Ga naar inhoud


Hoe zit het met Vhf


MrDish

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Je vergeet een ding, in onze omgeving stikt het van de DAB+ zenders op die band.

Ga je die eerst allemaal uitschakelen zodat je een DVB-T zender uit Zweden gaat proberen te ontvangen die in Zweden niet eens een landelijke dekking heeft?

 

Ik wens je veel succes!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geplaatst: (aangepast)
50 minuten geleden, ceesv zei:

Je vergeet een ding, in onze omgeving stikt het van de DAB+ zenders op die band.

Ga je die eerst allemaal uitschakelen zodat je een DVB-T zender uit Zweden gaat proberen te ontvangen die in Zweden niet eens een landelijke dekking heeft?

 

Ik wens je veel succes!

Jij vergeet iets anders: COFDM.

 

Toen ik voor de start van DVB-T een seminar bijwoonde van Rohde & Schwarz vertelde die man het publiek dat je een notch filter in het ontvangst kanaal kon draaien zonder probleem voor de ontvangst. Ik was echt totaal van de wereld van enthousiasme!

 

Maar hij kreeg meermalen gelijk: Ik heb de Vlaamse VRT digitaal ontvangen van Egem (200 km?) op kanaal 40 terwijl Doetichem (55 km) daar analoog op uitzond. En Tommerup digitaal (400 km) terwijl Smilde (65 km) analoog uitzond op kanaal 25. Dit zijn extreme verhoudingen qua afstand.

 

Dit is mogelijk omdat FEC ook in de bandbreedte van het kanaal werkt. Dit zou kunnen betekenen dat een DAB+ signaal op A, B, C of D slechts 25% van het kanaal vernielt. Als het Zweedse signaal een FEC van 1/2 heeft ben ik overtuigd dat dit geen probleem is.

 

Echter: Ik weet niet hoe het gaat als de FEC 1/4 is en nog meer: Wat is de interferentie vanuit andere zenders. Als daar teveel storing uitkomt in een ander kwart van het kanaal ben je toch de klos. Je moet daar extreem veel geluk mee hebben dus storende zenders op grote afstand weinig condities en richting Zweden wel.

 

Een VHF antenne heeft ook minder richtwerking als een UHF dus dat is ook nadelig. Vanuit ervaring zou ik zeggen het is niet onmogelijk maar mijn twijfel is te groot. Op mijn vorige adres op 20 meter hoogte vrij zicht naar noorden en afscherming naar het zuiden zou het mij vrijwel zeker lukken.

 

Ik had daar ooit met condities 1 mV analoog in Band 3 van Noorwegen, dat maakt toch wel dingen mogelijk.

 

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, ceesv zei:

Je vergeet een ding, in onze omgeving stikt het van de DAB+ zenders op die band.

Ga je die eerst allemaal uitschakelen zodat je een DVB-T zender uit Zweden gaat proberen te ontvangen die in Zweden niet eens een landelijke dekking heeft?

 

Ik wens je veel succes!

Zit toch niet steeds zo te mutsen.

ziet te veel ijsberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, OFDM zei:

Jij vergeet iets anders: COFDM.

 

Toen ik voor de start van DVB-T een seminar bijwoonde van Rohde & Schwarz vertelde die man het publiek dat je een notch filter in het ontvangst kanaal kon draaien zonder probleem voor de ontvangst. Ik was echt totaal van de wereld van enthousiasme!

 

Maar hij kreeg meermalen gelijk: Ik heb de Vlaamse VRT digitaal ontvangen van Egem (200 km?) op kanaal 40 terwijl Doetichem (55 km) daar analoog op uitzond. En Tommerup digitaal (400 km) terwijl Smilde (65 km) analoog uitzond op kanaal 25. Dit zijn extreme verhoudingen qua afstand.

 

Dit is mogelijk omdat FEC ook in de bandbreedte van het kanaal werkt. Dit zou kunnen betekenen dat een DAB+ signaal op A, B, C of D slechts 25% van het kanaal vernielt. Als het Zweedse signaal een FEC van 1/2 heeft ben ik overtuigd dat dit geen probleem is.

 

Echter: Ik weet niet hoe het gaat als de FEC 1/4 is en nog meer: Wat is de interferentie vanuit andere zenders. Als daar teveel storing uitkomt in een ander kwart van het kanaal ben je toch de klos. Je moet daar extreem veel geluk mee hebben dus storende zenders op grote afstand weinig condities en richting Zweden wel.

 

Een VHF antenne heeft ook minder richtwerking als een UHF dus dat is ook nadelig. Vanuit ervaring zou ik zeggen het is niet onmogelijk maar mijn twijfel is te groot. Op mijn vorige adres op 20 meter hoogte vrij zicht naar noorden en afscherming naar het zuiden zou het mij vrijwel zeker lukken.

 

Ik had daar ooit met condities 1 mV analoog in Band 3 van Noorwegen, dat maakt toch wel dingen mogelijk.

 

Heb een DAB 14 gevonden.

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, MrDish zei:

Zit toch niet steeds zo te mutsen.

ziet te veel ijsberen.

Nou ja, ze zijn er ook wel maar je moet wel veel geluk hebben geen groepje tegen te komen.

 

Ik was de laatste jaren vooral enthousiast over ongestoorde kanalen 38 en 56. Dat is toch wel heel fijn met DX.

13 minuten geleden, MrDish zei:

Heb een DAB 14 gevonden.

 

Mvg

Is dat een heel grote yagi? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, OFDM zei:

Nou ja, ze zijn er ook wel maar je moet wel veel geluk hebben geen groepje tegen te komen.

 

Ik was de laatste jaren vooral enthousiast over ongestoorde kanalen 38 en 56. Dat is toch wel heel fijn met DX.

Is dat een heel grote yagi? 

Grote valt wel mee .

lekker lang.

met bouwschema`s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groter is natuurlijk meer versterking en richtwerking hoewel dat op VHF toch beperkt is. Ik ben nooit aan het bouwen gegaan met grotere antennes maar als je er goed in bent mooi! Het is natuurlijk wel altijd de vraag of de werkelijke versterking wordt gehaald, lastig om precies na te meten.

 

Maar mijn contactpersoon in Zweden schreef dat de provider Boxer die de VHF kanalen in gebruik heeft nog maar 200.000 klanten heeft en bezig is met klanten naar IPTV over te zetten. Het zou hem niet verbazen als er eind 2025 alleen nog maar publieke SVT in de lucht is. Dat is best snel afgezet tegen de kans op ontvangst. Daarom zou ik niet teveel van Zweden als doel uitgaan maar DAB+ is veel meer te beleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...