwe terug dan zet Ziggo toch het oude modem gewoon uit.

 

 

Dit is een beetje een raar verhaal.  Ziggo controleert niet zomaar alle binnenhuis bekabeling maar wel het binnenkomende signaal op het AOP waar als het goed is direct met een splitter het modem op wordt aangesloten.  Het coax TV deel komt vervolgens op de andere uitgang van de splitter met evt. een versterker er achter met kabels die naar de woonkamer en slaapkamers etc gaan.  Maar die kabels zal de monteur waarschijnlijk niet doorgemeten hebben en bovendien daar zou het modem weinig last van mogen hebben.  Na dat de kortsluiting was opgelost schrijf je dat TV ineens uitvalt omdat het modem uit is gezet, maar dan  dan heeft die waarschijnlijk next mini's en die gebruiken helemaal geen coax signaal meer maar netwerk verbinding. (IPTV boxjes)

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klant was overgestapt van provider en Ziggo zou alles monteren en werkend in bedrijf stellen.

Dat werkte ook toen de 1e monteur weg ging maar 2 dagen niet meer.

Maar hier werd toch echt de coaxkabel gebruikt voor de ontvanger boven en die gaf telkens aan dat er geen signaal was en toen de kortsluiting was opgeheven ging hij plots weer zenders opzoeken en was er beeld.

Het oude modem was door Ziggo uitgezet omdat er een nieuw modem was geleverd en die moest eerst aangemeld worden waarna alles weer werkte en nee het was niet mogelijk om het oude modem te blijven gebruiken want er was immers een nieuwe geleverd.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar de essentie is, dat de lnb ruim voldoende mf signaal (900 - 2100 MHz.) Levert om voldoende signaal aan de ontvanger te leveren en daardoor vergevingsgezind is met betrekking tot de gekozen coax kabel.

 

Wil je zwakke signalen ontvangen is een grotere schotel de beste oplossing gevolgd door een lnb met een laag ruisgetal.

 

Mechanische eigenschappen van de kabel spelen een ondergeschikte rol, elke (coax) kabel dient men binnen de mechanische belastbaarheidsgrenzen in leidingen te trekken.

 

Jaren geleden zijn hier al tests uitgevoerd met ruim 150 meter coax tussen lnb en ontvanger, waarbij er geen ontvangstproblemen optraden.

 

Plaatsing en uitrichting van de schotel en niet te vergeten de lnb in de schotel zijn veel belangrijker.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ceesv zei:

Mechanische eigenschappen van de kabel spelen een ondergeschikte rol, elke (coax) kabel dient men binnen de mechanische belastbaarheidsgrenzen in leidingen te trekken.

 

In dit geval niet omdat de coax door een 20 meter lange geribbelde flexibele buis getrokken moet worden met bocht(en) en je kunt verwachten dat er flink aan getrokken moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat houdt zo goed als iedere coax kabel uit. 
Sprietje, overdrijf niet en maak het niet dramatisch. 
Je moet wel heel erg aan het rukken zijn wil je een stuk coaxkabel aan stukken rukken. 
 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...