Ga naar inhoud


probleem (terug) capteren astra 19,2 en 23,5


krisv

Aanbevolen berichten

weer een stapje verder... tuners terug beschikbaar. 

heb intussen terug beeld op 23,5 (vtm enz...) maar als ik menu bekijk (bijlage) zie ik lock op astra 1. 

Hoe kan dit ? Ik kan geen zenders van 19,2 ontvangen gezien lnb nog niet is uitgericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 28-5-2024 om 21:34, Sprietje zei:

Grote kans dat je ontvanger ter ziele is


Sprietje overdrijft en dramatiseert weer eens mateloos. 
Wel eens van een kortsluitingbeveiliging gehoord?

Een beetje TV of ontvanger heeft tegenwoordig een kortsluitingbeveiliging. 
Zou dat niet zo zijn dan zou het hek van de dam zijn. 
Wat dacht je Sprietje hoe vaak zoiets gebeurt?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Sprietje zei:

Veel te vaak en dat komt omdat er meestal geen kortsluitingbeveiliging op zit. Ik maak het toch in de praktijk mee.

 

Je bedoeld praktisch nooit, ik ben vroeger bij diverse sat handelaren/winkels geweest en letterlijk iedereen trok z'n kabel er vanaf of drukte deze op de F-aansluiting terwijl de ontvanger nog aanstond. Nog nooit problemen mee gezien of zelf gehad.   

 

Wat ik wel heb gezien is iemand waar water in de F-connector is gekomen waarbij er dus langdurige kortsluiting is geweest, niet 1 minuut maar weken, maanden misschien jaren.  Die aansluiting was op den duur bruin/zwart geblakerd op de ontvanger en daar was de tuner uiteindelijk half defect geraakt. 

 

Kortom ik zou denken dat het mee valt. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voorkomen is beter als herstellen.

Ik zie meer risico in potentiaal verschillen en aardlussen waardoor er een hoge spanning impuls kan ontstaan bij het insteken van de binnenader.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Sprietje zei:

Veel te vaak en dat komt omdat er meestal geen kortsluitingbeveiliging op zit. Ik maak het toch in de praktijk mee.

 

Sprietje, ik wil niet lullig doen maar een satellietontvanger of TV zonder kortsluitingbeveiliging zijn er nagenoeg niet.
Dit is voor een fabrikant zeer eenvoudig mee in te bouwen waarbij ook de chipleveranciers van dit probleem op de hoogte zijn.
Ook als er geen kortsluiting is, maar sprake van vocht/roest kan ik me voorstellen de de stroom hoger wordt maar dan heb je sowieso al lang geen ontvangst meer.
Er zijn zelfs TV´s of satellieten ontvangers die een melding geven als: "LNC kortgesloten" of "LNC te hoge stroom".

Zelfs een spanningsregelaar zoals een 7818 en dergelijke van vroeger waren en zijn beveiligd tegen kortsluiting, te hoge stroom en te hoge temperatuur.
Dus loop nou niet te fantaseren.

  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie boel zou het worden dat als je ergens een super dure 4k TV koopt en dat ding staat dan thuis. Vol verwachting sluit je dat ding aan, niet wetende dat er 14/18 volt spanning op de LNC-in F-connector staat. Bij het aansluiten maak je dan in je onwetendheid een kortsluiting en hup......je super dure TV heb je al naar de eeuwige jachtvelden gesleurd zonder ook maar 1 seconde plezier van het ding te hebben gehad.
En zelfs bij mezelf...hoevaak heb ik geen vonken getrokken ofschoon ik het wel weet van die spanning, maar gewoon uit laksheid toch presteer om een kortsluiting te veroorzaken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij TV's zit er wel een beveiliging in maar bij losse satellietontvangers vaak niet. Daarom wordt er op dit forum ook telkens voor gewaarschuwd om altijd eerst de ontvanger spanningsloos te zetten en dan pas de F-connectors los- of vast te schroeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, Sprietje zei:

Daarom wordt er op dit forum ook telkens voor gewaarschuwd


Dat kan zijn, maar eerder gebaseerd op “van horen zeggen” en wordt dan weer door geroeptoetert. 
Het ontvangstdeel in een satellietontvanger en in een TV ontloopt zich maar weinig. 
Let wel, ik wil niet zeggen dat je de toestellen maar lukraak aan kan laten staan. 
Maar mocht je het vergeten hebben dan is de kans dat de boel kapot is, gering. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-5-2024 om 22:13, Sprietje zei:

Het gaat toch niet om die universeelmeter maar om hoe je op het chassisdeel moet meten.

 

Er zijn genoeg leken die de ballen verstand niet hebben van het meten van spanning of stroom. Laat staan het verschil daartussen weten.
Voor die is een multimeter al ver over de grens van de kennis.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs. Ijzerbout, heb sterk de indruk dat u huidig draadje (en ik vermoed dan ook meerdere draadjes) gebruikt als discussie / confrontatieplatform. U zal  wellicht over voldoende kennis beschikken; respect voor de mening van anderen misschien wat minder.

En inderdaad... ik ben een leek die de ballen verstand heeft van dit soort zaken; vandaar dat ik hoop dat ik op dit platform -  zelfs op 'eenvoudige' vragen van leken -  antwoord kan vinden op mijn vraag. Dank aan de andere leden voor hun constructieve bijdrage.

Tot slot : u heeft zeker wél gelijk : "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
Op 4-6-2024 om 12:52, Drs. IJzerbout zei:

...

Er zijn zelfs TV´s of satellieten ontvangers die een melding geven als: "LNC kortgesloten" of "LNC te hoge stroom".

....

Mijn oude Nokia 9200S met DVB 2000 en NoOneManIt had dit ook, je kreeg dan een melding: "LNB SHORT".

En die Nokia kwam uit het jaar kruik.

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, D-box zei:

Mijn oude Nokia 9200S met DVB 2000 en NoOneManIt had dit ook, je kreeg dan een melding: "LNB SHORT".

En die Nokia kwam uit het jaar kruik.

En toch meerdere mogen repareren met een doorgebrande smoorspoel L10

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

In huidig draadje heeft Sprietje een afbeelding doorgezonden van hoe ik moet meten op ontvanger. Gaf 19 V aan beide uitgangen.

Gezien horizontale transponders op beide astra's niet meer werken (lnb's werden reeds gecheckt) werd ik in een ander draadje aangeraden om de spanning aan de lnb te meten.

doe ik dit als volgt : box spanningloos en lnb verwijderen; box terug activeren en hoe dan meten om geen risico op kortsluiting te krijgen ?  Of zit ik er totaal naast ? 😔

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...