Ga naar inhoud


Draaibare schotel uitrichten, nu breekt helemaal mijn klomp.


BrunoVP

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Alle lnb's hebben een regenkapje behalve duo-lnb's en monoblocken. Als je een rubber tule gebruikt, snij dan met een stanleymesje aan de onderzijde waar hij om de coaxkabel klemt een klein V-tje uit de afdichtingsrand. Dan kan het water wat er eventueel toch is ingelopen ook weglopen. Nu heeft de tule tot aan de bovenrand vol water gestaan en dus ook de F-connector en het aansluitgedeelte van de lnb. Het is te hopen dat de veerklem die contact maakt met de middenader niet te veel geöxideerd is. Ook is de coax vol water gelopen. Snij telkens een paar centimeter van de coax af en snij hem opnieuw aan. Doe dit net zo lang totdat de middenader weer helemaal mooi glimmend blank is. Zolang de middenader dof is, zit er ook vocht in de middenisolatie en heb je extra demping. Hopelijk is je coaxkabel niet helemaal tot aan de rotor vol water gelopen zodat deze mogelijk ook oxidatieproblemen heeft.

Regenkapje in-uit.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Geplaatst: (aangepast)
3 uren geleden, Sprietje zei:

Alle lnb's hebben een regenkapje behalve duo-lnb's en monoblocken. Als je een rubber tule gebruikt, snij dan met een stanleymesje aan de onderzijde waar hij om de coaxkabel klemt een klein V-tje uit de afdichtingsrand. Dan kan het water wat er eventueel toch is ingelopen ook weglopen. Nu heeft de tule tot aan de bovenrand vol water gestaan en dus ook de F-connector en het aansluitgedeelte van de lnb. Het is te hopen dat de veerklem die contact maakt met de middenader niet te veel geöxideerd is. Ook is de coax vol water gelopen. Snij telkens een paar centimeter van de coax af en snij hem opnieuw aan. Doe dit net zo lang totdat de middenader weer helemaal mooi glimmend blank is. Zolang de middenader dof is, zit er ook vocht in de middenisolatie en heb je extra demping. Hopelijk is je coaxkabel niet helemaal tot aan de rotor vol water gelopen zodat deze mogelijk ook oxidatieproblemen heeft.

Regenkapje in-uit.jpg

Ik ga jouw raad zeker niet in de wind slaan. Het eerste wat ik nu moet doen is de coax tussen LNB  en rotor vervangen. En best en liefst op een droge dag.
Maar nog voor ik dit hier aanbracht, heb ik een ander idee gekregen. Coax langs beide zijden opschroeven en dan alles met Vaseline insmeren.
Vaseline heeft een aantal bijzondere eigenschappen. Het wordt niet hard na vele jaren. En is tevens water afstodend. Baat het niet dan schaad het niet.

aangepast door BrunoVP
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
10 minuten geleden, BrunoVP zei:

Het eerste wat ik nu moet doen is de coax tussen LNB  en rotor vervangen.

Dat heeft niets te maken met het wel of niet draaien van de rotor, daarvoor is de kabel tussen ontvanger en rotot verantwoordelijk.

 

Ik meen te begrijpen dat je daarvoor een of andere kabeltv coax gebruikt.

Is dat een kabel met een koperen kern of met een verkoperde kern?

Indien het een ccs kabel is, een kabel met ijzeren kern helpt dat niet echt bij het draaien van de rotor, dan verlies je nogal wat voedingspanning.

 

13 minuten geleden, BrunoVP zei:

Coax langs beide zijden opschroeven en dan alles met Vaseline insmeren.

Ik heb dat nog nooit gedaan, ik zie er ook het nut niet van in.

wanneer je de kabel op de juiste manier monteert en het regenkapje gebruikt is dat voldoende.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ceesv zei:

Dat heeft niets te maken met het wel of niet draaien van de rotor, daarvoor is de kabel tussen ontvanger en rotot verantwoordelijk.

 

Ik meen te begrijpen dat je daarvoor een of andere kabeltv coax gebruikt.

Is dat een kabel met een koperen kern of met een verkoperde kern?

Indien het een ccs kabel is, een kabel met ijzeren kern helpt dat niet echt bij het draaien van de rotor, dan verlies je nogal wat voedingspanning.

 

Ik heb dat nog nooit gedaan, ik zie er ook het nut niet van in.

wanneer je de kabel op de juiste manier monteert en het regenkapje gebruikt is dat voldoende.

Ik vind het ook ergens raar. Maar zonder LNB draait de rotor niet. Of toch? Maakt niet meer uit. Voornaamste is nu dat de gevraagde positie ingenomen wordt. Wel met een voorlopige coax.
Dan de gebruikte coax. Kern is full copper. De bestaande zal van voor tot achter nieuw worden.
En nu maar hopen dat het dan piece of cake zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Tonskidutch zei:

inderdaad ik zie gewoon een blur

dat is modern om misdadigers niet publiekelijk openbaar te maken

 

man doe me een lol en maak effe een beter foto

Ik ben echt geen beroepsfotograaf. Hoe hard ik ook probeer. Hopelijk is deze een iets beter. Wel aan LNB ziide gemonteerd.

IMG_20240521_192728830_MFNR.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als BrunoVP  alles uiteindelijk werkend heeft, kan hij zijn memoires schrijven...🤔

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

Die krijgt ie nergens verkocht.

Dan maar exclusief voor familie en vrienden. 

(Blijft een markant "object" in een nalatenschap...) 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@BrunoVP

Hoi man, geef eens een terugkoppeling, ik ben benieuwd.

Veel groeten 

D-box 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Na zoeken, zweten en hard labeur.
Ergens komen we aan een oef.
Nu nog fine tunen. En we zijn er.
Balkonstaander heeft afgedaan. Muurbeugel in de plaats.
60 mm buis. Overdreven?
Motor doet het. Draait oost en west.
Staat nu op 0.8 west en heeft 6 zenders gevonden. Wel nog geen beeld. Tuner heeft schotel naar daar gestuurd. Niet zeker dat het juist zou zijn. Maar dat maakt nu niet uit.
Het voornaamste is nu dat er dan toch iets binnen komt.

IMG_20240605_174437718_MFNR.jpg

IMG_20240605_174507324_HDR.jpg

IMG_20240605_175249819_HDR.jpg

aangepast door BrunoVP
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...