Ga naar inhoud


Welke schotel aankopen?


Racer009

Aanbevolen berichten

Problemen zijn er niet, je moet vrij uitzicht hebben op de satellieten.

Als dat het geval is, kan je alles aan je schotel hangen wat je maar wilt.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uren geleden, Racer009 zei:

Ja enkel voor de Engelse dus 28.2. De ontvanger zou in mijn smart tv aanwezig zijn.

Wat is het probleem eigenlijk man?

 

er is dus wel een probleem, omdat je ons niet vertelde in je eerste bijdrage en dus de vraagstelling dat jij via een smarttv wilt gaan kijken naar 28,2 Oost only.

dus alle andere leden hebben gewoon weg te weinig informatie van 't DOEL dat je wilt bereiken

zo hadden enkelen zich hun verhaal en voorstellen (hersenspinsels) kunnen besparen als reactie omdat die dus niet van toepassing zijn

 

het levert een langdradig topic op

 

koop nu maar een normale offset schotel van minstens 65 cm (of groter) die past bij de Footprint / Beam van 28,2 E en welke jij kan betalen

 

 

Het is niet boos bedoeld jegens jou, maar vragen moeten nauwkeurig en precies gesteld worden opdat we je snel kunnen helpen, meer niet.

Forum etiquette

 

 

aangepast door Tonskidutch

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Tonskidutch zei:

 

er is dus wel een probleem, omdat je ons niet vertelde in je eerste bijdrage en dus de vraagstelling dat jij via een smarttv wilt gaan kijken naar 28,2 Oost only.

dus alle andere leden hebben gewoon weg te weinig informatie van 't DOEL dat je wilt bereiken

zo hadden enkelen zich hun verhaal en voorstellen (hersenspinsels) kunnen besparen als reactie omdat die dus niet van toepassing zijn

 

het levert een langdradig topic op

 

koop nu maar een normale offset schotel van minstens 65 cm (of groter) die past bij de Footprint / Beam van 28,2 E en welke jij kan betalen

 

 

Het is niet boos bedoeld jegens jou, maar vragen moeten nauwkeurig en precies gesteld worden opdat we je snel kunnen helpen, meer niet.

Forum etiquette

 

 

👌

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-4-2024 om 15:03, Sprietje zei:

Zo was dat vroeger. Aangezien de pré-skew van de Astra's is afgeschaft, moet hij tegenwoordig 7,5 graad schuiner staan.

Zie de site van SES Astra: https://extranet.ses.com/AntennaPointingCalculator/

Sinds wanneer is dat veranderd?

 

Ik heb onlangs een nieuwe TV aangeschaft en het viel me op dat daar de ontvangstkwaliteit nogal laag aangegeven werd: minder dan 50%.

Dat kan een andere interpretatie zijn van het merk, nu Samsung, voorheen Philips.

Op zich heb ik geen klachten over de ontvangst, maar misschien moet ik toch de skew van mijn triple LNB iets verdraaien?

Hij staat nog op iets van 13 graden meen ik me te herinneren. (locatie is Tilburg, NL). Heb ik ca 5 jaar geleden geïnstalleerd.

Volgens jouw link moet hij op nu 19,4 graden staan voor Astra 3B. Aangenomen dat die koppen in de triple LNB gewoon haaks staan.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer de skew veranderd is weet ik niet precies. SES-Astra heeft er geen mededelingen over gedaan maar waarschijnlijk tussen 6 en 4 maanden geleden.

Je kunt de skew bij een triple-lnb niet aanpassen. Die moet zo ingesteld zijn, dat het signaal van alle 3 de satellieten op de koppen valt en dat is in Tilburg 14 graden schuin.

Dat je tv het signaal een stuk lager aan geeft is niet erg. Hij geeft ook nog beeld als het signaal onder de 5% komt en dat deed de vorige niet.

hoek van 14 graden.PNG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje! Ik hoef dus niet het dak op 😀

Als ik het goed begrijp is de lijn onder een hoek van 14 graden essentieel.

Heeft dat met de onderlinge positie van die 3 satellieten te maken?

(Ik dacht dat het de skew was, maar blijkbaar ligt het toch iets anders, misschien kan je e.e.a. nog wat toelichten? ik snap het al: "Die moet zo ingesteld zijn, dat het signaal van alle 3 de satellieten op de koppen valt" )

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

De schuinte van de triple-lnb wordt bepaald door het midden van de twee buitenste satellieten te nemen aan de Clarkebelt. Voor de triple-lnb 13-16-19,2 is het midden ~16 graden oost. Voor een triple-lnb 19,2-23,5-28,2 is dat ~23,5 graden oost. Zie de 1e afbeelding.
Zenden satellieten met een pre-skew uit, dan moet de fabrikant de antennes in het block 7,5 graad schuin zetten. Zenden ze zonder pré-skew uit, dan staan de antennse bijna allemaal in dezelfde schuinstand zoals te zien is in afbeelding 2 van de triple-lnb voor de 13-16-19,2 oost.

schuinte monoblock 13-19.png

PemiumX PXMB-TR triple-lnb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...