Ga naar inhoud


Astra 23,5 & sat4all schuldige !


Niets-Te-Veel
Ga naar oplossing Opgelost door Tonskidutch,

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden, Niets-Te-Veel zei:

Ik moet nog wat leren !
Met 53 dBW en 51 dBW bedoel je daarmee de doormeter van minimum schotel.
Is Astra 23,5 hetzelfde als Astra 2L

Nee dBW is de signaalsterkte van de satelliet op een bepaalde plek op de aarde.
https://satlex.be/nl/eirp_values_ku_band.html


De Astra 2L moet nog gelanceerd worden.

 

Op de positie 23,5 (°E) zijn actief de Astra 3B en Astra 3C.
De VRT zit nu nog op Astra 3B, maar zal worden overgezet of is al overgezet op de Astra 3C.

De (theoretische) signaalsterkte in België is 54 dBW:

Met welke diameter je dat kan ontvangen hangt ook af welke parameters gebruikt worden door de provider.

Wil je ook bij regen nog kunnen kijken is 60 cm nog steeds het minimum denk ik.

 

image.png.3b9b21640dcb0f3dedee8a8e728bea59.png

 

 

Maar ik zei het omdat je zelf begon dat BVN vroeger met 30 cm te ontvangen was en dat je dat dan vergelijkt met nu VRT.

Andere tijd, andere satelliet, andere parameters, dus appels met peren vergelijken.

Maar aangezien BVN nog steeds op de "sterkere" Astra 1L (op 19.2°E) en sinds kort weer op de Hotbird (13°E). De laatste wordt hier door vrachtwagenchauffeurs uit Polen nog steeds op erg kleine antenne's ontvangen. Zij het dat het dan weer om de Poolse zenders gaat, die weer andere specificaties hebben.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uren geleden, Sprietje zei:

 

Vergeet de 3 genoemde antennes om daarmee VRT1 te ontvangen. Wil je de kleinste antenne die deze zender goed ontvangt, dan zul je een SELFSAT H50D moeten nemen. Zijn afmetingen zijn 51x51cm.

 

Selfsat H50D.jpg

Op 24 juli 2023 door Sprietje onder topc °Is mijn selfsat h50D stuk?
Het is bekend dat de plastic kap van de Selfsat door de jaren heen poreus gaat worden. In deze poriën blijft vocht zitten als het regent en schermt zo het signaal naar de antennes af. Het beste kun je de kap insmeren met vloeibare autowas als de kap goed droog is zodat de poriën vol was zitten.

 

Oei bedoel je auto wax om er op te spuiten - over geheel die 51 cm - zou ik dat aandurven op een nieuwe schotel

 

Plus gelezen in een Franstalige review : Je confirme un autre témoignage : le plastique de protection se dégrade, et au bout de 4 ans devient très fragile et cassant. -- Vertaling : Ik bevestig nog een getuigenis: het beschermende plastic verslechtert en wordt na 4 jaar erg kwetsbaar en broos

 

Sprietje jij hebt ergens voor 100% gelijk - misschien koop ik nu avond - nacht zulke SELFSAT H50D
Ach slechts 17 cm voor meer wind dan de 33 cm smiley van TechniSat


Kan er minimaal 4 jaar van genieten - misschien na 4 jaar is alles Elon Musk !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik gewoon een 60 cm schotel, anders ga je meteen weer klagen straks.   CD en TVV hebben hun transponder waardes aangepast waardoor er een hogere ontvangst drempel vereist is (7.9 dB en vroeger was dat 6.6 dB)   Dat betekend in de praktijk als jij een kleinere schotel neemt dan 60 cm je waarschijnlijk bij een paar regendruppels of een dik wolkendek direct blokjes ervaart of je de ontvangst geheel weg valt. 

 

aangepast door Codx
  • Like 1

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Alex1970 zei:

Nee dBW is de signaalsterkte van de satelliet op een bepaalde plek op de aarde.
https://satlex.be/nl/eirp_values_ku_band.html


De Astra 2L moet nog gelanceerd worden.

 

Op de positie 23,5 (°E) zijn actief de Astra 3B en Astra 3C.
De VRT zit nu nog op Astra 3B, maar zal worden overgezet of is al overgezet op de Astra 3C.

De (theoretische) signaalsterkte in België is 54 dBW:

Met welke diameter je dat kan ontvangen hangt ook af welke parameters gebruikt worden door de provider.

Wil je ook bij regen nog kunnen kijken is 60 cm nog steeds het minimum denk ik.

 

image.png.3b9b21640dcb0f3dedee8a8e728bea59.png

 

 

Maar ik zei het omdat je zelf begon dat BVN vroeger met 30 cm te ontvangen was en dat je dat dan vergelijkt met nu VRT.

Andere tijd, andere satelliet, andere parameters, dus appels met peren vergelijken.

Maar aangezien BVN nog steeds op de "sterkere" Astra 1L (op 19.2°E) en sinds kort weer op de Hotbird (13°E). De laatste wordt hier door vrachtwagenchauffeurs uit Polen nog steeds op erg kleine antenne's ontvangen. Zij het dat het dan weer om de Poolse zenders gaat, die weer andere specificaties hebben.

Prima zo - nogal wat van begrepen !
Tja met 54 dBW in Vlaanderen donker blauw of te sterk signaal.
Laat ons hopen dat het lukt met ne SELFSAT H50D
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Codx zei:

Gebruik gewoon een 60 cm schotel, anders ga je meteen weer klagen straks.   CD en TVV hebben hun transponder waardes aangepast waardoor er een hogere ontvangst drempel vereist is (7.9 dB en vroeger was dat 6.6 dB)   Dat betekend in de praktijk als jij een kleinere schotel neemt dan 60 cm je waarschijnlijk bij een paar regendruppels of een dik wolkendek direct blokjes ervaart of je de ontvangst geheel weg valt. 

 

Codx je hebt gelijk , sowieso is 60 en 80 cm beter.
Anderzijds lees ik in reviews dat er zijn die van H30D overgeschakeld zijn naar H50D omwille van die regen en sneeuw !
Nou ja zoveel sneeuw valt er hier niet en misschien omwille van regen dat Sprietje de H30D ook afkeurt.
Toch heel heel veel die een SELFSAT H50D gebruiken.
Ik ga het riskeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Selfsat H50D maakt gebruik van Wave Guide horn Array Technology.
Met deze techniek wordt een efficiency bereikt van boven de 90%. Met een parabolische spiegel en een lnb bereik je meestal maar een efficiency van tussen de 60 en 70%. Vandaar dat  het oppervlak van een Wave Guide horn Array antenne kleiner kan zijn dan van een schotel. Bovendien heb je geen lnb-arm nodig.
Bij de Selfsat kun je verschillende lnb's op de antenne plaatsen. Een single, twin, quad en quattro lnb.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Niets-Te-Veel zei:

Codx je hebt gelijk , sowieso is 60 en 80 cm beter.
Anderzijds lees ik in reviews dat er zijn die van H30D overgeschakeld zijn naar H50D omwille van die regen en sneeuw !
Nou ja zoveel sneeuw valt er hier niet en misschien omwille van regen dat Sprietje de H30D ook afkeurt.
Toch heel heel veel die een SELFSAT H50D gebruiken.
Ik ga het riskeren.

 

Ja tuurlijk zullen er mensen zijn die van HD30D naar H50D zijn overgestapt en dan doet die het beter ja.  Het rendament kan wel hoger zijn maar ik meen dat ze juist meer weersgevoeliger waren dan een normale schotel.   Maar als je een camper of mobiele opstelling gebruikt kan zo'n vlak schotel wel degelijk handiger zijn,.   Maar voor een vaste opstelling zou ik een normale schotel prefereren.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Sandra- zei:

Als ik de reactie van Sprietje goed begrijp is de ontvangststerkte van de Selfsat H50D zelfs beter dan een gewone schotel van 60 cm. Dit klinkt heel interessant. Zeker voor wie toch maar 1 satelliet wil ontvangen. Ik ga mij er eens wat meer in verdiepen.

In verdiepen moet je zeker doen Sandra-
Die schotels van TV Vlaanderen en Canal Digitaal zijn verschrikkelijk , het is alsof je reclame voor een bepaald product tegen de gevel hebt.
Bovendien hebben die metalen schotels hun jaren van succes gehad - nieuwe techniek ander en beter.
Ik wil mij ook nog verdiepen in Starlink van Elon Musk - Naar het schijnt voor slechts 50 € ONBEPERKT internet.
Bijna geheel Oekraïne gebruikt die schotels van Musk - super stevig - klein - vangen bijna geen wind. De Tesla van de schotels 👌 😎
Hierna een handig image - ergens geplukt van Sprietje !

H50DH30D.jpg.c0409b742ea3bd171c27e38ccc265b20.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja zeg, nieuwe techniek...

Weet je wanneer ik de "Wave Guide horn Array Technology" al op TV zag uitgelegd worden?

Juist ja bij Hobbythek met Jean Putz WDR fernsehen in de jaren 80.

 

Doe me een lol en geef eens echte meetwaarden op locatie tussen een off-set schotel en een vlakke Wave Guide horn Array Technology van selfsat.

Metropolitain

Emanuel Santarromano

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...