Ga naar inhoud


Big bisat bevindingen


Cooter2

Aanbevolen berichten


 

12 uren geleden, Sprietje zei:

Van 45e tot 0,8w is 46 graden satellietafstand en daar is de BigBisat niet geschikt voor. Is maar geschikt tot 40 graden satellietafstand.

 

1 uur terug, Cooter2 zei:

Die restrictie kan geen invloed hebben op de middelste lnb welke optimaal uitgericht is. 

 

Misschien is dat helemaal geen restrictie?

 

Die (nieuwe) BigBiSat calculator weigert kennelijk >40 graden orbit te berekenen. Daar zou ik me niks van aantrekken, en al helemaal geen conclusies aan verbinden (zoals Sprietje lijkt te doen?).

De rail lijkt nog wel wat extra ruimte te hebben, in jouw geval, voor meer dan 40 graden orbit.

 

Los daarvan: Geen idee waar de verschillende ontvangstwaarden in verschillende opstellingen bij jou vandaan komt. Dus ook niet of het iets met skew of multifeed skew te maken heeft.

Ooit ga ik nog eens de offsethoek en de brandpuntsafstand van deze schotel narekenen.....

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik Cooter mag geloven, hebben we hier te maken met sjoemelsoftware. Dat hadden ze bij BMW en Mercedes maar niet bij Cahors. Het is niet zo dat de software het maar ongeveer uitrekent en dat je zelf met een meter moet gaan fijntunen. En dat je op de rail iets ruimte over hebt is logisch. De middelste satelliet die je kiest staat niet altijd precies tussen de 2 buitenste satellieten dus heb je ook wat extra lengte op de rail nodig om 40 graden boog in te kunnen stellen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom trek je die conclusie? Ik heb nog nooit met Cahors berekeningen gewerkt en trek ze niet in twijfel. 

 

@a33 ik zie dat ook niet als een begrenzing. Er zit een schaal op van 50 graden en daar naast nog wel meer. Heb al beeld gehad over een volledige hoek van 56 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren voor de eerste keer afgesteld via Cahors software. Berekende waarden.

39E: 21.37

28.2E: 9.75

23.5E: 4.66

19.2E: 0

13E: -6.74

9E: -11.1

1.9E: 18.83

 

Optimum afstelling na finetunen

39E: 21.3

28.2: 11.1

23.5E: 4.9

19.2E: 0

13E: -6.2

9E: -11.0

1.9E: -18.0

 

Enig finetunen lijkt wel te lonen. Vooral voor A2. Meer mensen met deze ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Astra 28,2 zit niet precies op 28,2 oost. Het zijn 3 satellieten die verdeeld zijn over 28,2 tot 28,5. Daarom ga ik bij de berekening uit van het gemiddelde 28,35 oost.

Het ligt er maar net aan welke van de 3 satellieten jij gebruikt hebt voor je metingen.

Verder zie ik uit de getallenreeksen dat de schotel niet optimaal op de Astra 19,2 is uitgericht.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@SprietjeDat zou kunnen dat ik er net naast zit omdat het een vrij sterke satelliet is. Ik heb wel een minder sterke zender gebruikt om af te stellen (vox). De waarde van 9E is onbetrouwbaar zie ik nu omdat de lnb strak tegen de 13E zit.  Alleen de 39E is spot on met berekening. Al denk ik niet dat er veel meer uit te halen is over het geheel door de wazige focusvlekken.

Heb van te voren nog gecheckt of de arm wel loodrecht op de schotel staat. Deze van te voren nog recht gezet.

Voor A2 heb ik afgesteld op channel 4Hd. Cahors geeft overigens geen optie voor 28.5E.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Cooter2 zei:

@SprietjeDat zou kunnen dat ik er net naast zit omdat het een vrij sterke satelliet is. Ik heb wel een minder sterke zender gebruikt om af te stellen (vox). De waarde van 9E is onbetrouwbaar zie ik nu omdat de lnb strak tegen de 13E zit.  Alleen de 39E is spot on met berekening. Al denk ik niet dat er veel meer uit te halen is over het geheel door de wazige focusvlekken.

Heb van te voren nog gecheckt of de arm wel loodrecht op de schotel staat. Deze van te voren nog recht gezet.

Voor A2 heb ik afgesteld op channel 4Hd. Cahors geeft overigens geen optie voor 28.5E.

Ja, je kunt elke denkbeeldige satellietpositie invoeren tot op 0,1 graad nauwkeurig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...