Ga naar inhoud


Beelduitval bij regen


Gene 1225
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ik heb twee schotels, beiden ca. 60 - 65 cm maar verschillende lnb. 

1ste schotel op astra 3 met een inverto home pro twin lnb : overleeft behoorlijk goed bij zware regenval, vandaag soms effe blokvorming of even uitval. 

2de schotel op astra 2 met een alps twin lnb: veel sneller beelduitval. Vandaag weinig of niets kunnen zien.  

is die alp gevoeliger voor regen of ligt aan iets anders of niet geschikt voor deze schotel?

Bij helder weer heb ik op beide schotels een gelijke ontvangststerkte van 13 à 15 db.

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


In theorie zou er geen verschil mogen zijn tussen transponders met een gelijke footprint sterkte, modulatie 8psk, gelijke symbol rate en FEC.

 

In de praktijk vind ik een observatie op 1 dag wat beperkt omdat buien geen homogene demping geven over een groot gebied. Er kan dus een random verschil zijn tussen het signaalpad richting Astra 23,5 en Astra 28,2. Dat zal niet veel zijn maar wel merkbaar. Of zie je dit verschil altijd?

Daarnaast is het pad naar 28,2 graden net iets langer dus meer afstand met regen ertussen.

 

Het verschil tussen 13 en 15 dB is best groot als het gaat om tijdsduur van uitval. Dus probeer zo goed mogelijk te vergelijken transponders te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
Geplaatst: (aangepast)

Smalle lnb's zoals de Alps zijn gevoeliger voor regen. Ook als de regen voorbij is en de kop van de lnb nog vol druppels zit, heb je slechtere ontvangst. Poets de kop maar eens droog als de regen voorbij is en je zult zien dat je meteen weer beeld hebt. Als het niet echt nodig is geen smalle lnb's gebruiken.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

Poets de kop maar eens droog als de regen voorbij

10,5dB naar 10,8dB met dit oudje:

image.png.7d6ef19665a9fab034e4232d5d98be6f.png

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kies voorlopig voor de suggestie van Sprietje aangezien bij helder weer er geen noemenswaardig verschil te merken is, de alps scoort dan zelfs ietsje beter dan de inverto.

Aangezien er deze week nog voldoende regendagen te verwachten zijn hou ik het verder in de gaten. Anders wordt de alps vervangen door een invert

Met dank voor alle reacties,

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...