Ga naar inhoud


Schotel afstellen Kreta Anissaras Lytos beach hotel


Toyota

Aanbevolen berichten

Aangezien het een tijd geleden is dat ik een schotel heb afgesteld, toch even de vraag waar te beginnen.

Met satfinder app  zie ik dat 23.5 op ongeveer 49 graden elevatie moet staan.

Van de achterkant gezien zit links 13, tegen het midden 19.2 en aan de andere kant tegen het midden 23.5

Stel ik deze af op 23.5 en ga ik daarna met de rail en de skew bezig?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


hier heb je al een richting +-

Address: Kreta Anissaras Lytos beach
Latitude: 35.3352°
Longitude: 25.3523°

Satellite: 23E, 19.2E(c), 13E
Elevation: 48.4°
Azimuth (true): 190.6°
Azimuth (magn.): 185.5°

 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier kan je het zien als je jouw woonplaats daar in geeft

 

https://www.dishpointer.com/

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Toyota

 

Met de 13e, 19,2e en 23,5e moet de 19,2e in het midden staan.
Om er voor te zorgen dat de lnb's zo weinig mogelijk uit het midden geplaatst worden, adviseer ik je om de Hotbird 13 aan de ene zijde van de lnb-arm te plaatsen en de Astra 19,2 en 23,5 aan de andere zijde.
Stel eerst de arm in op de juiste schuinte. Dat is daar 8,6 graden schuin, zie bijgevoegde hoek van 9° of meet het met de waterpasfuctie van je telefoon. De Hotbird staat het laagste aan de hemel, de rail moet aan de Hotbirdzijde dus het hoogste staan. Hotbirdzijde van de rail is dus de oostzijde.
Begin met de Astra 19,2 en monteer de lnb-houder zo dat de lnb zoveel mogelijk boven de lnb-arm komt te staan.
De afstanden van de lnb's moeten op een Triax 100 als volgt worden afgesteld;
- tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 81mm
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 56mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.
- stel de elevatie van de schotel in op 48,4 graden
- draai de schotel naar de Astra 19,2-positie.
- stel nu de draairichting en de elevatie nog iets bij totdat je maximale signaalkwaliteit hebt.
Let op: Stel de de diseqc-volgorde op de ontvanger hetzelfde in als dat de lnb's op de diseqc-switch zijn aangesloten.

 

Stel de skew van de lnb's als volgt af:
- Hotbird 13 op +17°
- Astra 19,2  op + 9°
- Astra 23,5  op + 3°
d.w.z. als je achter tegen de lnbs aan kijkt, tegen de wijzers van de klok ingedraaid t.o.v. verticaal.

 

 

hoek van 9 graden.JPG

hoek van 17 graden.png

 

hoek van 3 graden.png

aangepast door Sprietje
woord toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de schotel heel precies met de zon uitrichten.
Morgen staat de zon om 12:28uur precies in de richting van de Astra 19,2.
Span een touwtje of schilderstape van precies boven op de schotel tot over de middelste lnb. Draai de schotel op het bewuste tijdstip zodat de schaduw van het touwtje of tape precies midden over de lnb-arm loopt. Nu staat de draairichting van de schotel nagenoeg goed op de Astra 19,2 uitgericht.

 

schotel met de zon uitrichten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon daar 15 km vandaan! Je moet de schotel echt op 23,5° afstellen, anders heb je een te zwak signaal met die schotel. De 13° is dan ook weer een probleem. Om deze 3 satellieten te ontvangen moet je minimaal een 110cm schotel hebben, en die kan je dan wel op 19,2° centreren.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 2 lnb's zou ik geen rail meer nemen. De 23,5 rechtstreeks in de standaard lnb-klem en de 19,2-lnb er naast hangen. Je krijgt dan een heel andere schotelafstelling.

Op Kreta heb je dezelfde veldsterkte als aan de Costa Calida en heb je een Triax 100 (97cm hoog) minimaal nodig sinds de fec-verandering van Canal Digitaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...