Ga naar inhoud


Vraag vanwege ervaring met een gebroken enkel.


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Hallo mensen, ik weet het, ik kan het ook een dokter vragen maar die geven doorgaans of eigenlijk altijd een antwoord waarbij ze zeker zijn dat ze geen klacht ingediend krijgen. Of aansprakelijk gesteld worden.

Ik heb 3 weken geleden mijn enkel gebroken. Ik ben namelijk op een ongelukkig moment met mijn voet omgeknikt, schoof ermee tussen een taxi en de stoeprand bij het uitstappen en daardoor brak het enkelbeen.
Nu, alles geen grote ramp, ben eraan geopereerd, er zitten nu 7 schroeven in en een plaat. Om de voet zit geen gips maar een afneembaar onbuigzaam karkas met een hoop verband en daaronder een pleister over de operatiewond. De hechtingen zijn er inmiddels uit. De wond geneest erg goed en is dicht.
Hier een foto van de reparatie en ik zei al eerder dat IJzerbout zijn naam eer aandoet:

IMG_1110.jpeg

Het lopen in het begin erg moeilijk, vermoeiend, pijnlijk met 2 krukken, sinds vorige week loop ik al weer goed met één kruk en het gaat nu sinds het weekend ook zonder krukken. Alles zonder physio-therapie. Geen pijn meer.
De chirurg zegt: "niet met meer dan 20 kg belasten" en met nog 3 weken te gaan.
Ik kan er goed mee lopen en zelfs autorijden.

De vraag die ik heb is, zijn er hier mensen met dezelfde breuk en hiermee wat ervaring kunnen delen. Indien ja, hoelang heeft het geduurd voordat je er weer goed en zeker mee kon lopen.
Bij mij gaat het erg snel en ik ben erg ongeduldig omdat ik voel dat het been/voet weer op sterkte komt en ik zou niets liever willen dat dat karkas eraf komt want ik word stapelgek van dat ding.
Het karkas kan er in principe af, maar het hele verband en alles eraf en er weer op is een hoop gedoe.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb geen idee, maar wens je veel sterkte.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Weet je zeker dat ze geen schroef vergeten zijn bij het dichtnaaien?

schroefvergeten.jpg.a6c30acac50865c40227fc56bd3e0d5e.jpg

 

Maar herstel hangt geheel af van je eigen gezondheid en de toestand van je botten.

Is er vrij veel botontkalking dan kan herstel heel lang duren en kun je ook voor de rest van je leven met die plaat ijzer rond lopen.

Normaal moet je er toch rekening mee houden dat je er 3 tot 4 maand mee zoet bent.

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ja dat viel mij ook al op de vorige keer dat hij die foto plaatste, ik dacht al die zit wel op een rare plek. Maar misschien is dat om het been rond is en daardoor die schroef aan de zijkant zit tov die anderen..

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
49 minuten geleden, gerrit B zei:

Weet je zeker dat ze geen schroef vergeten zijn bij het dichtnaaien?


Ja.  
Toen ik de foto voor het eerst zag, dacht ik dat ook. 
Maar deze middelste schroef gaat precies dwars door de breuk en trekt de beide kanten van de breuk naar elkaar toe. Daarom is de breuk ook niet meer te zien. En de beide botvlakken zitten exact op de juiste plaats. 
De plaat geeft extra steun. 
De arts heeft me dat zo uitgelegd. 
Ik kan de voet goed op en neer bewegen en draaien. 
Het ijzer kan er over een jaar weer uit maar kan er ook inblijven. 
Op 12 Juni maken ze nieuwe Röntgenfoto’s ter contrôle en dan 3 weken erna nog een keer. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:


Ja.  
Toen ik de foto voor het eerst zag, dacht ik dat ook. 
Maar deze middelste schroef gaat precies dwars door de breuk en trekt de beide kanten van de breuk naar elkaar toe. Daarom is de breuk ook niet meer te zien. En de beide botvlakken zitten exact op de juiste plaats. 
De plaat geeft extra steun. 
De arts heeft me dat zo uitgelegd. 
Ik kan de voet goed op en neer bewegen en draaien. 
Het ijzer kan er over een jaar weer uit maar kan er ook inblijven. 
Op 12 Juni maken ze nieuwe Röntgenfoto’s ter contrôle en dan 3 weken erna nog een keer. 

je mag blij zijn met zulke dokter

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Boj mij wilden ze na een jaar het ijzer terug.

Reden is dat er zich op een moment bacterien op af kunnen zetten en een ontsteking veroorzaken.

Wanneer je dan niet fit bent wordt een operatie  dan een risoco.

Beter is om het te verwijderen wanneer het niet meer nodig is.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik niet wist is dat je 🦴 botten hol zijn.
De reparatie is vakwerk. Ben erg tevreden. 
Deze breuk is eigenlijk een routine operatie. Komt vaak voor. 
Mij ging het er eigenlijk om of lopen ermee een risico is dat het weer breekt of verschuift. 
De chirurg zegt dan “ja”. Ik wil eigenlijk weten waar de grens ligt want ik wil zo snel mogelijk weer aan het werk. 
Ik had er niet mee gerekend dat ik zo snel weer fit zou zijn. 
Het gevoel van dat je sterk bent is misschien verraderlijk. 
Ik gebruik geen medicijnen, pijnstillers, etc. Afgezien van een goede malt whiskey 🥃 voor het slapen. 🛌 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, ceesv zei:

Beter is om het te verwijderen waanner het niet meer nodig is.


Ik wil het eigenlijk eruit hebben als het niet meer nodig is. 
Dat gebeurd dan ambulant. 
Je kunt na een paar uur weer het ziekenhuis verlaten. . 
Hoe dat zo snel mogelijk is, is mij een raadsel. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zo'n grote plaat er ook uit laten halen bij een gebroken kuitbeen tenzij je bijna 90 bent.

 

Botten zijn idd hol. De uiteinden en platte botten met kleine ruimtes; daar maak je je rode bloedcellen voor zuurstoftransport. De lange stukken van zgn pijpbeenderen zoals je scheenbeen en kuitbeen dienen voor vetopslag, zeg maar reserve voedsel.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Mij ging het er eigenlijk om of lopen ermee een risico is dat het weer breekt of verschuift. 
De chirurg zegt dan “ja”. Ik wil eigenlijk weten waar de grens ligt want ik wil zo snel mogelijk weer aan het werk. 
Ik had er niet mee gerekend dat ik zo snel weer fit zou zijn. 
Het gevoel van dat je sterk bent is misschien verraderlijk. 

Haastige spoed is -inderdaad- zelden goed..

Hardlopers, doodlopers.

Geduld is een schone zaak.

etc.

 

Anders gezegd: ik zou het herstel ruim baan geven en het niet uit ongeduld (durven) inkorten, want als het mis gaat, ben je nog veel meer tijd kwijt dan wanneer je nu nog even geduld oefent. 

 

Gewrichten zijn net uurwerken. Een chirurg zal er niet graag voor een tweede keer aan peuteren.

Elke sport-chirurg zal dat beamen.

En ja, ik heb jaren met de neus bovenop de gevolgen van een voetoperatie gestaan.

 

Maar goed, ik zit natuurlijk op afstand. Misschien heb je in jouw geval een terecht punt.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Mij ging het er eigenlijk om of lopen ermee een risico is dat het weer breekt of verschuift. 
De chirurg zegt dan “ja”. Ik wil eigenlijk weten waar de grens ligt want ik wil zo snel mogelijk weer aan het werk.

Normaal gebruik is al snel geen probleem. Maar wat als er weer een klein ongelukje, b.v. noodremactie met de auto, plaats heeft. Als de boel die piekbelasting dan niet aan kan dan ben je echt zuur.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er spelen 2 dingen.

1- Niet te snel gek doen voordat de zaak weer helemaal stabiel is want het bot moet aangroeien.

2- Als je de plaat handhaaft hoeft het bot niet helemaal aan te groeien want de plaat vangt het al op.

 

Wat dat laatste betreft, een beetje als een korset omdat je buikwand verzwakt is. Je buikwand wordt dan niet sterker.

 

Als je de plaat laat verwijderen daarna een tijd voorzichtig zijn en opbouwen want het duurt even voor al het botmateriaal aangevuld is.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

De vraag die ik heb is, zijn er hier mensen met dezelfde breuk en hiermee wat ervaring kunnen delen. Indien ja, hoelang heeft het geduurd voordat je er weer goed en zeker mee kon lopen.

 

Mijn zus 66 heeft exact zo'n zelfde breuk gehad en liep pas na 3/4 jaar weer een beetje normaler dan dat gestrompel van het begin. Ze heeft 1 jaar lang fysio gehad elke week.

Zwarte Piste

Famke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Interessant, 3/4 jaar is wel erg lang. 
Ik ben 69. 
Misschien heeft het inderdaad ermee te maken met de uiteindelijke gezondheid. Verder sta ik nog kerngezond vol in het leven met een drukke baan. 
En denk nog niet over ophouden na. 
3 jaar geleden had ik eenzelfde gebeurtenis waar mijn voet omknikte en gevallen ben. Daardoor viel ik op mijn knie. Ook het rechterbeen. 
Het been/knie werd erg dik en er moest dagelijks vocht afgezogen worden. 
Uiteindelijk werd besloten om de slijmbeurs uit mijn knie weg te halen. 
Daarna ging het vochtprobleem snel terug en ik kon na een dag of 3 weer lopen. De knie is nu weer volkomen normaal, nergens geen last meer van en 100% genezen. 
De slijmbeurs dient voor de smering van het knie-gewricht maar op hogere leeftijd kun je ook zonder. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...