Ga naar inhoud


Volgorde van de satellieten


Sandra-
Ga naar oplossing Opgelost door mebo870,

Aanbevolen berichten

Als starter met een satellietschotel heb ik al veel informatie op het internet en vooral op dit forum kunnen vinden.

Ik heb echter iets ontdekt wat ik niet kan verklaren. Met een duo LNB en gezien vanaf de achterkant van de schotel zit de kop van de 23,5 rechts en de 19,2 links, maar voor zover ik het begreep is met de triple LNB de volgorde vanaf de achterkant van de schotel gezien (ik noem deze satellieten als voorbeeld) rechts 19,2 en dan 23,5 in het midden en links de 28,2.

De kop van de 19,2 op een duo LNB zou dan rechts moeten zitten en de kop van de 23,5 links want hoe meer naar links draaien hoe hoger het aantal graden oost waarop de betreffende satelliet zich bevindt. Bijgevoegd een foto van het internet met een duo LNB als voorbeeld.

Duo LNB.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij de duolnbf is het inderdaad het beste om de 23,5E aan de feedstang te plaatsen (dus dat de 19,2E er naast hangt).

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
Geplaatst: (aangepast)

De Astra 23,5 is de zwakste satelliet, die lnb zetten we normaal altijd in de lnb houder (de centrale lnb) en richten de schotel uit naar Astra 23,5 voor maximaal signaal.

Wat nu met die andere lnb's?

De Astra 19,2 hangt in de clarke belt rechts van de Astra 23,5 en hoger, zie figuur.

Astra 28,2 hangt links van de Astra 23,5 en lager in de clarke belt

Een schotel reflecteer het signaal, hoe het ginds boven hangt komt in spiegelbeeld terecht op de arm van de schotel waar onze lnb's opkomen .

Het signaal van de Astra 19,2 komt links en hoger terecht van onze centrale lnb.

Het signaal van de Astra 28,2 komt rechts en lager terecht van onze centrale lnb.

 

PS Wat betreft de duo lnb waarbij men de astra 23,5 lnb aan de linkerkant ziet, dat is iets uit het verleden, dat hebben ze destijds zo voorgesteld bij de introductie van de duo lnb, dan moest de schotel niet opnieuw uitgericht worden.

Ondertussen is er wel een en ander gewijzigd, en moeten we meer signaal binnen trekken.

De enige goede manier bij een duo lnb is de astra 19,2 rechts en naar beneden gekanteld, zoals op uw foto.

 

 

 

 

sats.jpg

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mebo870 Het door jou bijgevoegde schema is duidelijk en daarom zou het logisch zijn als in de duo LNB de kop van de 23,5 links zit en de 19,2 rechts. Op de foto die ik vond staat toevallig op de LNB welke kop voor welke satelliet is, maar op de meeste duo LNB staat niets. Een vergissing is dan snel gemaakt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mebo870 Je schreef over het signaal van de satelliet dat in spiegelbeeld door de kop van de LNB ontvangen wordt. Hier ben ik verder over gaan denken en dan klinkt het eigenlijk wel logisch. Inmiddels een afbeelding gevonden waarin dit duidelijk wordt.

triple LNB.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...