Ga naar inhoud


Canal Digitaal SNR


OllieBB

Aanbevolen berichten

VU+ Ultimo met Unicable en 90cm schotel in de buurt van alicante 

 

Beste mensen,

toen we 4 weken geleden weer in spanje aankwamen, merkte ik al dat de signaal kwaliteit naar mijn idee minder was zo tussen de 11 en 12 dB, en een paar keer wat blokjes de afgelopen paar weken, dus het was op het randje.  (Volgens mijn herinnering was het altijd rond de 14 dB.)

Gisterenavond was het plots afgelopen en geheel geen signaal meer.

 

Net even naar de schotel afstelling gekeken of die mischien verlopen was, maar dat was niet het geval en de kabel aansluitingen zijn ook nog ok.

 

Voordat ik teveel ga veranderen.  Ik zie dat Canaal Digitaal nogal aan het rommelen is en dat meer mensen problemen hebben.

Wat ik ook lees is dat ze de FEC waarde van alle transponders van 2/3 naar 3/4 veranderd hebben.

 

ik meet altijd de signaal sterkte met de VU+ signaal sterkte meter, maar die werkt alleen als er ontvangst is, dus dat helpt nu niet echt.

 

Voordat ik een losse signaal sterkte meter ga kopen, dacht ik eerst even hier de experts te raadplegen.....

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


ja uiteraard, box zenders laten zoeken en dan moet je weer beeld hebben. 

 

In principe is 11-12 dB genoeg en dan zit je niet op het randje maar als het eerst rond de 14 dB zat is er mogelijk toch iets gebeurd met de installatie. Maar goed ik zou dat nog even laten voor wat het is, want ze gaan nog wisselen van de oude satelliet naar de nieuwe en dan kan het signaal of sterker of zwakker worden.   En dan als het nodig is kun je altijd nog aan  je installatie gaan knutselen. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch aan de schotel gaat draaien, controleer dan ook de skew van de lnb. SES Astra heeft enige tijd geleden de pré-skew van 7,5 graad afgeschaft. Daardoor moet de skew van de lnb nu schuiner staan dan voorheen. In Alicante moet hij 27 graden schuin staan zie bijgevoegde hoek.

hoek van 27 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad!!!!
 

1dB meer door aan de LNB te draaien. Schotel zelf was trouwens niet verlopen

zit nu op de 13dB

 

Niet veel ruimte maar alles staat nu in ieder geval optimaal.

 

Nogmaals hartelijke dank !!!

Zeer gewaardeerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...