Ga naar inhoud


Best mogelijke kleine schotel met monoblock/duo lnb 19.2/13.0 Oost.


Erwinnaar
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, grondstof zei:

Door de veranderingen die CD heeft doorgevoerd is het helaas niet meer goed mogelijk om de zenders via een multytenne te ontvangen bij regen.Dat kon eerder nog wel als het niet plenste van de regen.

Ja maar het gaat hier niet om CD/23.5E.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 uren geleden, Erwinnaar zei:

En welk merk schotel is dan uitmuntend hiervoor 

Dat kan gewoon een Triax TD65 zijn. Sinds de insteekarm een prima schotel en heel betaalbaar maar het mag natuurlijk ook een Fuba DAA 650 zijn, zie: https://www.fuba.de/produkte/satellitenempfang/satellitenantennen/daa-baureihe/65-cm-reflektordurchmesser/fuba-daa-650-r.html

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem altijd een schotel die groter is dan de aanbevolen maat. 
Dat minimale schotelmaat gedoe daar krijg je ALTIJD spijt van. 
Waarom?

1) regen/sneeuw en andere invloeden

2) veranderingen in uitzend normen. 
3) veroudering van de satellieten met daardoor teruglopende veldsterkte

 

Die Fuba schotel die Sprietje aanduidde is zeer goed. Een made in Germany kwaliteitsproduct. Daar kun je een oorlog mee winnen en heb je voor je hele leven. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Satellietschotels en klein is het zelfde als de duivel en wijwater!

Die Multytenne heeft wel wat schattigs naast een 1.80m schotel. 😄

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Satellietschotels en klein is het zelfde als de duivel en wijwater!

In de analoge tijd leverde een grotere schotel direct een strakker ruisvrij beeld. Nu mag je best het voordeel van FEC uitbuiten vind ik. Inmiddels kan ik zeggen dat geen schotel groot genoeg is om nooit uitval te hebben tijdens zwaar onweer. Dus komt het neer op hoeveel minuten per maand accepteer je?

 

Die multytenne is inderdaad te klein. In had op ITV3 bij 0.7 dB ruisgetal en 1 dB pointing error slechts 1.7 dB margin bij 54 cm in focus!

 

Als het daarmee al zou werken is er geen marge.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Satellietschotels en klein is het zelfde als de duivel en wijwater!

 

IJzerbout wil dat iedereen grote schotels neemt. Daarbij wordt niet aan horizonvervuiling gedacht.

costa.jpg

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Sprietje zei:

 

IJzerbout wil dat iedereen grote schotels neemt. Daarbij wordt niet aan horizonvervuiling gedacht.

costa.jpg

Horizonverfraaiing bedoel je.

Alsof overal verschillende schoorstenen, ieder zijn eigen type dakkapel en verschillende zonnepanelen die ook nog bij ieder weer anders liggen zo mooi zijn.
Ik zie toch liever een hoge antennemast.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Alex1970 zei:

Horizonverfraaiing bedoel je.

Alsof overal verschillende schoorstenen, ieder zijn eigen type dakkapel en verschillende zonnepanelen die ook nog bij ieder weer anders liggen zo mooi zijn.
Ik zie toch liever een hoge antennemast.

Die verschillende zonnepanelen zijn absoluut geen verfraaiing van de daken!! Ik vond de >3 meter BBC schotels op Tenerife echt geweldig!!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Sprietje zei:

 Daarom had ik er vroeger ook een van 23 meter hoog waarmee ik Engeland, Duitsland, Moskow, RAI enz. kon ontvangen.


Dat gaat alleen tijdens speciale weersomstandigheden. 
Duitsland niet meegerekend. 

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
Op 14-6-2024 om 15:02, Sprietje zei:

Ik ben even aan het rekenen gegaan en op een schotel van 60cm breed moeten de koppen 55mm h.o.h. van elkaar moeten staan. Daar is een block voor en wel deze: https://inverto.tv/lnb/451/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-80cm-dish-with-40mm-adaptor-1920e-sat-a-2350e-sat-b


Zoals je ziet staat de koppen 34 + 22 = 56mm van elkaar. Die ene millimeter verschil is te verwaarlozen.
In Nederland te koop voor €45,95, zie bijlage.
Hotbird is dan diseqc A, Astra 19,2 is dan diseqc B.

 

Heb je nog behoefte om het even na te rekenen?
Normaal zijn de 6,2 graden monoblocken bedoeld voor een schotel van 80cm. Daarmee wordt bedoeld 80cm hoog en 70cm breed. De koppen staan dan 63mm van elkaar (zie bijv. https://inverto.tv/lnb/469/single-monoblock-23mm-lnb-60-for-80cm-dish-with-40mm-adaptor-130e-sat-a-1920e-sat-b . Als je geen schotel van 70cm breed gebruikt maar een schotel van 60cm, dan moeten ze in evenredigheid dichter bij elkaar staan, dus 6/7 x 63mm = 54mm. Denk hierbij dat dit een gemiddelde is voor heel Europa terwijl ik zelf de berekening maak voor jou locatie Achterhoek en dus veel nauwkeuriger is.

Natuurlijk de kop van de Hotbird in de klem zetten en het block 5 graden schuin waarbij de 19,2-lnb hoger moet staan dan de Hotbird-lnb.

 

Inverto 13+19.2 op 60cm.png

hoek van 5 graden.png

 

 

Past dit model LNB dan ook op een 78 cm exemplaar van Fuba, de DAA 780 of ander goed merk met deze afmeting? Of is de afstand dan te gering tussen de puntjes van de lnb?

aangepast door Erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Erwinnaar zei:

 

 

Past dit model LNB dan ook op een 78 cm exemplaar van Fuba, de DAA 780 of ander goed merk met deze afmeting? Of is de afstand dan te gering tussen de puntjes van de lnb?

En welke satellieten wil je dan ontvangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...