Ga naar inhoud


Het uitvallen van omvormers komt steeds vaker voor.


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Bij 100.000 zonnepaneelhouders in Nederland valt per kwartaal valt tenminste honderd keer de omvormer uit.

Het opgewekte vermogen op de app van de omvormer keldert dan naar nul.

Soms duurt dat slechts een kwartiertje vaak kan het ook een stuk langer duren.

 

De meeste problemen komen voor in Gelderland, maar ook omvormers in Friesland worden vaak getroffen door uitval.

 

De reden voor de afschakeling is dat er overspanning optreedt: het voltage op het lokale netwerk wordt té hoog.

Bij ongeveer 253 Volt op de uitgang van de omvormer schakelt die af.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gelukkig hier geen last van met een fabriek in de buurt  die minimaal 115 megawat per dat op slurpt

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Postcode check van de netbeheerders hier:

 

https://terugleverproblemen.web.liander.nl/postcodecheck

 

https://www.enexis.nl/storingen-en-onderhoud/problemen-bij-u-thuis/controleren-op-spanningsproblemen/

 

https://web.stedin.net/aansluiting/ik-ga-energie-opwekken/spanningsproblemen-controleren-en-melden

 

In mijn buurt is de piek spanning op mijn enkele fase lager geworden na een her staffeling van de 3 fasen door de netbeheerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was recent nieuws dat "de politiek" ermee had ingestemd dat ze naar een smooth overgang willen in plaats van hard afschakelen. Dat is een veel betere methode want de zonnepaneel eigenaar die thans de laagste weerstand heeft tussen zijn omvormer en het net levert het langst.

 

Ik zie echter herhaaldelijk dat technische zaken bij de politiek neerleggen niet bepaald leidt tot een goede (lange termijn) strategie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ceesv zei:

Bij ongeveer 253 Volt op de uitgang van de omvormer schakelt die af.

 

In België mag de spanning al oplopen tot 262V voor er wordt afgeschakeld.

1 uur terug, alias haha zei:

Gelukkig hier geen last van met een fabriek in de buurt  die minimaal 115 megawat per dat op slurpt

 

Daar ga jij toch niet kunnen aan leveren met je paneeltjes.

Die zullen wel een HS aansluiting hebben.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, jeevanhoof zei:

 

In België mag de spanning al oplopen tot 262V voor er wordt afgeschakeld.

 

Dat is 14% boven 230 Volt! Ik mag hopen dat deze omvormers niet over de grens worden gesmokkeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is het iets genuanceerder

 

zo hoort het te zijn

 

De omvormer dient automatisch te worden afgeschakeld als de spanning 264,5 V bereikt, of als de gemiddelde spanning over 10 minuten meer dan 253 V bedraagt.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om de klemspanning die wordt gemeten door de omvormer, het kan dan best zijn dat de spanning op het net dan nog niet te hoog is, de paar volt die valt over de kabel tussen meter en omvormer tilt het dan net over de grens.

In zo'n geval is het een overweging waard om de omvormer naast de meter te hangen. ( of een dikkere kabel )

 

De spanning over de kabel naar de omvormer kun je meten door met een verlengsnoer op een onbelaste groep het verschil te meten tussen de nullen (N) of fasen. ( Als er tussen de fasen ~400V staat dan heb je een andere fase te pakken )

De spanning tussen de N-en x 2 is de spanningsval over kabel.

Meten als de zon schijnt uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In onbelaste toestand, ja.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou bijna zeggen helaas wel. Door de zonnepanelen van buren krijgt mijn oude 220 Volt tijd museum apparatuur op zolder zulke waanzinnige spanningen aangeboden. Ik zet ze overdag dus niet aan maar zal toch iets moeten aanschaffen om dit naar beneden te transformeren of in een weerstand af te fakkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb tussen het lichtnet en mijn kwetsbare elektronica een actieve APC Smart UPS 1500 UPS geschakeld.

Daar komt constant 230 volt uit, onafhankelijk van de binnenkomende netspanning.

 

Geen last van schakeldips of over/onderspanning en 45 minuten redundancy bij lichtnet uitval.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een erg mooie maar kostbare oplossing. Ik zou me al redden zonder accu's want ik heb geen probleem met een kans op uitval. 

 

Ik moet ineens denken aan de variac die in de TV toren stond om constant 220 Volt aan de TV zender aan te bieden. Helemaal mechanisch regelend 20 kilowatt, leuk maar groot.

 

Een eenvoudige (serie)schakeling zou zijn een dubbelfasige zenerdiode van 10 volt. Dan worden de toppen 10 volt lager. Helaas krijg je dan crossover vervorming en dat is wel lelijk. Ik denk dat je dan 100 Hz harmonischen gaat horen uit de apparatuur..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die mechanische lichtnet stabilisatoren worden volop in Afrika gebruikt, ik heb ze daar zelf wel toegepast.

Ze zijn ook in Europa te koop, maar of je daarmee veel goedkoper uit bent?

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze nooit gezien en zijn- of beter waren hier in principe zinloos. Het hangt ervan af wat zoiets kost maar ik kan ook een vaste transformator inzetten want de spanning mag rustig terug naar 215 Volt als de zon niet schijnt. Dat is actueel 237 Volt (met meter onnauwkeurigheid).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...