Ga naar inhoud


Signaalsterkte verschil tussen HD en SD zenders


Sandra-

Aanbevolen berichten

Omrekenen van een logaritmische schaal naar een lineaire schaal is ook niet zinvol. 
Juist daarvoor is die logaritmische dB schaal van toepassing om een lineaire schaal niet te hoeven inzetten. 
Stel,  je TV of satelliet 📡 ontvanger geeft een waarde aan van 100%. 
Wie zegt mij dan dat de schotel is goed afgericht? 
Het signaal kan voldoende zijn voor een goede ontvangst met 100% terwijl de schotel nog meer reserve opbrengst zou hebben als ie precies in het brandpunt zou staan. 
100% zegt mij niets omdat ik niet weet of er meer uit te halen is. 
 

Stel je kop koffie is half leeg of half vol met 50%. Dan weet ik niet hoeveel ml.  erin zit bij 100%

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


37 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Omrekenen van een logaritmische schaal naar een lineaire schaal is ook niet zinvol. 
Juist daarvoor is die logaritmische dB schaal van toepassing om een lineaire schaal niet te hoeven inzetten. 
Stel,  je TV of satelliet 📡 ontvanger geeft een waarde aan van 100%. 
Wie zegt mij dan dat de schotel is goed afgericht? 
Het signaal kan voldoende zijn voor een goede ontvangst met 100% terwijl de schotel nog meer reserve opbrengst zou hebben als ie precies in het brandpunt zou staan. 
100% zegt mij niets omdat ik niet weet of er meer uit te halen is. 
 

Stel je kop koffie is half leeg of half vol met 50%. Dan weet ik niet hoeveel ml.  erin zit bij 100%

Die Sony tabel is logaritmisch met een % als eenheid. Dat is een compromis maar goed werkbaar.

 

Je hebt gelijk, bij 100% zie je niet of er nog meer in zit. Ik heb onlangs een kleine schotel uitgericht en op mijn best slechts enkele dB's regenreserve (geeft het meetinstrument berekend aan). De CD gecertificeerde Philips TV gaf aan 100% kwaliteit. Daar ben ik het niet mee eens maar voor de consument is het geruststellend. Voor de klant ook trouwens want ik had mijn werk goed gedaan lol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...