Ga naar inhoud


plastic behuizingen hoe af te voeren?


gerrit B

Aanbevolen berichten

Bij ons wordt vrijwel alles gerecycled, dus gaat er een toestel kapot oid. dan wordt deze geheel uit elkaar geschroefd en afzonderlijk afgevoerd

Dus metaal, printplaat, accu's, koper, aluminium, elektrokabels worden in afzonderlijke bakken gegooid tot ze vol zitten en dan afgevoerd.

Waar ik alleen nog geen bestemming voor heb is zijn de kunststof behuizingen.

 

Normaal was dat niet zo'n probleem omdat we meestal metalen behuizingen hebben maar nu zit de bak voor kunststof vol. (zijn bakken waar 0,25m3 in past)

 

afvalbakken.thumb.jpg.b5ea639bfdd7ad01bcde6fba77e51367.jpg

(de bak voor printplaten ook al weer bijna zoals je kunt zien)

 

Deze mogen hier niet in de bak voor plastic/gele zak maar waar ga je er dan mee naar toe zodat het gerecycled kan worden?

Ik kan ze natuurlijk wel in de bak voor restafval gooien maar denk dat het toch een beetje zonde van de grondstoffen is als het dan de verbrandingsoven in gaat.

 

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Deze kunststof behuizingen voor elektronica bevatten vaak (lees vrijwel altijd) vlamvertragers, zeker bij oudere behuizingen zijn deze vaak niet milieu vriendelijk en vaak schadelijk. Het is dus niet gemakkelijk om deze te recycleren.  Een verbrandingsoven is dus volgens mij meestal toch de beste oplossing, je weet immers niet wat voor toeslagstoffen voor elk product gebruikt zijn.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar grote recycling bedrijven kijk waar ook TV's, radio's, huishoudelijke apparatuur ed. naar toe gaan dan zie je dat daar de behuizingen wel door de schredder gaan.

Denk dat daar nu ook niet bepaald de nieuwste modellen aangeboden worden.

Dus waarom zou dit de verbrandingsoven in moeten gaan?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat "plastic" is doe ik in de plastic bak.

Iedereen is in de basis een leek en zou niet kunnen

analyseren welke wél en welke niet in de bak mogen.

PVC, PE, PP(veelal) en wat dies meer zij, niemand

weet het verschil, laat staan de varianten.

 

Er is geen enkel inzamelaar die daar een sluitend

antwoord op geeft (geldt iig voor de Avri alhier).

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben speciale stickers op de bak voor plastic gekregen met wat er wel en wat er niet in mag en dit soort hard plastic mag dus niet.

Maar las iets over brengen naar de milieustraat dat het daar gerecycled kan worden maar kan er voor onze gemeente niets over vinden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nog een beetje duidelijker zijn, vlamvertragers in kunststoffen zijn aanwezig in elektronica toepassingen. Denk ook aan meterkast behuizingen, deze moeten aan veel brandvertragende normen voldoen. Deze gebruikte kunststoffen met hun additieven zijn erg schadelijk voor het milieu en giftig.  Ik zit meer dan 35 jaar in de kunststof research en heb veel toepassingen onderzocht en ontwikkeld van Apple kabels tot Dyson haistyling producten voor o.a. toepassingen bij hoge temperaturen. Bij verpakkingen voor voeding zijn deze additieven niet  nodig (en natuurlijk zelfs verboden), daarom zijn PET, PP en PE verpakkingen vrijwel zonder problemen te recyclen. Bij elektronica maakt men veel gebruik van TPU voor kabels en bepaalde typen Polyamides (o.a. PA4.6). Als vlamvertraging zijn in het verleden veel broomhoudende additieven gebruikt en bij verkeerde verbranding (lees te lage temperatuur) kunnen dan dioxines ontstaan.

 

Persoonlijk denk ik dat leken het verschil kunnen maken tussen deze kunststoffen door te kijken waar komen de kunststoffen vandaan. dus was de toepassing verpakking of voeding dan is het recyclebaar. Is de kunststof afkomstig van hard speelgoed of van elektronica dan is het niet recycleerbaar (restafval/verbranden).

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sat87 ook de auto's zitten bomvol lekkere kunststoffen, helaas is ook elke autobrand een heel groot probleem al is het uit protest tegen dit of dat

 

denk na mensen

 

recyclen van dergelijke kunststoffen kan ook niet zomaar in elke verbrandingsoven omdat er wegens die "te lage temperatuur" onvoldoende verbranding plaats heeft dus voert men extra zuurstof toe en bovendien worden de rookgassen gefilterd. Dat is dus ook "duur".

 

En we verschepen nog steeds heel wat oude apparatuur met kunststof behuizingen naar west Afrika waar het door opkopers op het zandstrand in de hens wordt gestoken voor een paar gram koper. Dat is goedkoper koper dan dat wat in de recycling verbrandingsovens gerecycled wordt.

 

 

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...