Ga naar inhoud


Gezocht : gevoelige ontvanger wat betreft zwakke signalen in de DVB-T2


MrDish

Aanbevolen berichten


allemaal met een goede antenne :)

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Frans B zei:

De antenne is de beste versterker. Daarnaast is de coax ook belangrijk, zeker als de kabel lang is. 

Beide zijn waar! Elke meter coax tussen de antenne en de versterker of ontvanger ben je aan signaal kwijt.

 

De regel is nog steeds de versterker zo dicht mogelijk bij de antenne en dan pas een grote lengte coax. De versterkingsfactor moet duidelijk hoger zijn dan de demping van de kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige vraag, want wie heeft er meer dan twee ontvangers? 
 

Wat ik wel weet, is dat de Apebox en de XORO-ontvangers meer ontvangen dan de KPN-ontvangers. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, antenne en kabel, om mee te beginnen.

 

Op 25-6-2024 om 14:49, Noordzee zei:

Lastige vraag, want wie heeft er meer dan twee ontvangers? 

Ik dus.

Oa een ZXV-7200, de huur ontvanger van KPN

== plak ==

Bij de ZXV-7200 kun je naast de signaalkwaliteit (knopje “ant”) ook de signaalsterkte zien met het rode knopje.

In mijn ervaring is de 7200 erg lastig om stabiele ontvangst mee te krijgen, op een losse actieve antenne.
Ik heb ‘m hier op een hark (yagi) antenne, samen met een andere ontvanger, de 7200 hikt regelmatig, de andere ontvanger nooit ( of heel zelden ).
Volgens de 7200 is de signaalkwaliteit 100% en signaalsterkte 40%.
En de signaalsterkte wappert dus soms wat, de 7200 heeft daar duidelijk meer last van dan mijn Vu+

== einde plak  ==

Dan heb ik ook nog een XORO ergens liggen, die ga ik weer eens aanzwengelen om mee te nemen op rondreis binnenkort

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ZXV is om ver weg van te blijven. Die geeft nog storingen bij een uitstekend ingangssignaal. Er was een klant die de toren van Smilde zag staan maar ontvangst ook niet storingvrij. Nu ik Xoro genoemd zie worden, die moet ik ook nog ergens hebben liggen, geen idee.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ervaring heb ik ook ja, in open veld (camping), op een limburgse heuvel, veel signaal maar een kleine variatie door langs de antenne  te lopen gaf direct een verstoord beeld.

Er is echt iets mis met die ontvanger.

 

Zojuist zie ik deze bijdrage op dit forum :

 

Met de term mexnet ging ik wat verder zoeken en zo kwam ik op dit :

https://dutchguild.nl/event/17/

En daarin deze technische uiteenzetting :
https://dutchguild.nl/event/17/attachments/52/117/DG DVBT2 Willem van Ooijen 5 juni 2018.pdf

Zeer interessant (nmi)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

De regel is nog steeds de versterker zo dicht mogelijk bij de antenne en dan pas een grote lengte coax. De versterkingsfactor moet duidelijk hoger zijn dan de demping van de kabel.

 

Klopt.

 

De laatste generaties ontvangers voor DVB-T2 zijn praktisch allen even gevoelig.
Maar ....

gebruik een goede antenne ( bij mij is die binnenhuis op zolder ) ( zie foto)
gebruik een goede versterker , zo kort mogelijk bij de antenne . Ook een met LTE (5G) rejection en met een regelbare gain knopje voor het afregelen van de sterkste signalen. Zorg wel voor een aparte voeding van 12/24 VDC , heb je dan geen voeding nodig van je ontvanger die meestal slechts 5 V aanvoeren.

Ik gebruik steeds de laatste versterkers van Johansson , is een wereldbekend merk. Het bedrijf ligt op amper 1 km. van mijn deur . Heb nog een bezoek gebracht een twee maanden geleden en er eentje meegekregen met twee out's. Eéntje gaar naar de living voor de Octagon SF 8008 en ééntje naar mijn hobbyruimte voor de Edision OS mio 4K. Ik heb ontvangst tot zelfs 70 km ver , ik scan in van drie zendmasten in Belgë en drie uit Frankrijk. Zenders genoeg (heb alle Vlaamse,Waalse en Franse zenders)

Met die laatste versterker is de ontvangst gestegen met 1 à 1,5 dB op praktisch alle zenders.
( zie foto versterkers uit de catalogus van 2024 )

 

Voor meer info : google is je beste vriend. 😏

 



 


 

antenne.jpg

5G-preamplifiers-Line.jpg

aangepast door Crazy Sat
  • Bedankt 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, kees321 zei:

Die ervaring heb ik ook ja, in open veld (camping), op een limburgse heuvel, veel signaal maar een kleine variatie door langs de antenne  te lopen gaf direct een verstoord beeld.

Er is echt iets mis met die ontvanger.

 

Zojuist zie ik deze bijdrage op dit forum :

 

Met de term mexnet ging ik wat verder zoeken en zo kwam ik op dit :

https://dutchguild.nl/event/17/

En daarin deze technische uiteenzetting :
https://dutchguild.nl/event/17/attachments/52/117/DG DVBT2 Willem van Ooijen 5 juni 2018.pdf

Zeer interessant (nmi)

Ik was bij deze lezing aanwezig.🤓

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies zoals ik het schrijf.

Er was in 2018 een lezing (voor insiders) over de overgang naar DVB-T2.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...