Ga naar inhoud


Zenderwijzigingen


Aanbevolen berichten

2 uren geleden, astro iris zei:

@Sprietje Als men morgen 22/05 de 2/3 omzet naar 3/4 , maakt dat een groot verschil in ontvangst?

Ja zeker. Schotels die nu marginaal zijn of niet helemaal goed staan uitgericht kunnen problemen geven qua ontvangstmogelijkheden.

  • Like 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Mogelijk zullen een aantal gebruikers plotseling geen beeld hebben op sommige zenders.

Het gros zal het verschil niet merken.

 

Verder hangt het van je ontvanger af of je de FEC met de hand moet instellen of dat dit automatisch gebeurt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
12 minuten geleden, OFDM zei:

Dus de FEC aanpassing wordt uitgevoerd vóórdat de hogere footprint veldsterkte van de vervangende satelliet wordt neergezet. Ja, dan komen de slecht uitgerichte schotels aan het licht. Goed bedacht..

 

Als ik de parameters goed heb ingevoerd kost het 1,288 dB margin.

 

http://www.satellite-calculations.com/Satellite/Eb_No.htm

 

Ze gaan van 6.6 dB naar 7.9 dB C/N nodig voor ontvangst.  Een goed uitgerichte 60-65 cm schotel zal je rond de 11-13 dB C/N geven afhankelijk van de betreffende transponder.  Dus als je dan problemen ervaart weet je dat de schotel slecht staat uitgericht.  Eigenlijk gaat het enige verschil zijn dat er iets minder weer reserve is. En als het echt slecht weer is valt het signaal hoe dan ook  weg, nu misschien een aantal seconde eerder, nou ja.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, astro iris zei:

@Sprietje Als men morgen 22/05 de 2/3 omzet naar 3/4 , maakt dat een groot verschil in ontvangst?

 

Het maakt best wel verschil uit of je bij DVB-S2, 8PSK met een fec. van 2/3 of 3/4 uitzendt.
Bekijk de bijgevoegde afbeelding.
Met een fec. van 2/3 heb je minimaal 6,6dB signaal/ruisverhouding nodig.
Met een fec. van 3/4 heb je minimaal 7,9dB signaal/ruisverhouding nodig.
Dat is een verschil van 1,3dB.


Om dit verschil makkelijk inzichtelijk te maken, neem ik er de Triax schotelreeks eens bij.
De oude Triax-reeks was zodanig opgebouwd dat elke schotelmaat groter 1,5dB meer signaal gaf.
Canal Digitaal heeft altijd aangegeven dat je slechts een schotel van 60cm nodig had om de zenders goed te ontvangen met voldoende regenreserve. Op die 60cm schotels zijn ook de duo-lnb's afgesteld die ze leverden om  de Astra 19,2 en 23,5 samen te ontvangen.
Die regel is met de huidige transponderspecificaties van DVB-S2, 8PSK, fec.2/3 nog steeds geldig.
Nu ze de fec. van 2/3 naar 3/4 gaan veranderen, heb je dus 1,3dB meer signaal nodig. Dat komt ongeveer overeen met die 1,5dB verschil tussen de schotelmaten. Dat wil dus zeggen, dat je woensdag een Triax 78 nodig hebt, om net zoveel signaalkwaliteit op je ontvanger te hebben als voorheen met een Triax 64.
In Zuid-Spanje waar je minimaal een Triax 88 nodig hebt, moet je dan een Triax 110 hebben om de zenders nog te kunnen ontvangen. Aangezien het gros van de Nederlanders in Zuid-Spanje maar een schotel van 85cm hebben, vrees ik dat er veel mensen met ontvangstproblemen komen te zitten.

 

Spectrum voorbeeld 1.jpg

Versterkingsfactor Triax-serie.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Sprietje zei:

Dat wil dus zeggen, dat je woensdag een Triax 78 nodig hebt, om net zoveel signaalkwaliteit op je ontvanger te hebben als voorheen met een Triax 64.

 

8 minuten geleden, Sprietje zei:

In Zuid-Spanje waar je minimaal een Triax 88 nodig hebt, moet je dan een Triax 110 hebben om de zenders nog te kunnen ontvangen. Aangezien het gros van de Nederlanders in Zuid-Spanje maar een schotel van 85cm hebben, vrees ik dat er veel mensen met ontvangstproblemen komen te zitten.

 

Ik denk dat deze vergelijkingen niet helemaal op gaan.  Bovendien weten we nog steeds niet hoe de nieuwe footprint straks uitpakt, die kan wel meer signaal geven in Spanje en minder naar het noorden toe. Het zou me niks verbazen.

 

Ten tweede, die installateurs daar in Spanje zijn dan een stelletje koekwauzen. Als je toch een schotel neerzet bereken je toch dat er minstens  11-12 dB C/N haalbaar moet zijn dus adviseer je een schotel die groot genoeg is. Want je weet dat het signaal in de toekomst kan veranderen.  Zo bijzonder is die FEC wijziging echt niet, had al jaren terug kunnen gebeuren. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
18 minuten geleden, Codx zei:

Eigenlijk gaat het enige verschil zijn dat er iets minder weer reserve is. En als het echt slecht weer is valt het signaal hoe dan ook  weg, nu misschien een aantal seconde eerder, nou ja.

Dit zal het geval zijn, bij slecht weer iets eerder uitval.

Alleen slecht uitgerichte schotels zullen nu door de mand gaan vallen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
16 minuten geleden, Codx zei:

Ik denk dat deze vergelijkingen niet helemaal op gaan.  Bovendien weten we nog steeds niet hoe de nieuwe footprint straks uitpakt, die kan wel meer signaal geven in Spanje en minder naar het noorden toe. Het zou me niks verbazen.

 

Ten tweede, die installateurs daar in Spanje zijn dan een stelletje koekwauzen. Als je toch een schotel neerzet bereken je toch dat er minstens  11-12 dB C/N haalbaar moet zijn dus adviseer je een schotel die groot genoeg is. Want je weet dat het signaal in de toekomst kan veranderen.  Zo bijzonder is die FEC wijziging echt niet, had al jaren terug kunnen gebeuren. 

 

Ik heb het niet over de nieuwe footprint. Ik heb het alleen over het feit wat er gaat gebeuren als je op de huidige satelliet de fec van 2/3 naar 3/4 gaat veranderen.

En jij snapt blijkbaar niet hoe een schotel installateur werkt. Die spreekt een prijs af om een schotelset te plaatsen waarmee je de Astra 19,2 en 23,5 kunt ontvangen. Daarvoor gebruikt hij zo goedkoop mogelijke materialen want daar verdient hij het meeste aan. Dus ook een schotel die net aan de maat is en niets over houdt. Ja, en dan valt het beeld wel eens weg als het regent maar ja, hoe vaak regent het nu in Spanje? Dus bij die enkele keer dat het beeld weg valt, krijgt hij geen klachten.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, D.Quijote zei:

Ik ben benieuwd morgen. 

Ja ik ook beste D.Quijote daar in Marbella. Maar ik verwacht dat jij niet al te veel problemen zult hebben want jij hebt geen standaard schotel zoals een Nederlandse installateur die zou plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, D.Quijote zei:

Welke zenders, allemaal ? Er hangt een 1mtr.5

Alle zenders die bij Canal Digitaal en TV Vlaanderen in het pakket zitten.

Tja, zie je wel, met 1,5 meter zal het echt niet mis gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...