Ga naar inhoud


België wil fm richtlijn 2031 afschakelen.


Aanbevolen berichten

Hi,

België wil in 2031 fm uitschakelen.

Het zal waar ik woon zeer stil worden, want dab+ is tegen de Franse grens erbarmelijk.

Hier lees je het verhaal:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/19/1-januari-2031-wordt-richtdatum-om-radio-uitzendingen-via-de-fm/

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik lees in dat bericht o.a. dat 60% van de auto's DAB+ moet hebben. Dat is toch verschrikkelijk weinig om FM uit te zetten? En waarom willens en wetens vooral oudere luisteraars radio ontnemen als het helemaal niet hoeft. Een beetje onderhoud en stroom besparen. De FM frequenties krijgen helemaal geen andere bestemming.

 

Ik lees dat in Nederland de DAB+ maar de helft van de luisteraars heeft ten opzichte van Internet omdat het te vaak wegvalt?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
8 minuten geleden, OFDM zei:

Ik lees dat in Nederland de DAB+ maar de helft van de luisteraars heeft ten opzichte van Internet omdat het te vaak wegvalt?

Bedoel je dan gebruik thuis of in de auto?

 

Op mijn reizen met de auto door Nederland heb ik die ervaring niet.

Verder zie ik op mijn reizen door Europa het DAB+ net steeds verder uitgebouwd worden.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bijna 70 en goed mee met het DAB+ verhaal, maar in mijn omgeving wordt toch nog vaak , vooral bij ouderen, naar FM geluisterd. Op deze manier gaan we dezelfde weg op als met het TT verhaal.  Een hele generatie blijft in de kou staan. Ook moet DAB+ nog heel wat verbeteren, want zoals sattv4iedereen opmerkt, hier in de grensstreek met Frankrijk is qua kwaliteit nog heeeeel veel werk aan de winkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ceesv zei:

Bedoel je dan gebruik thuis of in de auto?

 

Op mijn reizen met de auto door Nederland heb ik die ervaring niet.

Verder zie ik op mijn reizen door Europa het DAB+ net steeds verder uitgebouwd worden.

 

Ik las het hier: https://www.spreekbuis.nl/online-radio-haalt-fm-radio-bijna-in/

 

Helaas is ook het onderzoek in die Audify link niet verder uitgesplitst. Ik lees 3 ernstige klachten over DAB ontvangst in de reacties. Er zijn vast en zeker heel veel woon werk routes die wel storingsvrij werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

DAB in de auto werkt over het algemeen goed, maar inpandig in een woning zonder fatsoenlijke antenne zal het geen succes zijn.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, ceesv zei:

DAB in de auto werkt over het algemeen goed, maar inpandig in een woning zonder fatsoenlijke antenne zal het geen succes zijn.

Daarom heb ik op de zolder een zelfgemaakte antenne hangen, daarmee ontvang ik gemiddeld een 130 zenders, naargelang de weersomstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, sattv4iedereen zei:

Hi,

België wil in 2031 fm uitschakelen.

Het zal waar ik woon zeer stil worden, want dab+ is tegen de Franse grens erbarmelijk.

Hier lees je het verhaal:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/19/1-januari-2031-wordt-richtdatum-om-radio-uitzendingen-via-de-fm/

Dat komt omdat er een zenderexploitant* uit Nederland is die zo goedkoop mogelijk op de aanbestedingen inzet. Dat kunnen ze doen door een eigen netwerk te bouwen met allemaal lage opstelpunten. De dure huur voor de hoge van oudsher bekende zendmasten wordt zo omzeild. Maar hoogte = bereik. Zo simpel is dat, ook al goochelen ze nog zo met andere paramters,

 

*ik zal de naam niet noemen, ze voeren nogal actief juridisch beleid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
14 minuten geleden, Schotelspeller zei:

Dat komt omdat er een zenderexploitant* uit Nederland is die zo goedkoop mogelijk op de aanbestedingen inzet.

Die aanbieder zal aan het bestek moeten voldoen wat de exploitant geschreven heeft.

Dus wie is er dan fout bezig?

  • Haha 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Schotelspeller zei:

Dat komt omdat er een zenderexploitant* uit Nederland is die zo goedkoop mogelijk op de aanbestedingen inzet. Dat kunnen ze doen door een eigen netwerk te bouwen met allemaal lage opstelpunten. De dure huur voor de hoge van oudsher bekende zendmasten wordt zo omzeild. Maar hoogte = bereik. Zo simpel is dat, ook al goochelen ze nog zo met andere parameters,

 

*ik zal de naam niet noemen, ze voeren nogal actief juridisch beleid. 

Het huren van ruimte op ronde buismasten bleek niet zo betrouwbaar. Interessante theorie dat daardoor het bereik minder goed is dan gedacht. Ik weet niet wie er dan schuldig is dat lijkt me ook te liggen aan hoe de beoogde veldsterkte onder allerlei omstandigheden wordt vastgelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...