Ga naar inhoud


vervanging Alps lnb op visiosat bisat G2


krisv

Aanbevolen berichten

@ Sprietje,

 

Na wat rondgestruind te hebben op dit forum heb ik je raad opgevolgd om de Alps te vervangen door de Inverto Ultra PLL. 

Eén van de Alps twin (astra 3) had problemen met de H polarisatie ondanks dat de schotel m.i. goed is afgesteld. Als ik goed heb gelezen zou de kans groot zijn dat de lnb dit probleem veroorzaakt ?

Echter, vandaag heb ik getracht om de Alps twin (Astra 3) te vervangen door de Inverto Ultra PLL. Goed halfuur bezig geweest met het - zo nauwkeurig mogelijk - uitrichten van de schotel. Helaas, geen beeld meer...

Alps twin terug geplaatst - schotel opnieuw uitgericht en terug beeld (weliswaar zonder zenders H polarisatie). Begrijp het niet goed...

 

alvast dank

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

En ik begrijp niet waarom je een schotel opnieuw zou moeten uitrichten om een lnb te vervangen? Die zet je toch op dezelfde plaats.

 

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is heel merkwaardig. Je hebt toch niet een Inverto-lnb met 4 aansluitingen genomen en dan de Quattro-uitvoering omdat die goedkoper was want dan is het te verklaren. Heb je een foto genomen toen je de Inverto-lnb geplaatst had? En had je op beide aansluitingen geen beeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen hoor,  inverto met 2 aansluitingen. Op beide aansluitingen geen beeld. Kan toch niet zijn dat - omwille van de minder lange hals bij inverto - schotel moet bijgesteld worden ? In bijlage kan je foto intiële aansluiting lnb's vinden. Alps op dit moment in houder 23,5. 19,2 hoop ik later op de dag te kunnen afstemmen.

lnb astra's.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat zowel de 19,2-lnb als de 23,5-lnb heel erg hoog in het slobgat staat afgesteld. Dat klopt niet. De 19,2-lnb moet op de nul-positie gezet worden en dan moet je de elevatie van de schotel aanpassen zodat je optimale ontvangst hebt. Pas dan stel je de hoogte van de overige lnb's af in het slobgat zodat je optimale ontvangst hebt op de overige satellieten.

Zie bijlage nul-instelling.

Maar die rechtse lnb is geen Inverto Ultra PLL maar een lnb met een kop van 60mm i.p.v. 48mm.

nul-positie lnb-houder.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

afstellen 19,2 blijkt vreemd genoeg minder evident dan 23,5. Elevatie gewijzigd, 2 verschillende lnb's gebruikt om lnb-defect uit te sluiten.

Zou ik je hulp dan ook nog even mogen inroepen mbt de nodige info voor breedte° : 51,18 / lengte° : 4,64

weerom dank...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je de schotel op de verkeerde satelliet hebt uitgericht. Als je hem uitricht op de Astra 19,2 en je houd je hand voor de 19,2-lnb, dan moet het beeld met die Duitse zender wegvallen.

Maak eens een foto van de voorzijde van alle 4 de lnb's.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

betreft 2 lnb's (bisat G2)

heb hoogte 19,2 op '0' geplaatst.

Gegevens in satlex calculator geplaatst (grootte bisat niet beschikbaar) 

Heb voorlopig niets gewijzigd aan de stand van de 23,5 daar deze lnb afgedekt met alufolie bij zoeken naar 19,2.

TV kanaal op 3 sat HD.

Aangezien bisathouder voor astra 1 en astra 3 en aangezien 23,5 goed binnenkomt enkel aan elevatie en skew wat gemorreld.

 

IMG_20240615_172054067.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie hier een G4B-houder en geen G2-houder. Bovendien is een G2-houder voor de combinatie Hotbird 13 met Astra 19,2.

 

De lnb's moeten onder een hoek staan. Deze hoek (x) is afhankelijk van je locatie en de satellieten die je wilt ontvangen. Als je eerst de schotel hebt afgesteld op optimale ontvangst van de Astra 19,2, dan moeten de lnb's op jou locatie ongeveer onder een hoek van 11,5 graden staan.

 

 

Visiosat Bisat 4lnb onder hoek X.jpg

hoek van 11,5 graden.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...