Ga naar inhoud


Big bisat bevindingen


Cooter2

Aanbevolen berichten

Na lange tijd dit forum weer opgezocht i.v.m. het installeren van een andere schotel (big bisat). Dit door de FEC wijziging van CD. Heb me in 2004 geregistreerd als Cooter. Ik kan helaas niet meer onder dat account inloggen omdat het emailadres vervallen is. Dus opnieuw geregistreerd. 

Ok ik heb dus de big bisat geïnstalleerd m.b.v. de satlex site via de toroidial settings. En eigenlijk werkt dan alles in 1 keer. Heb daarna wel proberen te optimaliseren door lnbs te verschuiven en draaien. Dat werkt op zich prima.  Was eerst begonnen met 28E tm 5W. Ik had toen een schotel skew van ca 5graden.  Daarna heb ik een opstelling geprobeerd van 45E tm 0.8W met een skew van ca 11 graden. Het viel me toen op dat de ontvangst van astra2 en 3 achteruit was gegaan. Het lijkt mij dan zo te zijn dat hoe meer de skew van de bigsat afwijkt van de skew van de satelliet dat de signaalsterkte meer  afneemt. Heb gezocht op dit forum maar kon dit nergens tegenkomen. Ik zit nu op een opstelling van 39E tm 5W met een skew van ca 5. Astra2 en 3 zijn nu weer beter geworden. 

Daarnaast valt het ook op dat de bigsat behoorlijke focus vlekken heeft i.p.v. focuspunten. Waarschijnlijk is dat zo gedaan zodat iedereen weg kan komen met de berekende settings. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank voor jou berekening. Nu kan ik het even vergelijking met de resultaten van satlex. Die zegt in dat geval:

39E: 20.1

28.2E: 9.4

23.5E: 4.6

19.2E: 0

13E: -6.2

9E: -10.4

4.8E: -14.8

0.8E: -20.7

 

Dus vooral aan de buitenkanten van de schotel neemt de afwijking van satlex wat toe. Voor mij is dit goed genoeg voor een basisinstelling die ik daarna kan finetunen. Dit vooral omdat ik Sprietje niet wil lastigvallen als ik mijn schotel opstelling regelmatig verander om betere resultaten te vinden. Dat even terzijde. 

 

Ik ben het met je eens dat jou berekening een mooie evenredige verdeling geeft.  Toch werkt dit in de praktijk voor mij minder goed. Voor mij zijn astra3 en 2 het belangrijkste. Hoe verklaar je dat de ontvangst op astra3 en 2 zwakker is met zelfs astra3 in het midden. Dit ten opzichte van mijn huidige opstelling met hotbird in het midden. Mijn vermoeden is dat dit door de bijbehorende schotel skew komt.  De skew die ik nu heb (ca 5 graden) komt beter overeen met de astra3 skew op mijn positie.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Cooter2

 

Ik had het je al aangegeven dat Satlex niet precies dezelfde berekening had als de BigBisat en een verschil van 20,1 voor Satlex en 21,36 voor de BigBisat is erg veel voor o.a. de 39e. Met die afwijking van 1,26 strepen (is meer dan 14mm) zit je er helemaal naast.

 

De BigBisat lijkt veel op een Torus-antenne, zie afbeelding.
Elke lnb gebruikt maar een stukje van het oppervlak van de schotel. De lnb die rechts zit gebruikt alleen een stukje rechts op de schotel, de lnb die links zit gebruikt alleen een stukje links op de schotel. Geen enkele lnb gebruikt dus het totale oppervlak van de schotel maar ze krijgen wel allemaal precies even veel versterking. Het maakt daarom ook niet uit of een lnb precies in het midden staat of aan de zijkant. Ze krijgen allemaal even veel versterking.
Ik raad je aan niet te gaan experimenteren naar eigen inzicht maar gewoon de gegevens van de calculator aan te houden.

 

Torus_antenna.svg.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit er niet naast. Want na de satlex instelling ga ik finetunen op signaalsterkte. Die 14 mm afwijking is daarna 0. Ieder mag op zijn eigen manier werken.  Dit maakt het voor mij juist leuk. Ik vertrouw nooit op pure theorie. Dit is overigens geen disrespect naar wie dan ook dan ook. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De calculator werkt prima en je hoeft er niets op fijn te tunen. Belangrijk is het uitrichten op de eerste (midden) satelliet. Als die niet helemaal goed staat, ontvang je andere satellieten ook niet goed. Kijk als de lnb er iets naast staat, kun je hem inderdaad iets naar links of naar rechts schuiven maar wat als de elevatie niet helemaal klopt? De schotel-elevatie bijstellen zodat alle satellieten veranderen? De skew van de schotel iets bijstellen zodat de lnb's aan de andere kant van de rail op de verkeerde hoogte komen te staan?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...