Ga naar inhoud


Wie heeft ervaring met werken met kwitanties?


Con

Aanbevolen berichten

Achtergrond is het volgende.

 

Inmiddels klus ik sinds mijn pensioen een beetje bij, bij 1 bedrijf

middels een 0-uren contract met een beetje engineering.

Dat kan alleen niet onbeperkt.

 

Daarom wil ik overgaan tot geen contract en mijn uren middels een

kwitantie in rekening te brengen (heb geen BTW nr en KVK nummer).

 

Mijn vraag is hoe houd ik dat boekhoudkundig bij? Wat verlangt de

belastingdienst in het overzicht en welke componenten horen daar bij.

Is er een voorbeeld van?

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor zover ik weet mag je als AOW-er gewoon tot een X bedrag bijverdienen zonder het op te hoeven geven bij de belasting.

En dat is nog best een flink bedrag, dacht voor een gepensioneerde met kinderen iets van € 34.000 en als werknemer/zelfstandige zonder kinderen iets van € 22.000.

Of je er er loonbelasting over betaald weet ik niet maar verwacht dat die al lager zal zijn dan voorheen, krijg je toeslagen dan kan het bijverdienen wel nadelig zijn voor de toeslagen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat aan een belasting adviseur vragen. 
Volgens mij ben je dan freelancer. 
 

Maar anders gevraagd, waarom neemt dat bedrijf je niet gewoon in dienst?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou kan je gewoon een klein bedrijfje oprichten bij de KvK als zelfstandige zonder personeel.

Het kost je eenmalig één inschrijving 80,10€ en de zakelijke bankrekening per jaar zo'n 50€.

Echter heb je dan een plicht om het aantal uren te administreren (behalve als je minder uren dan 1225 uur / jaar draait) en kwartaalcijfers aan de belastingdienst te melden. Dan is er ook nog de boekhouding plicht. Rekeningen conform de regels opgesteld, sturen aan dat bedrijf moet je sowieso doen.

Anders krijgt het bedrijf daar zelf last mee. { Ketenverantwoordelijkheid. }

Er is ook een europese regelgeving welke ervoor bedoeld is dat de BTW door de dienstverstrekker betaald wordt.

Dat moet je dus op je correcte rekeningen aan het bedrijf wel altijd erbij schrijven.

Dit moet de boekhouder van dat bedrijf en anders zijn intermediair je vertellen opdat jullie het eens worden en alles legaal is qua boekhouding en aangiftes.

 

Dus ik zou het lekker zo doen als pensionado die een bijverdienste heeft en dat netjes, jaarlijks bij de inkomstenbelasting aangeven. Echter kan het zijn dat je wel verplicht wordt om een extra verzekering te nemen, voor eventuele claims die een bedrijf je zou kunnen stellen bij fouten in de engineering.

 

 

aangepast door Tonskidutch
blauw

Struggle for Pleasure, Stourley Cracklite, Version 2007

Wim Mertens

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
9 uren geleden, gerrit B zei:

Voor zover ik weet mag je als AOW-er gewoon tot een X bedrag bijverdienen zonder het op te hoeven geven bij de belasting.

En dat is nog best een flink bedrag, dacht voor een gepensioneerde met kinderen iets van € 34.000 en als werknemer/zelfstandige zonder kinderen iets van € 22.000.

Of je er er loonbelasting over betaald weet ik niet maar verwacht dat die al lager zal zijn dan voorheen, krijg je toeslagen dan kan het bijverdienen wel nadelig zijn voor de toeslagen.

 

Er geldt, wanneer je bijverdient je dit moet opgeven als extra inkomsten.

Je komt (kunt dan) in een andere box.

Nu heb ik aow, pensioen en wat ander geneuzel. Hiermee zit ik sowieso

in box 1 en een stuk in box 2. Vorig jaar zelfs in box 3 een klein stukje.

Dus opgeven is dan ook sowieso verplicht.

(ik heb dus uiteraard geen toeslagen)

 

 

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik zou dat aan een belasting adviseur vragen. 
Volgens mij ben je dan freelancer. 
 

Maar anders gevraagd, waarom neemt dat bedrijf je niet gewoon in dienst?

Naar mijn bescheiden mening heeft een freelancer een KVK en BTW nummer

en schrijft facturen. Zo'n boekhouding is anders dan wanneer je beiden niet

hebt en dus alleen maar kwitanties mag schrijven.

In dienst nemen is geen optie, had nu een 0-uren contract maar dat mag je

2 keer verlengen. Daarnaast werk ik zeer onregelmatig, daar is geen contract

tegen opgewassen. 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Nou kan je gewoon een klein bedrijfje oprichten bij de KvK als zelfstandige zonder personeel

Kom je dan niet in de problemen omdat je maar 1 opdrachtgever hebt en het eigenlijk een verkapte vorm van "in loondienst zijn" is?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, gerrit B zei:

Kom je dan niet in de problemen omdat je maar 1 opdrachtgever hebt en het eigenlijk een verkapte vorm van "in loondienst zijn" is?

 

Ik heb geen behoefte aan KvK en een extra zakelijke rekening.

Gewoon af en toe een kwitantie (zonder BTW) sturen lijkt mij

voor beide partijen het meest eenvoudige.

Maar waar het mij hier om ging is hoe moet ik dat bijhouden

voor de belasting. Alleen een bedrag opgeven zullen ze in

het aangiftebiljet niet accepteren.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen dat kun je met de belastingdienst (inspecteur der belastingen) zelf afspreken, er zijn daarover overigens ook diverse rechtszaken over geweest over die verkapte vorm van loondienst. Maar dat wil @Con ook helemaal niet.

Belangrijk is dat je enkel bijverdienste hebt en de rekeningen correct opstelt

Aha zie je,

Con schreef het al

Struggle for Pleasure, Stourley Cracklite, Version 2007

Wim Mertens

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het in NL ook zo is, maar in Duitsland kun je een minijob aangaan.  43,35 uur per maand, voor 538 € per maand. 
Dan zijn er geen verdere aftrekposten. 
Is in Duitsland zeer populair. 
Misschien is er in Nederland ook zoiets?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Zunigkyk zei:

Ik heb/ had daar een kwitantieboekje voor. Of is dat te simpel?

Geen notie, ik weet niet wat de belastingdienst

verlangt. Dat was ook mijn basisvraag.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Veel hangt af van je persoonlijke situatie, iets wat je niet hier moet bespreken.

 

Hier staat wat informatie.

https://www.nn.nl/Beter-met-geld/Doorwerken-na-pensioen.htm

 

Afhankelijk van de hoogte van je verdiensten ben je inkomsten belasting verschuldigd boven een bepaald bedrag.

 

Kortom, er is geen pasklaar antwoord.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ceesv zei:

Veel hangt af van je persoonlijke situatie, iets wat je niet hier moet bespreken.

 

Hier staat wat informatie.

https://www.nn.nl/Beter-met-geld/Doorwerken-na-pensioen.htm

 

Afhankelijk van de hoogte van je verdiensten ben je inkomsten belasting verschuldigd boven een bepaald bedrag.

 

Kortom, er is geen pasklaar antwoord.

 

Beste Kees, mijn vraag was en is hoe houd ik het "boekhoudkundig" bij.

Anders, wat moet ik aan overzicht meesturen bij het invullen van mijn

jaarlijkse belastingopgave als je met kwitanties werkt.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

"Als 'resultaatgenieter' ben je in tegenstelling tot ondernemers overigens niet verplicht om een administratie bij te houden van opbrengsten en kosten. Maar je moet die gegevens bij een eventuele controle echter wel kunnen laten zien. Bewaar dus wel je bonnetjes."

Bron: https://www.deondernemer.nl/financien/wanneer-moet-je-bijverdiensten-opgeven-voor-de-belasting~f982d6c?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

 

Dat is wat ik letterlijk deed. De bonnetjes in een plastic krat. Met 1 blaadje papier waarop de bedragen onder elkaar genoteerd werden.

Daarmee ben ik ooit op belastingkantoor ontboden om die te laten zien 😀  Dat was 1 a 2 uur werk voor mij én voor de belastingambtenaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit een Belgisch of een Nederlands topic?

 

In de documentatie van een een online boekhoudprogramma lees ik dat je zonder KvK nummer geen facturen mag maken. In dat geval gebruik je kwitanties. Er zijn wat voorwaarden aan zo'n kwitantie. Bijvoorbeeld moet duidelijk zijn wat je aan wie geleverd hebt. En mogelijk ook de lay-out van de kwitantie.

 

Het bedrijf mag de kwitantie in de boekhouding opnemen en jij moet nog steeds een nette administratie bijhouden van je kwitanties en overleggen aan de belastingdienst wanneer daar om gevraagd wordt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...