Ga naar inhoud


Militair overleden na parachutesprong op Texel


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5451331/deense-militair-overleden-na-parachutesprong-texel

Texelseparachute.thumb.PNG.413226ae6121314249e0aaab4fafb680.PNG

 

Ik werd getroffen door die antieke parachutes met gaten er in. Die zijn om mee te sturen.

Daar ben ik ooit, ook op Texel, 2 keer mee gesprongen.

Ik mocht vaker, maar de ervaring was zodanig dat ik voor de rest bedankt heb. Het was alsof de lijnen van de parachute een paar slagen om elkaar heen gedraaid waren. Daardoor werd ik zelf een paar slagen teruggetold voordat hij open ging.

Ik had de indruk dat ze bij het opvouwen het niet zo nauw namen met de lijnen.

De instructeur wilde zijn demonstratie van hoe de parachute uit het zakje "barst" destijds op mijn verzoek niet herhalen, want hij vond het  opvouwen niet zo'n leuk werk.

 

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites


Geplaatst: (aangepast)

Ik kan je de hand schudden. Parachute springen met die antieke ronde parachutes is een bijzonder avontuur. Static line sprong op 700 Meter. Als niets werkt lig je in 10 seconden op de grond. Als de grote parachute niet goed is geopend moet je die eerst helemaal ontkoppelen en daarna de kleine reserve parachute van je afwerpen. Stalen zenuwen zijn aan te bevelen.

 

Bij mijn eerste sprong raakte ik een paar seconden bewusteloos maar ik herinnerde pas 's avonds hoe dat was gekomen. De 2e sprong ging beter, de 3e eindigde in het prikkeldraad waarvoor een kleine reparatie noodzakelijk was. Het was wel de zachtste landing!! De klap van alsof je van 2 meter hoog van een muurtje springt is anders best hard.

 

Dus voor mijn 4e t/m 8e sprong als het een andere keer niet waait heb ik bedankt.

 

Mijn ronde parachute was in 90 ouder dan ik. Bijzonder triest dat deze Deen hiermee zijn leven heeft gelaten! May he rest in peace.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer de berichten juist zijn was het een prive reis en geen militaire sprong.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-5-2024 om 11:11, OFDM zei:

Dat las ik ook inderdaad maar hij was wel een militair. 

 

Dat is dan ook het enige dat klopt aan bovenstaande aannames.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het eigenlijk niet zo relevant of hij militair was. De vraag is of er inderdaad nog met ronde parachutes wordt gewerkt en als dat zo is waarom?

 

Wat is er precies gebeurd in de lucht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volgens de persbericht wat ik heb gelezen::

 

Een dag na het ongeluk is te horen dat het flinke impact heeft gemaakt op Rienks.

Aan de telefoon vertelt hij aan NH hoe hij de dag beleefd heeft.

Daarbij kiest hij zijn woorden zorgvuldig. "Ik was de piloot, we hebben alles zien gebeuren.

Hij sprong uit het vliegtuig en zijn parachute opende niet goed.

We hebben hem zien afzakken", vat hij samen hoe het ongeluk is gebeurd.

 

 

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai!!!  Een niet goed geopende parachute moet afgekoppeld worden volgens de instructie die mij helder is bijgebleven. De reden is dat de reserve parachute zich daar omheen kan gaan slaan waardoor je geen verbetering boekt met de situatie. Als je met een gedeeltelijk geopende parachute te maken hebt kan ik mij goed voorstellen dat het een dilemma is welke keuze je moet maken. Met te weinig draagvermogen harder landen of de doodenge keuze de hele parachute af te werpen en afwachten of de reserve je brengt wat je ervan hoopt. Die reserve was ook kleiner dan de hoofd parachute.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of, en hoeveel ze geoefend hebben op die noodprocedure. Mij werd destijds verteld wat je moet doen.

Maar geoefend hebben we niet.

Mijn instructeur heeft zich er niet van overtuigd of ik de noodprocedure had begrepen en in staat was die uit te voeren.

Ik vond dat het er daar te veel op gericht was om die sprongen te maken en veel te weinig training vooraf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Zunigkyk zei:

Ik vraag me af of, en hoeveel ze geoefend hebben op die noodprocedure. Mij werd destijds verteld wat je moet doen.

Maar geoefend hebben we niet.

Mijn instructeur heeft zich er niet van overtuigd of ik de noodprocedure had begrepen en in staat was die uit te voeren.

Ik vond dat het er daar te veel op gericht was om die sprongen te maken en veel te weinig training vooraf.

Inderdaad, bij mij werd dat ook niet geoefend. Tegelijk zou dat ook maar een beperkte simulatie zijn want het is op de grond.

Ik weet niet meer of het uitrollen op de grond werd geoefend maar dat werkte echt voor geen meter! Op het moment dat je dacht oeh nu komt de grond dichtbij BAM daar lag je dan.

 

En welke noodparachute was er voor deze man? Misschien was die al uitgeworpen, we weten bijna niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reden waarom ik er niet over pieker met een parachute uit een vliegtuig te duiken. Idem met bungy jumpen.

Vast leuk als ervaring maar je leven toevertrouwen aan een stukje doek of elastiek?

Heb teveel met doek en elastiek fout zien gaan.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Leeuwarder Courant wordt een ooggetuige geciteerd, die op het terras zat:

 

Het ongeval is door tientallen getuigen gezien vanaf het terras. Onder hen Martin Tijink, wiens broer zich opmaakte voor een tandemsprong die hij voor z’n verjaardag had gekregen. 

Volgens Tijink was er een groep van zo’n twaalf, volgens hem Deense, militairen die een cursus parachutespringen volgden. Eenmaal op hoogte ’stapten’, zij in groepjes van vier uit het vliegtuig.

Dat ging kort voor de landing volgens Tijink gruwelijk mis. ,,Plotseling moest die ene parachutist uitwijken en kwam hij met z’n voet vast te zitten in de lijnen van die andere. Toen begon hij te tollen. Dat was op zo’n 350 meter hoogte. Wat hij ook probeerde, hij kon niet meer loskomen.’’ 

Getuigen die het tafereel met zagen gebeuren, riepen nog dat hij z’n reserveparachute moest openen. Maar daarvoor zag hij geen kans meer, zegt Tijink. ,,Mensen op het terras begonnen te huilen want iedereen had meteen door dat het helemaal fout zat.’’

 

Dus weer een ander verhaal...

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, minplus zei:

Reden waarom ik er niet over pieker met een parachute uit een vliegtuig te duiken. Idem met bungy jumpen.

Vast leuk als ervaring maar je leven toevertrouwen aan een stukje doek of elastiek?

Heb teveel met doek en elastiek fout zien gaan.

Beide zijn niet ongevaarlijk maar dat is motorrijden ook niet. Hoe groot is de kans? Een keertje doen of je hele leven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
3 uren geleden, TangoBravo zei:

In de Leeuwarder Courant wordt een ooggetuige geciteerd, die op het terras zat:

 

Het ongeval is door tientallen getuigen gezien vanaf het terras. Onder hen Martin Tijink, wiens broer zich opmaakte voor een tandemsprong die hij voor z’n verjaardag had gekregen. 

Volgens Tijink was er een groep van zo’n twaalf, volgens hem Deense, militairen die een cursus parachutespringen volgden. Eenmaal op hoogte ’stapten’, zij in groepjes van vier uit het vliegtuig.

Dat ging kort voor de landing volgens Tijink gruwelijk mis. ,,Plotseling moest die ene parachutist uitwijken en kwam hij met z’n voet vast te zitten in de lijnen van die andere. Toen begon hij te tollen. Dat was op zo’n 350 meter hoogte. Wat hij ook probeerde, hij kon niet meer loskomen.’’ 

Getuigen die het tafereel met zagen gebeuren, riepen nog dat hij z’n reserveparachute moest openen. Maar daarvoor zag hij geen kans meer, zegt Tijink. ,,Mensen op het terras begonnen te huilen want iedereen had meteen door dat het helemaal fout zat.’’

 

Dus weer een ander verhaal...

T B

Dit zit vast niet ver van de waarheid. Het klinkt als dat ze met te weinig tussentijd uit het vliegtuig zijn gesprongen waardoor er te weinig afstand was. Dat zou naar mijn ervaring heel vreemd zijn maar dat kan alleen de vliegschool vertellen die ze uit het vliegtuig liet.

 

Heel verschrikkelijk om mee te maken en te zien gebeuren!

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...