Ga naar inhoud


Publieke omroep Zwitserland stopt met FM op 31 december dit jaar


Eduard07

Aanbevolen berichten

https://www.theregister.com/2024/07/02/switzerland_to_end_2024_with/


Zwitserse radioluisteraars zullen binnenkort hun oude toestellen moeten weggooien, aangezien het land van plan is om op 31 december 2024 een einde te maken aan analoge FM-uitzendingen, ten gunste van een totale conversie naar digitaal.

 

De overstap heeft lang op zich laten wachten in Zwitserland, dat grotendeels al is overgestapt op Digital Audio Broadcasting (DAB+, een evolutie van standaard DAB die is ontworpen om vroege problemen aan te pakken). Meer dan 99 procent van het land heeft toegang tot een DAB+-compatibele ontvanger en minder dan 10 procent van de radiosignalen in het land wordt nog steeds uitgezonden in analoge FM, volgens de Swiss Broadcasting Corporation.

 

FM-ontvangers in auto's zijn bijna volledig verdwenen in Zwitserland, met 99 procent [PDF] van de voertuigen die in het land worden verkocht vanaf 2019 met DAB+-radio's. Daarmee kwam Zwitserland op de tweede plaats na Noorwegen op het gebied van DAB+-penetratie voorafgaand aan de handhaving van de EU-code voor elektronische communicatie, die vanaf 2020 digitale radio-ontvangers verplicht stelde in alle nieuwe voertuigen te worden opgenomen. 

 

(....)

 

Zwitserse functionarissen prijzen DAB+ niet alleen aan als een verbetering voor luisteraars, maar ook als een milieuvriendelijke overstap. De Swiss Broadcasting Corporation beweerde dat de eliminatie van FM/DAB+-distributie met twee signalen "enkele gigawattuur elektriciteit zal besparen ... elk jaar", en zal ook de onderhoudskosten van verouderde FM-infrastructuur elimineren. 

 

DAB+ vermindert ook 'elektrosmog', een term voor de EM-velden en straling die wordt uitgezonden door vrijwel elk stukje geëlektrificeerde technologie dat we gebruiken, zei SBC, omdat het veel minder afvalenergie uitstraalt en antennes zich in meer afgelegen, hooggelegen gebieden buiten de bevolkingsgebieden zouden bevinden.

 

(......)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou ja, met die elektrosmog moet ik lachen met al die WiFi, zonnepanelen, computer meuk.

Kortom alles wat digitaal is straalt als de neten in een omvangrijk frequentie gebied. 
 

Maar wat Zwitserland doet kan ik goed begrijpen. 
Jammer van de analoge FM. Helaas is dit niet op te houden. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gedachte die zich onmiddellijk bij mij opdringt: Is de SFN frequentie lock nog steeds afhankelijk van GPS? Of gaat dat tegenwoordig ook via glasvezel of op zijn minst als backup? Het is een onzalige gedachte dat er een heleboel zenders in een SFN uitgezet moeten worden (tgv wegvallen frequentie referentie) als P het in zijn hoofd haalt om GPS satellieten onklaar te maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben niet vertrouwd met DAB+ techniek maar kan me voorstellen dat het via DCF77 gaat. 
 

Bij ons zendernetwerk wordt een rubidium frequency standaard van  10 mHz gebruikt waarmee alles gesynchroniseerd wordt. 
Daarvan hebben we er 2 met automatische omschakeling in geval van havarie. 


 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DVB-T2 zenders worden gelocked aan GPS (ik zie de antennes ook op dak van zendercontainer) en daarom verwacht ik dat DAB+ dat ook doet. Zoals je schrijft naar 10 MHz terug om vanuit te werken. DCF 77 geeft misschien teveel faseruis als je dat naar 10 MHz omhoog rekent.

 

Er zal ook een rubidium oscillator inzitten om even door te draaien bij uitval van GPS maar ik denk niet dat het voldoende is om stand alone op te kunnen draaien. Vroeger zaten die ook in de TV zenders die op een offset moesten draaien in verband met condities.

Die 10 MHz zou in principe ook landelijk via glasvezel verspreid kunnen worden maar dat zal wel speciale apparatuur vereisen in plaats van een IP netwerk?

 

Beetje offtopic maar als het via GPS werkt maak ik mij daar wel zorgen over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik ben niet vertrouwd met DAB+ techniek maar kan me voorstellen dat het via DCF77 gaat. 
 

Bij ons zendernetwerk wordt een rubidium frequency standaard van  10 mHz gebruikt waarmee alles gesynchroniseerd wordt. 
Daarvan hebben we er 2 met automatische omschakeling in geval van havarie. 


 

DAB+ wordt gelocked aan 10 MHz bron aan GPS / 1 pps.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

En alweer een systeem wat zich afhankelijk maakt van een bedrijf "in den verre".
Waarom toch weer ?
Wat zijn de andere mogelijkheden ?
Er zijn meer Satellietnavigatie systemen :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Satellietnavigatie
Dus waarom om te beginnen niet de Europese te gebruiken.
En zou het DAB systeem een terugval modus hebben als de sync wegvalt ?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf 2019 was het in Zwitserland plicht om een DAB+ ontvanger in je wagen te hebben. 
Maar al vele jaren daarvoor werden veel auto’s uitgeleverd met DAB+ techniek.

In een bergachtig land als Zwitserland werkt DAB+ ook veel beter dan FM. 
Dus ik vind de stap erg doordacht. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, kees321 zei:

En alweer een systeem wat zich afhankelijk maakt van een bedrijf "in den verre".


Lijkt me niet. 
Ik zei al eerder dat ik geen DAB+ expert ben. 
Maar Mr. Beam al zei is DAB+ gelocked aan 10 MHz via GPS. 
Dan neem ik aan dat het DAB+ netwerk vrolijk doordraait als het GPS mocht uitvallen. 
Ik vertrouw erop dat daar voldoende redundancy in zal zitten. 
Geen reden om je zorgen te maken. 

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er lang geleden over gesproken in de DVB-T tijd. Die 10 MHz draait zeker wel even door zonder GPS maar onbekend hoe lang met minimale frequentie afwijking? Er mag binnen een SFN één zender in de lucht blijven als alles unlocked loopt met teveel frequentie afwijking. De andere zenders worden namelijk stoorzenders als ze gaan driften dus die moeten uitgeschakeld worden.

 

De reden dat er van GPS gebruik wordt gemaakt lijkt mij gemak en lagere kosten. Het is overal beschikbaar en het lijkt uitermate betrouwbaar. Er is denk ik nooit vanuit gegaan dat een oorlogsituatie hierin een grote verandering zou kunnen veroorzaken. Dan had de overheid dat moeten eisen.

 

Een 10 MHz referentie signaal via glasvezel het land rondpompen is vast wel mogelijk maar vraagt iets meer dan een paar GPS antennes plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Één zender, dat zal m.i. dan IJsselstein zijn.

Ik zie geen probleem voor mijzelf. 😄

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAB+ en DVB-T2 werkt idd met GPS en ik meen dat het draait om fase verschuiving en geen frequentie drift. De signalen moet elkaar aanvullen en niet verstoren, nu werkt dat door reflecties toch niet altijd zoals gewenst. Maar als het uit sync gaat lopen werkt het helemaal niet meer. 

 

En Ijsselstein is maar een kleine zender in het geheel. Als je daar meer vermogen op zet kan je zeker wel half NL dekken maar officieel mag dat dan weer niet. 

 

FM blijft de beste optie en als die Zwiters dom willen zijn moeten ze dat vooral zelf weten. Komen ze snel genoeg achter denk ik dan.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
5 uren geleden, kees321 zei:

En alweer een systeem wat zich afhankelijk maakt van een bedrijf "in den verre".

GPS dus

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Lijkt me niet. 

? Huh ?

 

 

 

aangepast door kees321
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Alex1970 zei:

Één zender, dat zal m.i. dan IJsselstein zijn.

Ik zie geen probleem voor mijzelf. 😄

Het is inderdaad leuk om over na te denken. Het ligt voor de hand de zender met het grootste luisteraar bereik in de lucht te houden. Maar grote gebieden met veel lage zendmasten zijn de klos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...