Ga naar inhoud


uitlijnen BISAT astra 1 2 en 3 met de G3C


Affli

Aanbevolen berichten

goede middag,

 

even de gegevens van mijn opstelling.

 

IK maak gebruik van de G3C van Cahors

 

Locatie is Affligem in België - volgens wat ik heb opgezocht: 50.89 en 4.09

Welke instellen zijn voor mij de beste?

 

ik heb nog een aantal vragen:

- hoe 'diep' in de houder plaats ik de lnb's (relook twin)?  

- hoe zet je de skew goed?  We spreken daar over een zeer kleine hoek.

- hoe bepaal je de 'hoogte van de LNB's'?  Ik vind dergelijke afbeelding bij een aantal gelijkaardige vragen (zie foto onder).

 

Ik heb begrepen dat je start met de 23.5 1mm hoger te zetten en dan aan de hand van een 'gradenhoek' of een sjabloon de andere LNB's gaat uitlijnen en daarna de middelste LNB terug 1 mm laat zakken.

post-60869-0-06687400-1457783196_thumb.png

 

Wie kan mij even uit de nood helpen?  Alvast bedankt!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Affli

 

De G3C-houder is voor de ontvangst van de Astra 19,2 - 23,5 - 28,2.
Met de coördinaten die je op geeft (Affligem) moeten de 3 lnb's onder een hoek staan van 15 graden. De middelste lnb (23,5e) moet hierbij (in laatste instantie) op de nul-stand staan. De elevatie van de schotel moet je op 28,9 graden instellen om de Astra 23,5 te vinden.

De skew van de lnb's moeten als volgt staan:
Astra 19,2 op -5°
Astra 23,5 op -8°
Astra 28,3 op -11°

Zet de lnb's als basisinstelling zo in dat de voorzijde 57mm voor het midden van de lnb-klem staat.

 

De Astra 23,5 staat zondag 14 juli om 12:56:30 uur precies in de richting van de zon. Span een touwtje of schilderstape van precies midden boven op de schotel tot midden over de middelste lnb. Op het bewuste tijdstip moet je de schotel zo draaien dat de schaduw precies midden over de schotelarm loopt. Nu ontvang je de Astra 23,5 en de overige satellieten. Is dit nog niet het geval verander dan eerst de schotel-elevatie iets totdat je wel signaal hebt. Stel nu de draairichting en elevatie optimaal in op maximale signaalkwaliteit.

hoek van 5 graden.png

hoek van 8 graden.PNG

hoek van 11 graden.png

hoek van 15 graden.png

 

support-bisat-g3c.jpg

schotel met de zon uitrichten.jpg

Relook-RE-T1EC-twin-slim-feed positie.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb getracht alles goed te zetten met een Xsarius satmeter HD Easy ... komt absoluut niet goed.

 

Ik krijg uiteindelijk een signaal in de breedte van 84 a 85 % - hoogte gaat tot ongeveer 50 % - tv-signaal eindigt uiteindelijk rond 64-65 % wat doe ik verkeerd?

Kan de woning op de foto de hinderpaal zijn en het zicht belemmeren?  IK heb nu (om toch iets te hebben) alleen de 23.5 geïnstalleerd, zelf daarmee zijn de waarden slecht: 

20240714_170835[1].jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een signaal in de breedte en de hoogte? Bedoel je daarmee de horizontale- en verticale polarisatie?

Op welke zender heb je afgestemd?
Maak eens een foto haaks op deze foto zodat de schotel rechts en het huis links op de foto te zien is.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

 

inderdaad.. ik bedoel H en V-polarisatie... ik was zo moe van dat draaien en meten dat ik gewoon de juiste woorden/termen niet meer vond en begon over hoogte en breedte ... Op de xsarius heb ik volgende instellingen genomen.  Ik heb angst dat het huis van de buren het zicht beperkt... 

 

23°5 

lnb Universal

Low freq 09750 

High Freq 10600

TP NUM 01

Freq 12187 (VRT 1 van TV Vlaanderen)

symbolrate 29900

22 k: auto

diseqc mode diseqc1.0/1.1

disecq1.0: lnb2

disecq 1.1: off

knb spanning 13v/18v

 

20240714_1847211.thumb.jpg.4cab2160a2a5d5b6ac4fb08500c6bd72.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

inmiddels ben ik de lnbs aan het voorbereiden in de houder.... de markeringen op de LNB (relook RE T1EC) is dat een gradenverdeling?  Op de LNB houder staat er in het midden (op de zijkant) een puntje... kan ik, indien de markeringen graden zijn, mij daarop baseren om de lnb skew alvast goed te zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...