Ga naar inhoud


Coax gebroken in Telesat schotel


nol
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Op onze camper hebben we een Telesat 85cm automatische schotel staan waar de coax kabel in de schotel is gebroken.
Kan iemand mij adviseren hoe ik een nieuwe coax kabel kan monteren ?
Moet ik bv de schotel er af halen of kan dat met de schotel op het dak te laten ?
De besturingskabel kan namelijk niet door de dakdoorvoer en dan moet ik of die er af zagen of de stekker van de besturingskabel los halen.
Wie kan mij adviseren wat te doen ?

combine_images2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geplaatst: (aangepast)

Wat is hier aan de hand? Dit is helemaal geen coax geschikt voor een automatische schotel.
Om te beginnen lijkt het er op dat deze coax helemaal niet tegen UV-licht kan waardoor de buitenmantel scheurt en breekt. Maar aan coax die door een draaibare schotel steeds maar weer moet buigen, worden hele andere eisen gesteld. Die moet erg flexibel zijn. Om dit te bereiken mag de middenader niet uit een massieve kern bestaan maar uit vele dunne draadjes, de zogenaamde stranded center.
Bij een flexibele coax wordt ook geen folie gebruikt in de buitenmantel omdat dat niet erg buigzaam is. Om toch voldoende afscherming te krijgen wordt een vlechtmantel gebruikt met een hele hoge dekking meestal meer dan 80%. De draadje van de vlechtmantel lopen dan erg veel kruislings dit in tegenstelling bij een lage dekking waarbij de draadjes van de buitenmantel wat meer in de lengterichting lopen.

rg213.jpg.c97d742e1b21e47fde5ecbce6298c660.jpg
Heb je de schotel 2e hands en heeft de vorige gebruiker hier zelf nieuwe coax aan gezet?

Waar je met flexibele coax wel mee op moet letten is, dat je daar niet een normale F-connector op kunt zetten. De middenader bestaat immers uit vele dunnen draadjes en als je die in de F-connectoraansluiting steekt, buigen die dunne draadjes om. Je zult dus een F-connector met middenpen moeten gebruiken, een zogenaamde SMA-connector.

 

Zie hoe een stuntelaar een SMA-connector aan de coaxkabel bevestigd:

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje maar je conclusie is niet juist.
De schotel staat al 8 jaar op de camper en heeft de standaard dunne coax kabel met gevlochten kern, er is nooit iets aan veranderd.
De kabel is IN de schotel gebroken dus heeft geen UV-licht gezien
Verder loopt de coax vanuit de schotel door een koker en gaat via een dakdoorvoer naar binnen.
Enige stukje wat UV-licht ziet is het stukje van ±3cm wat te zien is op de 3e foto tussen de dakdoorvoer en de koker waar nu de deksel vanaf is gehaald.
Omdat ik nu de hele kabel van 3 meter moet vervangen ben ik op zoek naar dit type coax kabel of een vergelijkbare met gevlochten kern zoals op je foto is te zien, weet jij welk type dat is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
Geplaatst: (aangepast)

Waar je losse flexibele coax kunt kopen zou ik niet weten maar flexibele coax met aangegoten F-connectors zijn volop te koop voor kampeerdoeleinden in allerlei lengtes van 1,5m tot 20 meter. Waarschijnlijk zul je aan één zijde de F-connector er af moeten knippen om hem overal doorheen te kunnen steken. Plaats dan die aangegoten F-connector bij de lnb, dan is die lekker waterdicht en zet er binnen een nieuwe connector aan.
Het merk dat al het langste op de markt is is de blauwe Maxview MXL, later is Selfsat Flex en Maxview MXL gekomen.

 

Flexibele coax.png

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog wat technische informatie over de Maxview MXL.

 

Connectors:            Nickel Plated F-Connectors with O-rings
Construction:          Multi-strand Copper core. UV Stable PVC Outer
Impedance:             75ohm
Cable Diameter:     5.6mm
Cable Lengths:       1.5m, 3m, 5m, 10m, 20m

 

MaxviewFlyleadcampingcoax.jpg.50d153f47a91eb77877185845e1fbfdd.jpg

 

maxview_mxl034.jpg.92bf368e37dc662adf8e08f44ede96a2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update :
Dankzij Recol kwam ik bij
Bombeeck terecht en die schreef dat ik de spare part Teleco 05870 nodig heb voor mijn schotel.
Bombeeck is een groothandel dus was het zoeken naar een winkel die het naar Zweden wil versturen nou dat willen ze wel maar tegen hele hoge verzenkosten dus even rondgevraagd en iemand gevonden die naar Zweden komt en het voor mij wilde meenemen.
Zojuist 4 meter Teleco 05870 met 2 Triax F-connectors schroef 5mm besteld en hopelijk kan ik de 2e week van juli gaan repareren.
Tot zover iedereen bedankt voor alle hulp en adviezen

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...