Ga naar inhoud


Schakelaar (aan/uit) op desktop case vooraan plaatsen op een elegante manier.


simp
Ga naar oplossing Opgelost door Toyota,

Aanbevolen berichten

Op 16-6-2024 om 15:07, theparasol zei:

Niet nodig, dit gebeurt automatisch: geheugenmodules worden spanningsloos als computer afgesloten wordt.

Je maakt ze met het afkoppelen van de netspanning echt niet nog leger.

Daarbij tijdens booten van de machine zal alles sowiezo overschreven worden. (anders zou een reboot nooit werken!)

Effe ernstig.

 

Ik werk met verwisselbare schijven. Dus het geheugen moet leeg om te rebooten. ALs ik de schijf te snel vervang, boot ie met het vorige besturingsysteem.

 

Dat houd in als ik de computer met de uit DRUKKNOP uitschakel dat ik niet aan de muis mag komen of het toesenbord of hij reboot. Een werkende schijf uitnemen is zeker niet gooed, daar kan je je hd's mee beschadigen (ik werk niet alleen met ssd's)

 

Ik slaap in de kamer waar de computer staat, die computer start op als de kat maar effe aan het toetsenbord komt. Meestal slaap ik erdoor.

 

Alles in een keer uitschakelen is geen optie, zeker niet als je graag eens met een andere schijf opstart. Ik gebruik dat stekkerblok ook voor de printer, monitor, charging base (usb charger). Daar nog een kabel tussenhangen is niet ellegant. Als de kat op de schakelaar van het stekkerblok gaat zitten brengt dat de computer ook schade toe.

 

 

Als ik de computer uitschakel zie ik dat het ledje van de  luidsprekertjes nog een 10-tal seconden blijft branden voor het uittgaat, voor mijn is dat een indicatie dat ik weer mag booten. Ik denk eraan nog een ledje bij te zetten of het ledje  paralele op een USB poort te schakelen als indicatie dat de magische elektriciteit dit zich nog op het moederbord zit verdwenen is als sneeuw voor de zon.

 

Ik heb vroeger nog met een bootmanager gewerkt tussen besturingsystemen, maar het is veel gevaarlijker om de schijf te verwisselen. Je kan dan ook makkelijk c en d verwisselen. Ik weet dat dat ook kan via de BIOS/UEFI, maar dan moet je er ook bijzitten.   (maar dat is een andere topic) . Ik heb zo eens een compaq naar de boot-filistijnen gehaald. Startte niks meer op, dat heb je met merkcomputers. (maar dat is een andere topic). 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 16-6-2024 om 12:38, jeevanhoof zei:

Een resetknop op een computer?

 

Wat is dat klein knoppeke naast de uit schakelaar? 

 

Er is op het moederbord is ook een reset swich voorzien. Daarom dat ik eens een nieuwe computer moet bouwen 😁

 

Op 16-6-2024 om 12:38, jeevanhoof zei:

Bij jou is de tijd blijven stilstaan denk ik.

Op de cases van de computers die ik de laatste 10 jaar heb gemaakt zat geen resetknop meer op.

Antec kast, ze verkopen ze nog.

 

 

Op 16-6-2024 om 12:38, jeevanhoof zei:

De aan/uit toets 6 seconden ingedrukt houden schakelend de computer onmiddellijk uit,

Door er even op te drukken wordt de pc in sluimer-, slaapstand of veilig uitgeschakeld afhankelijk van je instellingen. 

 

Maar om voor problemen te zorgen kan je een relais in de voeding inbouwen die de netspanning schakeld naar de voeding.  Deze relais wordt dan bediend door een schakelaar die je in je voorfront monteert.

Doe dit op een veilige lage spanning, ik zou niet met 230V in mijn pc zitten klooien.

 

Wat zou jij dan via een relais uitschakelen als je de 230V niet zou uitschakelen? Daar zijn VEEL draden; Als ik de draad naar het geheugen zou kunnen uitschakelen,  

 

Ik werk met verwisselbare boot disks. via een enclose. 

 

Een hot swap is voor de backup af data schijven, niet voor de boot schijf.

 

Er zijn 10 oplossingen mogelijk.

 

Groeten,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Psychosammie zei:

 

Ik val van de ene verbazing in de andere. Waarom moet die computer helemaal uit?

Maak een PC in een Mini-ITX kastje. Op je bureau. Aan/uit schakelaar zit op de voorkant. Niks meer bukken.

 

 

NU zijn we OFF-TOPIC.

 

Omdat windows upgrade alle spelletjes wist waarvan ik de cd-rom heb. Daarom GEEN WIFI. Wifi via UEFI uitschakelen is omslachtig en onhandig. Gewoon een usb tje in en uit;

 

GEEN HD of SSD in computer;

 

Kan je makkelijk van besturingsysteem wisselen en als je een VIRUS binnenkrijgt geraakt die niet op de andere HD's die belangrijkere info bevat.

 

USB aan de voorkant van PC; kan ik muis en toetsenbord uittrekken, kan windows niet plots terug opstarten of ik moet weer de volledige cycli doorlopen. hd/ssd booten, weer uitschakelen , andere hd/ssd inschakelen.

 

Youtube bekijk ik wel via een zwart bakje bij mijn tv.

 

Iedereen werkt hoe hij of zij zelf wil;

 

Volgens mijn lichamelijke toestand (verschilt uur per uur) is het wel handig mij niet te moeten uitrekken om achteraan de kast te geraken.

 

Klein pc-the is veel randapparatuur rond de pc en de katten spelen daar graag mee.

 

 

Geen merk pc, is er iets kapot, makkelijk en goedkoop herstelbaar.

 

Ik had een laptop die ik maar amper 10 uur gebruikt heb, tijdens corona kapot, toetsenbord defect. Mijn fout, had maar geen ontsmettingsmiddel moeten gebruiken voor mijn handen.

 

Ik heb veel hd's om mij mee bezig te houden. Daarom dat HOT SWAP mijn volgende inbouw wordt. Ik hoor veel FAKE NEWS op youtube. HOT SWAP met een niet ghot swp enclosure dan kan je je hd' kopotmaken.

 

 

Mag iedereen eens leven hoe hij/zij zelf wil?

 

Met een bezemsteel de zekering onderbreken is ook een oplossing. 👍😁 Ik heb zo een plaats gekend waar men met een bezemsteel de zekering omhoog hield, want die sloeg toch maar af.  Slimme mensen.😝

 

Groeten,

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, simp zei:

Wat zou jij dan via een relais uitschakelen als je de 230V niet zou uitschakelen? Daar zijn VEEL draden; Als ik de draad naar het geheugen zou kunnen uitschakelen,  

 

Het relais schakeld de 230V in je voeding.

Het contact plaats je tussen de schakelaar van je voeding en de voeding zelf.

 

Het bedienen van het relais met de schakelaar zou ik op 12V of 24V doen.

Je hebt dus een extra "blokje" nodig dat deze spanning voorziet.

 

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gebruik dan gewoon een klik aan - klik uit oplossing.

 

image.jpeg

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat ik al die warpraat van @simp gelezen had gingen mijn hersenen op tilt met een reboot tot gevolg. En dat zonder relais, verwisselbare schijven die daar niet voor bedoeld zijn, 20 USB aansluitingen aan de voorkant en katten op mijn toetsenbord. Zou het een Wifi virus zijn?

 

Snappen jullie het nog? 🥴

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

effe ernstig

:grin:

 

12 minuten geleden, Psychosammie zei:

Snappen jullie het nog?

moet dat dan? Het is gewoon het forum kolder virus dat kost heel veel tijd als je het opgelopen hebt.

Struggle for Pleasure, Stourley Cracklite, Version 2007

Wim Mertens

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, simp zei:

Dat houd in als ik de computer met de uit DRUKKNOP uitschakel dat ik niet aan de muis mag komen of het toesenbord of hij reboot. Een werkende schijf uitnemen is zeker niet gooed, daar kan je je hd's mee beschadigen (ik werk niet alleen met ssd's)

Dan heb jij je instellingen verkeerd staan betreft de aan/uit drukknop.

Bij uitschakelen van Windows in het startmenu kies jij waarschijnlijk ook voor slaapstand i.p.v. uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, jeevanhoof zei:

 

Het relais schakeld de 230V in je voeding.

Het contact plaats je tussen de schakelaar van je voeding en de voeding zelf.

 

Het bedienen van het relais met de schakelaar zou ik op 12V of 24V doen.

Je hebt dus een extra "blokje" nodig dat deze spanning voorziet.

 

 

En wat is het verschil tussen een eenvoudige schakelaar? Enkelpolig of dubbelpolig, daar ben ik nog niet uit. Moet eerst die voeding openen.

 

Om een relais te plaatsen moet de voeding toch ook open.  Garantie vervalt.

 

Blijkbaar heeft niemand ideeen, ik kan ook geen voeding vinden waar de mogelijk bestaat om de schakelaar elders te plaatsen. De aan/uit knop staat in de blok zelf.

 

En dan moet ik nog batterijen voorzien om dat relais te bedienen.

 

Groeten,

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Pionewbie zei:

Dan heb jij je instellingen verkeerd staan betreft de aan/uit drukknop.

Bij uitschakelen van Windows in het startmenu kies jij waarschijnlijk ook voor slaapstand i.p.v. uit.

 

Dat kan al veel helpen, mag ik niet vergeten dat bij alle windows versies aan te passen.

 

En da's mijn probleem altijd dat vergeten.

 

 

Om energie te besparen zet ik de computer ook graag volledig uit.

 

Groeten,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou beter jezelf eens uitzetten, man wat kan jij lullen, over de meest onzinnige dingen.

Dit is een satellietforum, geen “ik verzin maar wat dingen, om mijn tijd te vullen” forum.

Je kent verdorie nog niet eens het verschil tussen een enkelpolige of dubbelpolige schakelaar in een schakeling en jij wil... een ingreep uitvoeren op een pc.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, mebo870 zei:

Je zou beter jezelf eens uitzetten, man wat kan jij lullen, over de meest onzinnige dingen.

Dit is een satellietforum, geen “ik verzin maar wat dingen, om mijn tijd te vullen” forum.

Je kent verdorie nog niet eens het verschil tussen een enkelpolige of dubbelpolige schakelaar in een schakeling en jij wil... een ingreep uitvoeren op een pc.

Je kan geen vraag stellen als je die begrippen nooit gehoord hebt. Wie zegt dat ik in zwakstroom gewerkt heb en geen sterkstroom? Op school moetsen wij een keuze maken.

 

Groeten Ingenieur.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Psychosammie zei:

Nadat ik al die warpraat van @simp gelezen had gingen mijn hersenen op tilt met een reboot tot gevolg. En dat zonder relais, verwisselbare schijven die daar niet voor bedoeld zijn, 20 USB aansluitingen aan de voorkant en katten op mijn toetsenbord. Zou het een Wifi virus zijn?

 

Snappen jullie het nog? 🥴

Ik had het graag over een schakelaar gehad en geen drukknop.

 

Wij moesten het verschil op school leren en de rest van de klas moest zwijgen.

 

Groeten,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Pak een 3 voudig verlengblok met schakelaar. Plak deze op je bureau  met dubbelzijdige tape en stop daar het snoer van je pc in.

Eventueel het snoer van een groot verlengblok achter je pc voor de rest van de apparatuur plus de pc. Opties genoeg. En lekker simpel..

En ga verder niet lopen klooien als je er geen verstand van hebt.

100% dat dat fout gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Toyota zei:

Pak een 3 voudig verlengblok met schakelaar. Plak deze op je bureau  met dubbelzijdige tape en stop daar het snoer van je pc in.

Eventueel het snoer van een groot verlengblok achter je pc voor de rest van de apparatuur plus de pc. Opties genoeg. En lekker simpel..

En ga verder niet lopen klooien als je er geen verstand van hebt.

100% dat dat fout gaat.

Daarom dat ik het verstand hier probeer uit te buiten aangezien ik het verstand zelf niet heb.

 

Tot op heden met weinig resultaat. Velen kennen het verschil niet tussen een drukknop en een schakelaar.

 

De enkelen die wel het verschil kennen weigeren een antwoord te geven of ik al dan niet een enkel of dubbelpolige mag/moet nemen. Zal waarschijnlijk meer van de wetgeving afhangen dan het schema.

 

image.thumb.jpeg.ae890b63e58ffd3a422d765d2b71b184.jpeg

 

 

Dit zijn nog eens voedingen, daar kan je nog eens mee klooien 😁

 

Het is SIMPel

 

groeten,

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...