Ga naar inhoud


Geen ontvangst NL zenders via Canal Digitaal


Erres

Aanbevolen berichten

Sinds de laatste aanpassingen van CanalDigitaal lukt het mij niet meer om NL zenders te ontvangen.

Wij zitten op dit moment in Zwitserland in de buurt van Sierre. De ontvangst via onze 60cm schotel heeft 20 jaar prima gefunctioneerd maar sinds kort is de ontvangst op NL zenders nog maar 30% en , ik zie een blokkerig beeld met herkenbare beelden van de vorige (Free to Air) zender.

De schotel heeft een dubbele LNB, de LNB voor 19,2 zit vast aan de schotelarm, de schotel is uitgericht op de Astra op 19,2.Voor de Duitse zenders is de ontvangst 100%. Voor de Nederlandse zenders is de ontvangst ongeveer 30%.

Kan ik een betere ontvangst verwachten van de NL zenders als ik de LNB andersom bevestig dwz de LNB voor 23,5 aan de schotelarm en de schotel dan uitricht op de Astra 23,5.

Uiteraard is een andere oplossing van harte welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • ceesv wijzigde de titel naar Geen ontvangst NL zenders via Canal Digitaal

Ik denk dat de LNB niet helemaal goed staat. Kan je misschien een foto maken van de schotel van vooraf gezien?

Je zou ook alvast kunnen proberen de LNB iets te verdraaien waardoor het loshangende deel 1 of 2mm naar boven gaat. Check dan nogmaals de ontvangst.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe eerst een nieuwe fastscan. Mogelijk haalt hij die ook via de Astra 19,2 binnen.
Zet de lnb van de 23,5 in de klem en zet in Sierre Zwitserland de skew op -14°, d.w.z. de vrijhangende 19,2-lnb moet er rechts van lager hangen als je achter tegen de lnb kijkt, zie de bijgevoegde hoek van 14 graden.

 

hoek van 14 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Sprietje zei:

Zet de lnb van de 23,5 in de klem en zet in Sierre Zwitserland de skew op -14°,

TSsssss......

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijgaand foto's van de situatie.

Ik heb geprobeerd de schotel te richten met de app satfinder maar deze geeft steeds wisselend richtingen aan. De bekende streep op de LNB staat horizontaal en de elevatie heb ik uitgeprobeerd tot de ontvangst op 19,2 100% was. Hiermee is de situatie weer bereikt waarin de schotel 20 jaar probleemloos heeft gefunctioneerd

IMG_0911.JPG

IMG_0912.JPG

IMG_0914.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schotel moet je absoluut uitrichten op 23,5 oost met dus de LNB andersom inderdaad. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Dat word weer een hele uitleg, vrees ik.

Uw installatie is werkend maar met de verkeerde configuratie, de 19.2 lnb hangt nu in de houder en de schotel staat uitgericht naar Astra 19.2

De 23.5 lnb moet in de houder en de schotel uitgericht op Astra 23.5.

Waarom moet dat zo? Omdat Astra 23.5 zwakker is, nu staat je schotel afgeregeld naar Astra 19.2 en loenst de 23.5 mee.

Op die manier krijg je nooit 100 % ontvangst van de Astra 23.5.

Het moet dus net andersom.

Je moet er voor zorgen dat de 23.5 de satelliet is waar je schotel op uitgericht staat.

***

Uitgaande van de positie waarin je schotel zich nu bevind, moet je de Astra 23.5 een beetje naar links en iets lager gaan zoeken. (gezien vanaf de achterkant van de schotel) Ga dan ook nooit voor de schotel staan bij het uitrichten.

Dat doe je dus met de 23.5 lnb in de houder, dat verdraaien doe je heel rustig, het signaal is digitaal en heeft even nodig om verwerkt te worden.

 

PS:

Als je dat doet zorg wel dat je ontvanger op een zender van Astra 23.5 staat, want je zit daar met die Diseqc (schakelaar) voor de omschakeling tussen beide lnb's.

Poort B (Astra 23.5 lnb) moet open staan.

 

12.jpg

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Mebo 870 volgens mij is het antwoord duidelijk, de LNB omdraaien is de enige manier om voldoende signaal op Astra 23,5 te krijgen. Wat vroeger werkte, omdat de fouttolerantie van CanalDigitaal  toen groter was is nu niet meer voldoende. Als het weer het toelaat gaan we het morgen proberen anders wordt het deze zomer. Als het morgen lukt laat ik dat weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Erres

 

Om dus meer signaal te krijgen op de Astra 23,5 moet je de duo-lnb dus omdraaien zodat de kop van de Astra 23,5 in de klem zit. De afstelling van de schotel moet dus iets anders. Nu is het zo, dat de elevatie schaal van een schotel niet altijd precies klopt. Het is dus handig de elevatie verandering te weten.
Hij staat nu voor de Astra 19,2 op een elevatie van 35,5 graden. Hij moet voor de Astra 23,5 op een elevatie komen van 34,5 graden. Hij moet dus precies 1 graad omlaag en dat kun je met een oude Triax-schotel heel precies instellen. Kijk dus eerst op hoeveel graden elevatie hij nu staat en stel hem 1 graad lager in.
Dan moet de schotel iets naar het oosten gedraaid worden. Hoeveel precies? Nou dat is heel makkelijk, precies de afstand tussen de twee koppen van de duo-lnb en dat is 38mm. Dus je draait de schotel naar het oosten zodat de koppen zich 38mm (zeg maar 4cm) verplaatsen. Met deze info moet je het signaal van de Astra 23,5 toch snel vinden. Ook zal de schuinte van de duo-lnb iets schuiner ingesteld moeten worden. Ik had al aangegeven 14 graden schuin. Gebruik hiervoor de hoek die ik meegestuurd heb. Print die uit of teken hem over op een vel papier wat je op je scherm legt en plat die even op de achterzijde van de duo-lnb. Nu kun je met een waterpas de duo-lnb in de juiste schuinte zetten.


Nog even een opmerking over de schotel. Een schotel van 60cm houdt niet echt veel over aan signaal nu Canal Digitaal de fec veranderd heeft van 2/3 naar 3/4. Zeker gezien het feit dat je schotel in feite onder een afdak hangt en niet al het signaal opvangt.
Als ik het zo zie, hangt de bovenzijde van de schotel tegen de dakbalk en ongeveer 8cm achter de voorzijde. De signalen komen onder een hoek van ongeveer 35 graden schuin van boven. Deze situatie zorgt er voor dat de bovenste rand van de schotel geen signaal ontvangt. Het zou beter zijn als de schotel een paar cm lager zou hangen.
En de F-connector even aftapen met vulcaniserende tape zou ook wel zo netjes zijn om te voorkomen dat er water in de coax loopt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat je van alles gaat afbreken zou ik eerst hier naar kijken.

image.png.95f257a64387c1a34f5aeb718a36550e.png

 

Dit lijkt er op dat de kabel uit de F-connector is getrokken

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mojo

 

Dan had hij geen 100% signaal op Astra 19.2 gehad lijkt mij. 😉

 

Ik heb inmiddels nogal wat malheur meegemaakt a.g.v. het gedoe door CD. Vandaag had ik zelfs een Rebox 2210 die voorheen nog prima werkte en nu alleen nog maar spookbeelden a.g.v. het te lage signaal. Ik zou zeker pissed zijn als ik daar zo’n last van had. Overigens ook al meegemaakt dat de oude zwarte CD module ook niet meer werkt en de witte direct. 

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden, Sprietje zei:

Ik heb geen enkel probleem met de zwarte modules. Ik gebruik ze nog dagelijks in combinatie met de SmartWi omdat de witte modules niet werken met de SmartWi.


Ik heb er vandaag twee getest en kon wél de datums uitlezen maar ik kreeg géén beeld. Met verschillende hardware. Een in een TV en de tweede in een Amiko receiver. De kaart in de reader werkt (nog wel) prima.

aangepast door John van Dreumel

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...