Ga naar inhoud


Signaalsterkte verschil tussen HD en SD zenders


Sandra-

Aanbevolen berichten

Ik constateer verschil in signaalsterkte tussen HD en SD zenders. Bij SD zenders is deze hoger dan bij HD. De signaalkwaliteit is bij beiden 100%. Kan ik de signaalsterkte van HD zenders eventueel nog verhogen of loopt dat altijd iets achter bij SD zenders. Ik gebruik wel een goede kabel want met een iets dunnere kabel is de signaalsterkte veel lager.

 

Is de signaalsterkte nog van invloed met slecht weer en dat bijvoorbeeld op een HD zender storing is en ik dan wel zonder storing naar dezelfde zender in SD kan kijken. Ik heb dit nog niet geprobeerd en ben wel benieuwd hiernaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik zet vraagtekens bij je constatering.

 

Met welk meetinstrument heb je dat gemeten?

Zat de sd zender op dezelfde transponder als de HD zender?

Indien nee, hadden de sd en hd zender dezelfde transponder parameter?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Aangezien er een datastroom van de transponder komt waaruit je ontvanger de juiste data pakketjes kiest voor een betreffende zender kan er geen verschil in signaal sterkte zijn bij zenders afkomstig van een transponder

 

Tussen verschillende transponders kan er wel een verschil zijn in signaal sterkte, bijvoorbeeld door weersomstandigheden bij de uplink locatie of transponder parameters zoals symbolrate of FEC.

 

Maar nogmaals, met welk meetinstrument heb je dat gemeten?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Verschillende symbol rates zullen verschillende uitkomsten kunnen geven.

In je voorbeeld vergelijk je een transponder met 27500 en een trasponder met 22000 symbol rate!

 

Tenslotte, een tv is geen meetinstrument.

 

Verder zitten deze 2 frequenties van die zenders precies rond de lage en hoge conversie frequentie van je lnb.

Ik bedoel de omschakeling tussen 9750 en 10600 MHz.

Ook dat kan een verschil in je aanwijzing in je tv geven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nog even verder gekeken naar de transponder specificaties, de ene heeft een fec van 2/3, de andere een fec van 3/4.

Allemaal zaken die van invloed zijn.

 

Binnen de hoogfrequente meting doet het er verder niet toe of een digitaal signaal een HD of SD stream is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ben ik technisch nog niet dat ik alles van transponders begrijp. Toevallig ontdekte ik het verschil in signaalsterkte bij elke zender die zowel in HD en SD te ontvangen is. En dan vraag ik mij af of dit bij iedereen zo is.

aangepast door Sandra-
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat je laat zien is een verschil in aanwijzing op een tv tussen 2 verschillende transponders waarvan een in de lage en een in de hoge band.

 

Die in de hoge band zit op een veel lagere frequentie op je antennekabel naar je tv toe, je antenne kabel zal daar om te beginnen al een lagere demping hebben.

Het is dus appels met peren vergelijken, het heeft niets te maken met SD of HD payload.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zowel sd als hd zijn dezelfde enen en nullen, er is geen verschil in de transport stream.

Verschil in signaal sterkte wordt door andere factoren bepaald.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aangeven van signaalsterkte in % is onzinnig en een lachnummer.
Hoeveel procent van wat? Signaalsterkte wordt aangegeven in -dBm (Decibel MiniWatt) en is een absoluut vastgestelde en meetbare waarde.
Als voorbeeld kun je aannemen dat -50 dBm veel is en -100 dBm weinig. Hoe meer naar nul hoe beter.

Als de waterdruk op je kraan 100% is dan weet je nog niet hoeveel bar druk je werkelijk hebt.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen meetinstrument en zover gaat mijn kennis hiervan helaas nu ook nog niet. De schotel heb ik met een eenvoudige satfinder uitgericht op het sterkste signaal en pas later vond ik in het menu van de TV deze balkjes met signaalsterkte en signaalkwaliteit.

 

Ik ben vooral benieuwd of anderen hier op dit forum die dit wel nauwkeurig kunnen meten ook hierbij een verschil ontdekken op hun satellietontvanger. Dus dat bij alle zenders die zowel in HD als SD te ontvangen steeds bij SD de signaalsterkte hoger is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...