Ga naar inhoud


Alle tv vlaanderen ( belgische)zenders vallen weg vanaf ongeveer 19 uur en tot lang na zonsondergang TV5 monde werkt


jvasabra2
Ga naar oplossing Opgelost door jvasabra2,

Aanbevolen berichten

Hallo, Al heel lang het forum niet meer nodig gehad; ik zie dat Sprietje er nog steeds actief is, dat is goed. Ik heb in costa cálida al jaren een tv vlaanderen ontvanger M7 , werkt steeds ok en een 85 cm antenne met TVVlaanderen dubbele kop . Originele setting met tv vlaanderen opzij en de astra 23° ( denk ik) in het midden van de houder. 

Ik ben hier niet altijd, vorigwinterverblijf alles ok , nu eind mei werken de Vlaamse zenders ok overdag en vanaf ongeveer 19 uur beginnen ze weg te vallen eerst star beeld , dan melding zwak og geen signaal en scherm zwart ; eens 19.30 of later alles volledig zwart . De volgende morgen werkt alles normaal. Niet Belgische zenders als BBC en TV5monde werken wel, maar het kan dat die al op astra 23° zitten ( was dat wel 23° of was het 19° het is zo lang geleden dat ik er nog aan geprutst heb....

Ik las ooit dathet met de atmosfeer toestand te maken kan hebben. Voor ik demonteer en zo meer, graag enig info.

Is het nog steeds aangewezen van de kop andfers te installeren ttz de TVVlaanderen in het midden van de houder en die voor de klassieke astra rechts naar onderen  dan ( ipv van tv vlaanderen links naar boven).

Ik hoor het graag . Groeten Jacques Vandevelde Terreros

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste jvasabra2

 

Deze problemen hebben alles te maken met het feit dan Canal Digitaal en TV Vlaanderen de foutcorrectie gewijzigd hebben van fec 2/3 naar fec 3/4. Door deze wijziging is het signaal zwakker geworden en dat uit zich doordat je 's avonds onvoldoende of geen signaal meer hebt.
Mogelijk kun je NPO 2 helemaal niet meer ontvangen, ook niet overdag. Klopt dat?
TV-Monde zit op de Astra 19,2. Daar is niets aan veranderd dus die ontvang je zoals je gewend was.
Ik heb geen problemen aan de Costa Calida want ik heb een Triax 115. Die is groot genoeg.
Hoe breed is je schotel precies zonder de rand mee te rekenen en welk type duo-lnb heb je er op zitten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, jvasabra2 zei:

85 cm antenne merkloos , .......,en de dubbele kop lnb

Hmm. Dat is een slechte combinatie.

 

3 uren geleden, jvasabra2 zei:

Originele setting met tv vlaanderen opzij en de astra 23° ( denk ik) in het midden van de houder.

TVVlaanderen zit op 23.5 oost. Kun je een foto uploaden van de schotel aan de voorzijde genomen?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De duo-lnb's die TV Vlaanderen lever (t)(de) zijn voor een schotel van 60cm. Die past al niet goed op een schotel van 85cm en toch zeker niet in Spanje.
Je zult een grotere schotel moeten nemen en een andere duo-lnb die bedoeld is voor 85cm-schotels. Je kunt ook overwegen om een enkele lnb te nemen i.c.m. een grotere schotel alleen voor de Astra 23,5.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dezez "rare" combinatie heeft hier al 12 jaar gewerkt zonder problemen. Hoogstens eens wegvallen bij hevig onweer of bewolking maar dat gebeurt hier niet jaarlijks. Dus ben ik heel tevreden. Alleen dat wegvallen nu....

 

Als ik deze schotel laat staan voor de astra 19 zenders ( TV5monde) dat bekijken we veel via tv vlaanderen op nummer 97 en een nieuwe grotere zet met enkele lnb op astra 23 , gaat de ontvanger dan automatisch schakelen tussen die twee schotels naargelang het kanaal dat ik vraag. Nu neem ik aan dat de dubbele lnb dat doet.

PS ik heb ook een decoder voàrde franse zenders (Frankrijk) met tnt sat kaartje. Moete ik dan een splitter zetten op de kabel die uit de astra 19 schotel komt. Nu steek ik gewoon de stekker in van deontvanger die ik wil gebruiken want een verbinding met "loop through' tussen de twee ontvangers geeft steeds slecht signaal, dat is nooit gelukt. Als ik dan toch twee schotels zet dan wil ik dat probleem meteen oplossen . Dus frankrijk zenders en tv Vlaanderen 23° astra zenders komen met één kabel van de dubbele lnb en dan zou ik beneden net voor de ontvengers kunnen splitten. En dan een tweede schoten zeg maar 115 cm met enkele lnb en een kabel die naar de reeds bestaande andere kabel gaat en daar ook mee verbonden wordt  bovenaan, ofwel met eentweede kabel naar beneden en daar verbinden in de huiskamer?

 

Is dat verstaanbaar??

 

 

Bedankt voor jullie idiee_en.Jacques

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

PS het is dus zo dat zoals vroeger steeds voorgeschreven werd , de astra 19° zit in het midden recht voor de antenne, de  kop ( dubbele) voor astra 23° zit liks en omhoog van de genen die centraal staat.

ooit is op dit foriuml aangeraden om de schotel te richten op astra 23 met die kop in het muidden en de tweede kop dus rechts en  naar onder gedraaid voor de astra 23 ( omdat die sterker zou uiitzenden).

Dat heb ik onthouden van meer dan 10 jaar geleden en nooit geprobeerd wegens niet nodig geweest.

Misschien is het nu een oplossing?

 

Jullie ideeën ?

Bedankt , Jacques

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

De astra 19,2 in het midden is fout, daar hoort de kop van de 23,5 te zitten en dan schotel uitrichten op de astra 23,5 dan haal je maximaal signaal uit je schotel voor astra 23,5.

En splitters op een coaxkabel voor satelliet dat lukt niet, daar zijn andere oplossingen voor zoals een DUO Lnb met 2 of 4 uitgangen.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je signaal genoeg hebt, kun je hier en daar wel wat signaal missen door foute afstellingen en verkeerde onderdelen maar als je bijna niets meer over hebt, dan moet alles 100% kloppen en goed afgesteld staan.

Eén ding is zeker, de duo-lnb die er nu op zit past niet goed op deze schotel. Hij staat nu zo afgesteld dat je een beetje naast het signaal van de Astra 23.5 zit en ook een beetje naast het signaal van de 19,2 zodat je beide satellieten ontvangt.
De zwakste satelliet moet altijd in de klem zitten en dat is de Astra 23,5.
Wil je meerdere satellietontvangers aansluiten, dan moet je een lnb nemen met meerdere aansluitingen. Dat kan 2, 4 of 8 zijn. Splitters werkt niet.
Ja, je kunt voor elke satelliet een eigen schotel nemen. Dat is voor Spanjaarden gebruikelijk. Dat kan een Spaanse schotel installateur goed afstellen. Een schotel met twee of meer lnb's op een rail, daar snappen ze niets van.
Heb je de ruimte om twee schotels te plaatsen, dan is dat dus het makkelijkste. Wil je dat liever niet voor het zicht, dan zul je een schotel met een dubbele lnb-klem moeten nemen of een rail met 2 of meer lnb's.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, jvasabra2 zei:

PS het is dus zo dat zoals vroeger steeds voorgeschreven werd , de astra 19° zit in het midden recht voor de antenne, de  kop ( dubbele) voor astra 23° zit liks en omhoog van de genen die centraal staat.

ooit is op dit foriuml aangeraden om de schotel te richten op astra 23 met die kop in het muidden en de tweede kop dus rechts en  naar onder gedraaid voor de astra 23 ( omdat die sterker zou uiitzenden).

Dat heb ik onthouden van meer dan 10 jaar geleden en nooit geprobeerd wegens niet nodig geweest.

Misschien is het nu een oplossing?

 

Jullie ideeën ?

Bedankt , Jacques

Zou ik zeker doen. Schotel op 23,5 oost en de lnb verzetten. Het blijft echter wel schipperen met de marges.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herkenbaar probleem, ik zit er hier in de omgeving van Alicante ook mee te worstelen. Overdag een prima signaal (83-89%). Vanaf het avond nieuws tot circa 23.00 valt het signaal ver terug. Tot een magere 45 - 50%. Ik houd dus wel beeld.

Ik heb wel een originele Triax 88 schotel met Inverto LNB. Overgestapt naar enkel de 23,5 (astra 3), in het midden van de houder. Geen 19.2 meer.

Heeft altijd gewerkt, ruim 10 jaar. Sinds dit voorjaar is de ellende begonnen.

Zie ook de andere post op ¨Can Dig test andere satelliet¨

Ik denk echt dat er iets mis is met de oude / huidige 3B (als ik het goed heb onthouden), en hoop maar dat het binnenkort met de nieuwe 3C satelliet weer stabieler zal zijn. De gewijzigde FEC 3/4 heeft ook nog aan een -5 a -7% bijgedragen.

Alles nagelopen, van uitrichting schotel, tot connecters, kabels en LNB´s gewisseld. Zand-stof wolken uit de Sahara ?? Sprietje heeft me nog geholpen met de juiste skew. Helaas, het probleem is exact als jvasabra2 beschrijft.

Het bevreemdt mij, waarom niet meer schotel-kijkers in Zuid Spanje hier last van hebben?  De M7 gebruikers, kijken helemaal niet naar hun signal sterkte. Die klagen pas als het beeld echt wegvalt. Zo zie ik om me heen gebeuren.

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijkt dat de meeste mensen niet direct gaan klagen op een forum. Ze zien het eerst even aan en proberen zelf wat dingen uit. Je ziet dat ook bij de camperbezitters. De problemen die ze ondervinden, komen pas sinds 2 dagen naar boven, ongeveer 5 dagen na de fec-verandering.
Ik raad  alle mensen aan die op dit moment problemen hebben om te overwegen van een duo-lnb over te stappen naar een enkele lnb die op de 23,5e gericht staat. Die geven toch wat meer signaal dan een duo-lnb wat een compromis is.
Ook de skew van een enkele lnb kan optimaal afgesteld worden dit in tegenstelling van een duo-lnb of monoblock die je altijd zo moet afstellen dat de koppen onder de juiste hoek staan om beide satellieten optimaal te ontvangen.

Goede enkele lnb's zijn bijv. de Inverto Black Premium, zie: https://inverto.tv/lnb/362/single-universal-40mm-pll-lnb

en de Opticum

 

Opticum twin.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Pergola, Ik zie hier vele oude tvvlaanderen instazllaties met de klassieke dubbele LNB en niemand schijnt een probleem te hebben, ofwel kijken ze niet meer naar TV Vl.

 

Ik leer bij met alle commentaren. Ik zal beginnen met de lnb ( linkse kop ) centraal te plaatsen. Ik zal terug moeten zoeken hoe ik de schotel uitricht op astra  23°. Dat vind ik wel ergens.

 

Ik heb gekeken om een betere lnb t ekopen. Maar nergens zie ik voor welke schoteldiameter ze geschikt zijn. Ik lees dat degene die ik heb van TV Vl niet goed is voorde 85 cm schotel, eventueel enige richtlijn welke dan wel.

 

Tweede probleem bij aankoop nieuwe edubbele lnb. Ik kan dus blijkbaar niet met een splitter werekn, want ik heb de ontvanger tvvl nodig voor astra 23 zenders EN astra 19 zenders  ( TV5monde +BBC en soms al eens een andere) en ook de ontvanger voor franse zenders (TNTsat) moet werken = Astra 19. Begrijp ik het goed dat ik dan ofwel een duo lnb met twee uitgangen moet hebben , en dus met twee kabels naar beneden moet komen.

 

Een tweede schotel plaatsen zou kunnen maar dan blijft mijn probleem voor tv vlaanderen bestaan want ik moet ook de twee astra's op ontvangen ( zie reden hoger).

 

Graag nog wat info. in elk geval nu al bedankt voor wat jullie stuurden.

Jacques

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo Sprietje,

Ik heb twee  LNB Inverto black ultra (40mm lnb HDTVDVB S2 compliant 0.2Db     onder het stof in hun doosje liggen.

Proberen die te plaatsen en met een tweede kabel naar de ontvanger en deze van astra 19 dan een splitter op plaatsen om naar de ML7 ontvnager en naar de franse ontvanger te gaan?  Ik moet nog gaan kijken of men op de M7 twee ingangen heeft.

 

Anders een goede duo lnb voinden die past op een 85 cm schotel. 

En een houder voor twee lnb's die op mijn antenna past. Die heb ik al op internet gezien in Duitsland .

 

Ik weet wat doen.

Toch nog graag commentaar hierop indien mogelijk voor ik begin te kopen...

Jacques

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...