Ga naar inhoud


Hoe ziet de binnenbekabeling eruit voor glasvezel ?


Aanbevolen berichten

Sedert enige maanden heb ik een aansluitpunt voor glasvezel in de garage, die deel uitmaakt van de woning.

De huidige installatie is koper, waarvoor er eveneens een aansluitpunt is in de garage. Vandaaruit vertrekt de Cu-kabel ondergronds naar de living. Daar is er een telefoon-stopcontact, waaraan de modem is aangesloten. De PC boven krijgt zijn signaal van aan de modem via devolo's en de TV-decoder verder in de living via wifi. Een verbinding maken tussen modem en decoder via een ethernetkabel is praktisch gezien zo goed als onmogelijk. Los van het esthetisch aspect (kabels op de muur) staat er een ingebouwde haard met pelletkachel waarlangs de kabel zou moeten passeren (hitte).

Nu vraag ik mij af welke configuratie er qua bekabeling nodig is  om alles via glasvezel te laten werken. 

Ik vermoed dat het halve huis vol ethernetkabel  zal moeten gelegd worden, tenzij ik mij vergis.

Ik zie er eerlijk gezegd een beetje tegen op,  temeer ik de snelheid van de huidige installatie voldoende vind voor mijn internet-behoeften. 

Het enige probleem is dat ik graag over een abonnement met meer data zou willen beschikken, aangezien ik sinds kort redelijk veel programma's stream via VTM GO+ en de huidige beschikbare 100 Gb/maand onvoldoende zal worden.

Aangezien mijn operator alleen fiber als upgrade aanbiedt, ben ik wel verplicht om glasvezel te nemen.

Mijn vraag dus : welke binnenbekabeling wordt er gebruikt en wat kan er eventueel met wifi worden opgelost ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


glasvezel laten verlengen tot waar nu modem staat.Waarom kan je geen ethernet gebruiken vanuit garage ? Is er dan geen buis voorzien ?

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, Coliseo zei:

Sedert enige maanden heb ik een aansluitpunt voor glasvezel in de garage, die deel uitmaakt van de woning.

De huidige installatie is koper, waarvoor er eveneens een aansluitpunt is in de garage. Vandaaruit vertrekt de Cu-kabel ondergronds naar de living. Daar is er een telefoon-stopcontact, waaraan de modem is aangesloten. De PC boven krijgt zijn signaal van aan de modem via devolo's en de TV-decoder verder in de living via wifi. Een verbinding maken tussen modem en decoder via een ethernetkabel is praktisch gezien zo goed als onmogelijk. Los van het esthetisch aspect (kabels op de muur) staat er een ingebouwde haard met pelletkachel waarlangs de kabel zou moeten passeren (hitte).

Nu vraag ik mij af welke configuratie er qua bekabeling nodig is  om alles via glasvezel te laten werken. 

Ik vermoed dat het halve huis vol ethernetkabel  zal moeten gelegd worden, tenzij ik mij vergis.

Ik zie er eerlijk gezegd een beetje tegen op,  temeer ik de snelheid van de huidige installatie voldoende vind voor mijn internet-behoeften. 

Het enige probleem is dat ik graag over een abonnement met meer data zou willen beschikken, aangezien ik sinds kort redelijk veel programma's stream via VTM GO+ en de huidige beschikbare 100 Gb/maand onvoldoende zal worden.

Aangezien mijn operator alleen fiber als upgrade aanbiedt, ben ik wel verplicht om glasvezel te nemen.

Mijn vraag dus : welke binnenbekabeling wordt er gebruikt en wat kan er eventueel met wifi worden opgelost ?

Je kunt gewoon een glasvezelkabel kopen en trekken maar

deze moet gebrand worden door jouw maatschappij of door

@gerrit B... 😁

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bellejt zei:

glasvezel laten verlengen tot waar nu modem staat.Waarom kan je geen ethernet gebruiken vanuit garage ? Is er dan geen buis voorzien ?

Glasvezel lassen op het binnenkomend eindje van enkele cm zal niet lukken. In hun lasbakken op straat liggen ettelijke meters overlengte om de las in de camionette te kunnen uitvoeren.

Het koper paar vertrekt inderdaad in een 16 mm pvc buis. Hierin kan dan misschien de ethernetkabel komen. Of er dan vanuit de garage een ethernet naar boven moet gaan (desktop), weet ik dus niet. Of kunnen de devolo's dergelijk debiet aan ? Tv spelen met wifi zal wel lukken, vermits die nu ook het debiet aankan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...