Ga naar inhoud


Draaibare schotel uitrichten, nu breekt helemaal mijn klomp.


BrunoVP

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden, Zilverhippie zei:

Gebruik je misschien nog steeds diezelfde zwarte coax waarover al twijfel was of zie ik dat verkeerd?

Het is nog steeds zwarte PE coax. Dubbel afgeschermd. Wel een nieuw stuk, nooit gebruikt. En krimp connectoren.
15 jaar lang professioneel gebruik van gemaakt. Zou dit echt de oorzaak kunnen zijn van het probleem?
Dan heeft Telenet een dik probleem nu. Laat ons hopen van niet. Zij hamerden er op, dat er absoluut geen camping coax mocht aanwezig zijn.
Je weet wel: enkel afgeschermd met een vlecht. Laat staan dat er f-connectors opstonden die je er met de hand kon opdraaien. De zogenaamde vlinders.
Maar dat verklaard nog niet waarom de motor nu niet meer mee wilt spelen.
 

aangepast door BrunoVP
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Je motor kan om 2 redenen niet draaien.

 

De coax kabel heeft een te hoge dc weerstand en de spanning op de rotor is te laag.

 

Je ontvanger is niet goed geconfigureerd, je satelliet lijst is incompleet of fout.

 

Wanneer je een programma selecteert moet dat wel aan een satelliet gelinkt zijn en die satelliet moet wel aan een satelliet positie gekoppeld zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

Je motor kan om 2 redenen niet draaien.

 

De coax kabel heeft een te hoge dc weerstand en de spanning op de rotor is te laag.

 

Je ontvanger is niet goed geconfigureerd, je satelliet lijst is incompleet of fout.

 

Wanneer je een programma selecteert moet dat wel aan een satelliet gelinkt zijn en die satelliet moet wel aan een satelliet positie gekoppeld zijn.

Betreft die dc weerstand van de coax. Het zou kunnen. Kern is vol koper. Te lang? Heb er bij de afwerking nog zowat 4 meter van ingekort. Ik denk dat deze nu 11 of 12 meter lang zal zijn.
Ik heb nu de motor van de mast gehaald.  En als voedingsbron gebruik de Bente satfinder. Ik wil absoluut vermijden dat mijn ontvanger om zeep gaat.
Akkoord heb dan maar enkel het knopje op de motor om deze in beweging te krijgen. Indrukken gaat deze naar west. Maar maakt op dit moment niet uit.
Zondag (we zijn nu al maandag intussen) om zowat 9 uur hier op tafel gelegd. Bente er aan. En testen. Ik hoor wel heel kort iets. Maar direct in error, de motor. Verder van de dag er niet meer mee bezig geweest. Tot ik jouw bericht las. In eerste instantie wou ik een coax van 1 meter 60 gebruiken. Maar heb er nog eentje liggen van 35 centimeter.
Het testen nu. 23 u 30. Motor draait zowaar 20°. Om dan in error te gaan.
De fout zit overduidelijk in de motor. Maar vraag me niet waarom. 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Waarom denk je dat de Bente satteliet finder geschikt is om je rotor te sturen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ceesv zei:

Waarom denk je dat de Bente satteliet finder geschikt is om je rotor te sturen?

Gewoon om het feit dat deze een spannings anex stroom bron is. De sturing is dan wel even via dat 1 knopje op de rotor zelf.
Als er echt iets fout zou gebeuren blaas ik die Bente op. Dan is het maar zo. Ik wil zeker en vast mijn ontvanger sparen.
Maar heb deze ochtend al een andere rotor besteld. Paar dagen geduld tot ik deze ontvang.
De oude kan dan opgehaald worden als zijnde werking onbekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En wat verwacht je van dat knopje op de rotor?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom gebruik je nu ineens die Bente Satfinder om die motor te sturen. Verwacht je nu echt dat, dat werkt?

Dat prul is enkel bedoeld om manueel een schotel uit te richten, kan nog geen diseqc aansturen, laat staan een motor.

 

Die motor verwacht een commando om te gaan draaien, dat moet met een satelliet ontvanger die USALS ondersteunt.

Wat is USALS?

USALS is een reken programma dat aan de hand van je coördinaten gaat uitrekenen hoeveel omwentelingen de motor moet maken om naar een positie te draaien.

Dat gebeurt aan de hand van de sattelite.xml die in de zenderlijst staat, daarin staan de posities van de satellieten en de frequenties waarop de ontvanger moet gaan scannen.

 

Als voorbeeld, een klein stukje uit die satellite.xml:

Merk op dat er telkens een positie bij de satelliet staat.

 

 

<sat name="10.0E Eutelsat 10B" flags="1" position="100">

<transponder frequency="10771000" symbol_rate="22960000" polarization="0" fec_inner="3" system="0" modulation="1" />

<transponder frequency="11221000" symbol_rate="30000000" polarization="1" fec_inner="4" system="1" modulation="1" />

<transponder frequency="12507000" symbol_rate="255000" polarization="0" fec_inner="1" system="0" modulation="1" />

<transponder frequency="12643000" symbol_rate="2061000" polarization="1" fec_inner="3" system="1" modulation="1" />

<transponder frequency="12736000" symbol_rate="4000000" polarization="1" fec_inner="9" system="1" modulation="2" is_id="171" />

</sat>

<sat name="13.0E Hotbird 13F/13G" flags="1" position="130">

<transponder frequency="10719000" symbol_rate="27500000" polarization="1" fec_inner="3" system="1" modulation="2" />

<transponder frequency="10727000" symbol_rate="30000000" polarization="0" fec_inner="3" system="1" modulation="2" />

<transponder frequency="10758000" symbol_rate="27500000" polarization="1" fec_inner="3" system="1" modulation="2" />

<transponder frequency="10796000" symbol_rate="27500000" polarization="1" fec_inner="3" system="1" modulation="2" />

<transponder frequency="10815000" symbol_rate="27500000" polarization="0" fec_inner="4" system="0" modulation="1" />

<transponder frequency="10853000" symbol_rate="29900000" polarization="0" fec_inner="2" system="1" modulation="2" />

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur terug, BrunoVP zei:

Maar heb deze ochtend al een andere rotor besteld. Paar dagen geduld tot ik deze ontvang.

Waarom zou het dan wel ineens werken?

De motor volgt alleen commandos op uit je ontvanger, wanneer dat niet goed ingesteld is gaat de rotor niet draaien.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

Waarom zou het dan wel ineens werken?

De motor volgt alleen commandos op uit je ontvanger, wanneer dat niet goed ingesteld is gaat de rotor niet draaien.

 

Ik heb zelf gemerkt dat Bruno zijn rotor niet juist werkt. Ik had niet het juiste gerief bij om vast te kunnen stellen of het probleem aan de rotor zat, of de bekabeling, of de ontvanger. Maar na wat eliminatie had ik alleszins een zeer zwaar vermoeden dat er een probleem is met zijn rotor. Om die reden kon ik Bruno ook niet verder helpen met het afstellen van z’n schotel. Bruno heeft geprobeerd om z’n rotor te repareren, dat heeft klaarblijkelijk even gewerkt. 
Ik durf met zekerheid te zeggen dat Bruno zijn probleem opgelost zal zijn wanneer hij een nieuwe rotor in z’n installatie hangt. 
Dan moet hij natuurlijk nog gewoon alles juist uitrichten. Of hij mag me steeds om hulp vragen bij het uitrichten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

En wat verwacht je van dat knopje op de rotor?

 

4 minuten geleden, stevenvc19 zei:

Ik heb zelf gemerkt dat Bruno zijn rotor niet juist werkt. Ik had niet het juiste gerief bij om vast te kunnen stellen of het probleem aan de rotor zat, of de bekabeling, of de ontvanger. Maar na wat eliminatie had ik alleszins een zeer zwaar vermoeden dat er een probleem is met zijn rotor. Om die reden kon ik Bruno ook niet verder helpen met het afstellen van z’n schotel. Bruno heeft geprobeerd om z’n rotor te repareren, dat heeft klaarblijkelijk even gewerkt. 
Ik durf met zekerheid te zeggen dat Bruno zijn probleem opgelost zal zijn wanneer hij een nieuwe rotor in z’n installatie hangt. 
Dan moet hij natuurlijk nog gewoon alles juist uitrichten. Of hij mag me steeds om hulp vragen bij het uitrichten. 

Dank u Steven. Jij slaat de nagel op de kop. Mijn huidige rotor is echt niet meer betrouwbaar. Gisteren van de mast gehaald. Op tafel getest. Nog maar eens.
Gisteren (zondag) noppes. Onderaan de rotor zit dus inderdaad een knop om handmatig de rotor te verdraaien. Hiervoor heb ik absoluut geen USALS voor nodig. Net daarom dat ik die Bente gebruik als voedingsbron. Niet meer of niet minder. En nu vandaag zou die rotor het wel willen gaan doen? Op tafel ja.
Terug op de mast? Voor hoe lang?
Ik neem het risico niet. Heb gewoon een nieuwe besteld.
Uitrichten naderhand zal geen probleem zijn. Ophanging is nog steeds aanwezigop de mast. Enkel een blote rotor monteren. Schotel mooi op de middenstreep. En afwachten nu.

Groen licht.jpg

Rood licht.jpg

Rotor in zen blootje.jpg

Dat fameus grijs knopje.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @BrunoVP

Veel plezier als je die nieuwe rotor hebt!

Als alles goed staat ingesteld vergeet dan niet om een backup te maken van je systeem en zenderlijst.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
10 uren geleden, stevenvc19 zei:

Ik heb zelf gemerkt dat Bruno zijn rotor niet juist werkt. Ik had niet het juiste gerief bij om vast te kunnen stellen of het probleem aan de rotor zat, of de bekabeling, of de ontvanger.

De mogelijkheid bestaat, dat door de rotor op een oneigenlijke manier te draaien zonder de juiste bevelen, die zijn referentie volkomen kwijt raakt en niet meer weet waarop die gericht staat.

 

Ik ben benieuwd of de nieuwe rotor daar wel tegen bestand is.

 

De Bente satellietzoeker is ongeschikt als bron voor een usals rotor.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BrunoVP

Je bent hier al minstens sinds september vorig jaar mee bezig. (Zie je voorgaande draadje);

Groot respect voor je uithoudingsvermogen!, kan je niet een installateur inschakelen, dan ben je van al dat gesodemieter af.

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, D-box zei:

@BrunoVP

Je bent hier al minstens sinds september vorig jaar mee bezig. (Zie je voorgaande draadje);

Groot respect voor je uithoudingsvermogen!, kan je niet een installateur inschakelen, dan ben je van al dat gesodemieter af.

 

IMG_5203.jpeg

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...