Ga naar inhoud


Uitlijnen triax tds100 met 4 lnb


Lucskepc

Aanbevolen berichten

Ik ben gisteren gestart met de installatie van een Triax TDS 100 schotel (97cm), met de multi-bar (nieuw model, dus slechts 1 horizontale groef) en 4 Inverto black ultra Quattro hgln 40mm  LNB's voor HotBird, Asta 1 - 2 en 3 en een oude SAB multiplexer om naar de verschillende tuners in huis te gaan.
Nu krijg ik dit kreng maar niet afgeregeld en wou ik vragen of jij soms mij kan aangeven wat de afstanden tussen de LNB's moet zijn en eventueel de rail-hoek?

Ik woon in Willebroek bij Antwerpen.
Indien u nog extra informatie wenst, gelieve niet na te laten mij te contacteren.

Alvast dank om de tijd te nemen om dit bericht te lezen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Stel de Triax 97 in Willebroek als volgt af voor de 13-19-23-28:

- stel de elevatie van de schotel zo in, dat de bovenzijde van de rail in de richting naar de schotel horizontaal staat
- zet de rail 12,5° schuin, de Astra 28,35 het hoogst. Gebruik hiervoor de waterpasfunctie van je mobile telefoon, een digitale waterpas of de bijgevoegde hoek van 12,5° met waterpas
- monteer de lnb's in de klemmen zodat de kop 5-6mm van de klem zit (zie afbeelding)
- plaats de lnb-klem van de Astra 19,2 tegen de arm
- plaats de 13e-lnb op 74mm van de Astra 19,2-lnb
- plaats de 23,5-lnb tegen de Astra 19,2-lnb. De afstand is dan 58mm
- plaats de 28,3-lnb op 60,4mm van de Astra 23,5-lnb
d.w.z. gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap aan de voorzijde van de lnb's
-stel de skew van de lnbs als volgt in:
a de Hotbird 13   op -3,5°
b de Astra 19,2   op 4°
c de Astra 23,5   op 7°
d de Astra 28,35 op 11°

d.w.z. t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail want die staat al schuin.
- stel de elevatie van de schotel in op 29,9°
- richt de schotel nu uit op de Astra 23,5. Stel hem af op maximale signaalkwaliteit waarbij je behalve de draairichting ook de elevatie nog optimaliseert
- de overige lnb's staan nu ook goed
Opmerking. De 19,2-lnb staat 4mm verder van de 23,5-lnb af dan zou moeten maar kan niet dichterbij vanwege de kopdiameter van 59,5mm. Deze afwijking is bijna niet merkbaar omdat de Astra satelliet toch sterk genoeg is.

 

Bovenzijde rail waterpas.jpg

hoek van 12,5 graden.png

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

Multifeed MFTS4.png

hoek van 4 graden.PNG

hoek van 11 graden.png

aangepast door Sprietje
teksaanvulling
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor deze uitvoerige uitleg @Sprietje

Enige niet duidelijk is de zijnnen met elevatie:

De lat waar lnb's opkomen moet horizontaal staan, ook nadat de elevatie van de schotel op 29.9 staat? En dus moet die staaf steeds bijgepaq)st worden om waterpas te staan als jz bij afregelen eve tueel wat aan de elevatie bijstuurt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder welke hoek de schotel staat is niet van belang als de bovenzijde van de rail maar horizontaal staat richting schotel anders kun je de hoek waaronder je de rail gaat zetten toch niet goed meten. Dan krijg je hetzelfde als je wilt weten of de bovenste laag stenen van een muur goed horizontaal gemetseld ligt door met de waterpas niet boven op de muur te meten maar tegen de voorzijde van de muur.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...