Ga naar inhoud


Draaibare schotel uitrichten, nu breekt helemaal mijn klomp.


BrunoVP

Aanbevolen berichten


3 uren geleden, bellejt zei:

geef ff de transponder door waar je naar kijkt dan check ik hier ff of ik die heb

 

Als het weer morgen meevalt plaats ik hier wel heel veel foto's over de hudige situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Sprietje zei:

Uitrichten op de Hotbird 13e? Nou breekt mijn klomp.

Neen man. Gratis en voor niks verkregen. Vooruit dan maar, zijn we toch al met 2 met een gebroken klomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die berekening bij dispointer voor motors klopt voor geen meter, de hoek waarin de motorbuis is geplooid is bij elke motor type anders en toch krijgen we daar telkens voor Malderen 31,6°, bij alle motor types, dat kan gewoon niet.

 

Nog effe alles op één rij

Op de motor staat een schaalverdeling die moet op 51° staan, m.a.w. de latitude waarop Malderen ligt.

In de handleiding van de Moteck staat dat bij een latitude van 51° de schotel elevatie 22,6° moet bedragen.

Dus je regelt de elevatie hoek op de schotel zelf in op 22,6°

Let op dat is een benadering, je regelt daar af op wat streepjes, daar kan je later nog wat aan sleutelen.

Nu staat uw schotel bijna klaar om uitgericht te worden op Astra 4,8 oost

Waarom 4,8 ??

Die zit het dichts bij het hoogste punt in de clarke belt voor Malderen 4,2° oost, de Astra 4,8 oost hangt ten opzichte van dat hoogste punt 0,6 graden naar links in de clarke belt en lager.

Dat is niet onbelangrijk!!!

Daar moet je eerst wat aan doen, het verschil in hoogte en richting moet weggewerkt worden.

Dat doe je door opdracht te geven ga naar Astra 4,8 oost.

De motor zal eventjes naar links draaien en stoppen, ondertussen zal de schotel al een klein beetje meer naar beneden kijken. Dat is waar we naar trachten.

Nu pas kan je de motor inclusief schotel op de buis gaan draaien tot je ontvangst hebt van Astra 4,8, hierop controleer je of de elevatie van de schotel niet iets beter kan.

Voordat je daaraan begint, laad eerst een draaibare zenderlijst in, die is hier te vinden.

Je moet zorgen dat alle satellieten ook daadwerkelijk in die zenderlijst zitten, dat controleer je eerst even met dreamset.

 

malderen_versus_astra4.8.jpg

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik voorzie nog 28 pagina's met gissen.

 

Het enige dat werkt is dat je jezelf aan de procedure houdt en niet van alles door elkaar probeert.

Wat zou helpen is dat je jezelf enig ruimtelijk kijken aanleert.

wanneer jij op longitude 4,2 graden woont, en je de schotel naar het zuiden richt, je een denkbeeldige satelliet ontvangt die op 4,2 graden oost hangt.

 

Verder zijn er in dit onderwerp je handleidingen aangereikt.

Wanneer je die precies volgt kan er niets mis gaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, mebo870 zei:

Die berekening bij dispointer voor motors klopt voor geen meter, de hoek waarin de motorbuis is geplooid is bij elke motor type anders en toch krijgen we daar telkens voor Malderen 31,6°, bij alle motor types, dat kan gewoon niet.

 

Nog effe alles op één rij

Op de motor staat een schaalverdeling die moet op 51° staan, m.a.w. de latitude waarop Malderen ligt.

In de handleiding van de Moteck staat dat bij een latitude van 51° de schotel elevatie 22,6° moet bedragen.

Dus je regelt de elevatie hoek op de schotel zelf in op 22,6°

Let op dat is een benadering, je regelt daar af op wat streepjes, daar kan je later nog wat aan sleutelen.

Nu staat uw schotel bijna klaar om uitgericht te worden op Astra 4,8 oost

Waarom 4,8 ??

Die zit het dichts bij het hoogste punt in de clarke belt voor Malderen 4,2° oost, de Astra 4,8 oost hangt ten opzichte van dat hoogste punt 0,6 graden naar links in de clarke belt en lager.

Dat is niet onbelangrijk!!!

Daar moet je eerst wat aan doen, het verschil in hoogte en richting moet weggewerkt worden.

Dat doe je door opdracht te geven ga naar Astra 4,8 oost.

De motor zal eventjes naar links draaien en stoppen, ondertussen zal de schotel al een klein beetje meer naar beneden kijken. Dat is waar we naar trachten.

Nu pas kan je de motor inclusief schotel op de buis gaan draaien tot je ontvangst hebt van Astra 4,8.

Voordat je daaraan begint, laad eerst een draaibare zenderlijst in, die is hier te vinden.

Je moet zorgen dat alle satellieten ook daadwerkelijk in die zenderlijst zitten, dat controleer je eerst even met dreamset.

 

malderen_versus_astra4.8.jpg

 

IMG_20240711_160621579_MFNR.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Elevatie 31,6 is ten opzichte van de aarde,  ofwel ten opzichte van een verticale antennemast.

bij een rotor moet je voor de schotel elevatie instelling de kniek van de rotor daarvan aftrekken!

 

Uiteraard zijn die getallen voor de meest zuidelijke satelliet, dat is in jouw geval die denkbeeldige satelliet op 4,2 graden oost.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ceesv zei:

Ik voorzie nog 28 pagina's met gissen.

 

Het enige dat werkt is dat je jezelf aan de procedure houdt en niet van alles door elkaar probeert.

Wat zou helpen is dat je jezelf enig ruimtelijk kijken aanleert.

wanneer jij op longitude 4,2 graden woont, en je de schotel naar het zuiden richt, je een denkbeeldige satelliet ontvangt die op 4,2 graden oost hangt.

 

Verder zijn er in dit onderwerp je handleidingen aangereikt.

Wanneer je die precies volgt kan er niets mis gaan.

Gaat niet bestaat niet!  En toeval ook niet.
Tot treurens toe. Ik doe een bijna wanhopige poging om die Astra4 te zoeken. En eigenlijk nog steeds. Ja!
Ben afgestapt met die balkon staander. Te onstabiel. Ook al ligt er 100 kg aan gewicht op.
Dik tegen de goesting van mijn huisbaas een meer dan deftige muurbeugel geplaatst.
Wat tevens inhoud dat ik zowat van 0 moet beginnen. Voor mij geen probleem trouwens. Heb het er voor over. Meer dan tijd zat.
De eerste motor vertoonde rare kuren. Gewoonweg een nieuwe dan maar gekocht. Tot grote tevredenheid op heden.
Alles monteren en de hele boel africhten. Starten met die fameuze Astra4 op 4.8E. Nergens niet te vinden. Hoe zacht en fijn ik ook draai.
Maar kom wel uit op 19.2 E. Domweg. Ho, wacht. Ik heb verdomd beeld. Als ik nu met mijn domme verstand deze sat vastzet en dan de motor richting 19.2 stuur, zou ik achteraf ergens een referentie kunnen maken naar 4.8. Goed. Zo gezegd zo gedaan. Dan motor naar 4.8 sturen.
Hallo Astra4. Waar ben je? Oftewel is de Signaalzoeker niks waard, zou ook kunnen. Maar ........
Geen zin meer om verder te lullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Jouw zelfbedachte methodiek gaat niet werken.

Je elevatie klopt dan voor geen meter.

 

Wat begijp je niet aan het advies om de opgegeven methodiek te  volgen welke altijd werkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ceesv zei:

Jouw zelfbedachte methodiek gaat niet werken.

Je elevatie klopt dan voor geen meter.

 

Wat begijp je niet aan het advies om de opgegeven methodiek te  volgen welke altijd werkt.

Elevatie zou dus niet kloppen. Kan best wezen.
Maar verklaar mij dan hoe ik in de huidige toestand dan wel beeld heb op Hotbird.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Omdat je rotor in de "nul" stand niet op 4,2 graden oost maar op 13 graden oost staat uitgericht?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar man, de Astra 4.8 komt loeiend hard binnen en die vind je niet?

Die satelliet moet je wel de eerste keer manueel opzoeken door motor met schotel te gaan verdraaien op de mastbuis.

uw installatie lijkt goed, je moet enkel nog die Astra 4.8 zoeken, dat word uw basis om te finetunen.

Zenderlijst met Astra 4.8 aan boord, in uw ontvanger rammen, afstemmen op GOD TV (FTA zender),  je gaat in de eerste instantie geen ontvangst krijgen, dan heel langzaam beginnen draaien aan de opstelling, tot als je beeld krijgt.

Als die coördinaten bij  dishpointer kloppen is dit de richting waarnaar je moet richten. 

En nu ga ik mij een paar duvels uitgieten.

astra4.8.jpg

  • Like 1

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, mebo870 zei:

Maar man, de Astra 4.8 komt loeiend hard binnen en die vind je niet?

Die satelliet moet je wel de eerste keer manueel opzoeken door motor met schotel te gaan verdraaien op de mastbuis.

uw installatie lijkt goed, je moet enkel nog die Astra 4.8 zoeken, dat word uw basis om te finetunen.

Zenderlijst met Astra 4.8 aan boord, in uw ontvanger rammen, afstemmen op GOD TV (FTA zender),  je gaat in de eerste instantie geen ontvangst krijgen, dan heel langzaam beginnen draaien aan de opstelling, tot als je beeld krijgt.

Als die coördinaten bij  dishpointer kloppen is dit de richting waarnaar je moet richten. 

En nu ga ik mij een paar duvels uitgieten.

astra4.8.jpg

Helemaal met je eens!

Er is geen flikker aan.

Proost trouwens!

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover men het zich kan herrinneren. Mijn TV heeft ook een ingebouwde sat ontvanger.
Heb dus uit pure frustratie motor en schotel hierop aan gesloten. USALS in tv staan goed.
Was even zoekwerk om door die menu's te gaan.
Maar gelukt.
Bekijk maar de foto's. Buiten niks geen veranderingen aangebracht.
Alstublieft. Dit is het resultaat.

IMG_20240713_090748553_MFNR.jpg

IMG_20240713_090840055_MFNR.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...