Ga naar inhoud


Oekraïne: TV-toren in Kharkov vernietigd na Russische raketaanval


Aanbevolen berichten

Op de middag van 22 april raakte het Russische leger de 240 meter hoge televisietoren in Charkov. Als gevolg van de inslag van de Russische Kh-59-raket brak het bovenste derde deel van de toren af. Als gevolg van de Russische aanval werd Charkov afgesloten van digitale terrestrische televisie en radio.

De 240 meter hoge tv-toren in Charkov werd gedeeltelijk vernield doordat de top van de mast met de antennes instortte. Er is niemand iets overkomen.

Kharkiv TV-toren fotoreeks 760px

 

https://belsat.eu/pl/news/22-04-2024-rosjanie-zaatakowali-charkow-uderzyli-w-wieze-telewizyjna

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


Treurig nieuws weer. En als we er in Nederland een jaar over doen om zo'n mast te repareren zie ik het daar niet goedkomen. Of een lagere antenne erbovenop maar waarschijnlijk zijn er andere prioriteiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dan moet je er wel bij vermelden dat het signaal blijkbaar na een paar uur al weer in de lucht was mogelijk via een backup lokatie. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Eduard07 zei:

Wordt het feit er anders van, dan?

 

Ja want het bericht zegt dat ze zonder signaal zitten en dat is dus niet waar.  Ze hadden er vermoedelijk al rekening mee gehouden dat zoiets kon gebeuren en hebben daarop geanticipeerd.  Iets wat in Nederland volledig ondenkbaar is, hier bezuinigen ze liever alles weg.

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze zulks voorzien hebben is gewoon helder de acties van het oorlogskabinet daar.

Wij hebben hier natuurlijk ook heel wat masten staan, die elkaar zelfs overlappen. https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

Maar van alles weg bezuinigen is natuurlijk geen sprake als we kijken naar de dichtheid van DVB-C - DVB-T2 - IPTV per glasvezel en bovendien de DVB-S2 van Astra. Behalve als je het over de nieuwe 4 formerende partijen hebt die de NPO kopje kleiner willen maken.

 

Oekraïne is in Oorlog en dat is een feit dat jezelf eens voor ogen moet houden, die kijken TV en hebben oorlog plus ze rennen maar al te vaak naar de schuilkelders.

Het doet je misschien nu pas nadenken over die complete chaos van stuk geschoten en gebombardeerde steden en ontwrichte levens... al meer dan 2 jaar opgesloten en hier in Nederland en België janken er een paar over corona maatregels en de toestroom van vluchtelingen. Bah.

Zwarte Piste

Famke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Codx zei:

Ja dan moet je er wel bij vermelden dat het signaal blijkbaar na een paar uur al weer in de lucht was mogelijk via een backup lokatie. 

Ik doe nu een paar aannames:

 

1: Er is een 2e zendmast die in SFN uitzond en het nu alleen op moet knappen. Dat betekent dat het verzorgingsgebied permanent kleiner is en misschien lukt het door aanpassen van de ontvangstantenne om hier en daar weer beeld te krijgen.

 

2: Er is een nood zendmast op- en aangezet. De ervaring met Smilde en ook recent Bilsdale in Engeland recent leert dat er langdurig beperking van de ontvangst ontstaat. Met een noodmast van 120 meter bereik je een afstand ongeveer 70% ten opzichte van 240 meter (TV toren Charkiv).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een gedeelte van de mast staat nog wanneer ik de beelden zie.

 

Omgeschakeld op andere antennes, lager op de mast?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De top schijnt eruit te zijn, de rest staat nog.

 

On 22 April 2024, the upper half of the TV tower was destroyed as a result of a Russian air strike using a Kh-59 cruise missile

Op 22 april 2024 werd de bovenste helft van de tv-toren vernietigd door een Russische luchtaanval met een Kh-59 kruisraket.

 

en

 

De volgende dag was er geen signaal van digitale aardse televisie in Kharkiv en de nabijgelegen gebieden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een technische noot. Jaren geleden is de UHF DVB-T zendantenne van Lingen vervangen. Dit was een operatie die een paar weken in beslag nam inclusief vervanging door een helikopter. Gedurende die paar weken werd tijdelijk uitgezonden op een noodantenne bestaande uit een aantal van die UHF panelen die in de Youtube video zichtbaar zijn. De signaalsterkte die ik in die tijd oppikte was 10 dB lager dan normaal. Omgerekend komt dat overeen met 10% van normaal. Dat was voor mijn situatie op behoorlijke afstand nog niet fataal maar als je randje ontvangst zit is het echt gedaan.

 

Het ziet er wel naar uit dat ze een aantal van zulke panelen op de resterende mast kunnen zetten maar het blijft behelpen.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar welk bedrijf heeft er nu trek om die mast te repareren?

Is veel werk, kostbaar en gevaarlijk.

 

Zodra het operationeel is cvuren ze een nieuwe rakket af.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poetin wil met z'n zgn beperkte operatie de steden en het liefst ook vrijwel alle Oekraïners vernietigen ter meerdere eer en glorie van hemzelf. Daar hoort het genieten van plezier en info ook bij. Ik kan hem geen zwijn noemen want ik wil varkens niet beledigen die in vrijwel alle opzichten van een hoger niveau zijn.

Misschien een Blobvis of eerder nog een Irukandji-kwal. Klein maar ingemeen.

Een zich afreagerende frustraat. Zo eentje hadden we 85 jaar geleden ook en dik 200 jaar geleden idem.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, minplus zei:

Poetin wil met z'n zgn beperkte operatie de steden en het liefst ook vrijwel alle Oekraïners vernietigen ter meerdere eer en glorie van hemzelf. Daar hoort het genieten van plezier en info ook bij. Ik kan hem geen zwijn noemen want ik wil varkens niet beledigen die in vrijwel alle opzichten van een hoger niveau zijn.

Misschien een Blobvis of eerder nog een Irukandji-kwal. Klein maar ingemeen.

Een zich afreagerende frustraat. Zo eentje hadden we 85 jaar geleden ook en dik 200 jaar geleden idem.

De 50 cent oplossing toepassen.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur geleden, minplus zei:

Zo eentje hadden we 85 jaar geleden ook en dik 200 jaar geleden idem.

De geschiedenis herhaalt zich, hield mijn geschiedenisleraar mij altijd voor.

Daarom is geschiedenis onderwijs zo belangrijk.

Hij had gelijk.

 

Heden ten dage durven geschiedenis leraren delen van onze recente geschiedenis niet meer klassikaal te behandelen.

We zijn verloren!

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...