Ga naar inhoud


4 lnb op rechthoekige schotel beter?


rick8245
Ga naar oplossing Opgelost door Tonskidutch,

Aanbevolen berichten

In Januari is mijn ronde 80cm schotel in Italië geknakt, gebroken en van het dak gewaaid..... en niet alleen bij mij. 

Alleen de plastic-rug waaraan de schotel zat zit er nog en de lnb's liggen nog los. (zie foto) 

Nu wordt mij hier verteld dat een rechthoekige schotel beter is en ik zie ze hier ook veel. 

Is een rechthoekige schotel idd beter en kan daar zonder problemen een rail op met 4 lnb's? 

Of is een ronde net zo goed??

IMG_20240427_144132.thumb.jpg.ba78734b6ab87b0eb517a074175444d5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste rick8245

 

Je hebt het over een rechthoekige schotel maar je bedoeld de vijfhoekige schotel van Fracarro, de Pente 85. (penta is een vijfhoek). Dat is een schotel van een heel bekende Italiaanse antennefabrikant die in Italië veel verkocht worden.
Daar ga ik je vanavond heel veel over vertellen, niet nu want het is op dit moment in Nederland erg mooi weer en dat is zeldzaam. Dus ga ik nog even een paar uurtjes van het mooie weer genieten.

 

Fracarro Penta 85.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Fracarro Penta 85 is een hele mooie schotel die uitzonderlijk goed presteert.
Vooral de kruispolarisatie ontkoppeling van >38dB is mede door zijn 5-hoekige vorm uitzonderlijk hoog. Een andere kwalitatief hoge schotel, de Gibertini 85 komt niet verder dan 27dB. Ook het rendement van ≥ 70% is erg hoog.
De Penta 85 kent geen rail. Dan zou je zeggen, geen probleem want er bestaat de Wentronic-sat-feedhalter-67306 die je op de lnb kunt monteren die in de klem staat. Maar helaas, dat gaat niet lukken omdat op de Penta een lnb-klem zit van 60mm. Daarin kun je een 3° monoblock monteren. Een gewone lnb kun je monteren met een verloopring 60-40mm maar door de erg grote lnb-klem, kunnen de lnb's van de Astra 19,2 en 23,5 niet dicht genoeg tegen elkaar aan gemonteerd worden. Dat is dus ook de reden dat jij die schotels altijd ziet met een enkele lnb. Die 60mm lnb-klem hebben ze volgens mij bewust gedaan om te voorkomen dat lnb's uit het midden gemonteerd kunnen worden wat het voordeel van de penta teniet zou doen. Er bestaat nog wel een dubbele lnb-houder maar dat is een 6,2° afstandhouder en daarmee kun je de Astra 19,2 en 23,5 niet monteren.
Je zult dus uit moeten kijken naar een andere schotel, gewoon een ovale. Dat kan bijv. een Gibertini 85 zijn.

 

detail_penta85.jpg

Fracarro Penta 60mm lnb-klem.jpg

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje, 

Ik ben sprakeloos over jouw complete uitleg die bol van een hoog kennis niveau. 

Op de Gibertini 85 kunnen dus wel 3 lnb's met een rail. 

Ik ga morgen online zoeken. 

Nogmaals superbedankt voor jouw input. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan kiezen voor de GIBERTINI SE85 en daar een 4-voudige rail op zetten. Bij die rail worden 3 lnb-klemmen geleverd, de vierde zit immers al op de lnb-arm van de schotel.
Gelukkig hoeft de rail in Italië niet zo schuin gezet te worden.
Met deze 4-voudige rail kun je ook makkelijk de Astra 28,2-lnb er bij zetten. Dan kun je toch een paar honderd Engelse zenders ontvangen.
Als je alleen de 13 - 19,2 - 23,5 wilt ontvangen, dan moet de rail 6,46° schuin staan.
Als je ook de 28,2 er bij wilt ontvangen, dan moet de rail 6,75° schuin staan, beide met de 19,2 in het midden. In dit geval zou ik een rail nemen waarbij de lnb-klemmen afzonderlijk in hoogte te verstellen zijn om zo de Clarkebelt beter te volgen.

 

Gibertini OP 85 SE.jpg

Gibertini-XP-MFP4-40-Sat-Multifeedhalter-4-fach.jpg

Gibertini_Nowaro_Multifeedhalterung_OP85SE-Antenne-hoehenverstellbar_2.JPG

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Gezien de degelijkheid van alle onderdelen zou ik voor die Gibertini SE85 gaan.

En als je de Engelse zenders heel erg mist zou ik de grens even oversteken en in Zwitserland een Kabelio CI-Cam met abonnement kopen, dan kun je ook op hotbird naar de Engelse zenders kijken.

  • Bedankt 1

It Hurst Me Too

Karen Dalton

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Superbedankt voor jullie supertips

Ik ga het geheel zoeken online en bestellen .

De set die jullie aangeven plus arm gaat het worden. 

Over een paar dagen helaas terug naar nl maar over een maandje weer hier. 

Engelse zenders kijk ik niet veel maar evengoed bedankt voor de tips

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de afstand tussen de Astra 19,2-lnb en de 23,5-lnb even voor je uitgerekend in Le Marche op de Gibertini OP85. Dat is 54-55mm. LNB's met koppen van 59,5mm kunnen net niet dicht genoeg tegen elkaar. Ik adviseer je daarom de Inverto Ultra PLL, zie: https://inverto.tv/lnb/445/single-high-gain-low-noise-40mm-pll-lnb  Dit is een lnb met 1 aansluiting maar je hebt ze ook met 2 of 4 aansluitingen. Deze koppen zijn maar 48mm dus kunnen dicht genoeg tegen elkaar.

 

Inverto IDLT-SNL412-Ultra-OPN.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 11-5-2024 om 21:38, Sprietje zei:

Vooral de kruispolarisatie ontkoppeling van >38dB is mede door zijn 5-hoekige vorm uitzonderlijk hoog


Ik weet niet waar je dat vandaan hebt Sprietje. 
Maar ik zie geen reden waarom een vierkante dish (want dat is het eigenlijk) een betere kruispolarisatiescheiding heeft dan een ronde. 
De kruispolarisatiescheiding is een functie van de LNC en de feed. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...