Ga naar inhoud


Montage Duo LNB


Pullo

Aanbevolen berichten

Ik werk met afzonderlijke schotels voor de ontvangst van "13,19,23.5 en 28.2°)

Een familielid heeft problemen met haar TV-Vl antenne met Duo lnb. Ze heeft mij gevraagd eens langs te komen.

Omdat het reeds jaren geleden is dat ik nog met een Duo lnb heb gewerkt heb ik wat handleiding opgezocht.

Nu is mijn vraag : op welke feed plaats ik de bevestiging ?

Volgens  de handleiding van TV-Vlaanderen op de 23.5° feed.

Over het uitrichten enkel info over het laten uitvoeren door een installateur.

 

Volgens de handleiding van Canal Digital  (handleiding duo-lnb) moet ik de bevestiging plaatsen op de 19.2° feed.

In de info die te vinden is op Canal Digital eerst uitrichten op 23.5° en daarna controleren op 19°.

 

Marc

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Plaats de 23,5 feedhoorn in de klem, voor maximaal signaal op 23,5.

Schotel uitrichten op maximaal signaal op 23,5.

Daarna de skew van de duo lnb optimaliseren voor Astra 1.

 

Let op, dat de gebruikte duo lnb geschikt is voor je schotel afmeting.

Er zijn afzonderlijke uitvoeringen voor een 60 en 80 cm schotel.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gezien het om een bestaande opstelling gaat zal de keuze van LNB wel ok zijn. Ik zal de lnb klemmen in de 23.5 feed. Maar toch vind ik het vreemd dat zowel geklemd wordt in de feed van 19 alsook in de 23.5 feed. Het maakt eigenlijk niet veel uit. Ik vermoed dat klemmen in de 23.5 een betere afstelling toe laat voor de belangrijkste zenders in het pakket. Of zie ik dat verkeerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De zenders waarvoor je het meeste signaal nodig hebt zitten op 23,5.

Dat komt door de gekozen transponder parameters, de simbol rate en fec.

De instructie om 19 in de klem te zetten is door de tijd achterhaald.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Pullo zei:

Het maakt eigenlijk niet veel uit.

Het maakt bijzonder veel uit, de 23.5 lnb moet in de lnb houder, zodat de ontvangst van de astra 23.5 maximaal is.

De astra 19.2 loenst dan mee op de schotel, maar aangezien dat signaal sterker is mag dat geen probleem geven.

Waar je zeker op moet letten, in de duo lnb zit een switch (Diseqc)

De instellingen op de ontvanger moeten als volgt staan:

Poort A (1) : Astra 19.2

Poort B (2) : Astra 23.5

 

Met wat zoek je dat uitrichten naar de Astra 23.5 te doen? Met de ontvanger of een satfinder

Met een simpele satfinder ga je tegen het alom gekende Diseqc probleem lopen, die kan de Diseqc niet aansturen om poort B open te zetten.

m.a.w. je ontvangt dan via Poort A met de Astra 19.2 lnb

Daar is een trucje voor om dat te omzeilen.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Pullo zei:

gezien het om een bestaande opstelling gaat zal de keuze van LNB wel ok zijn. Ik zal de lnb klemmen in de 23.5 feed. Maar toch vind ik het vreemd dat zowel geklemd wordt in de feed van 19 alsook in de 23.5 feed. Het maakt eigenlijk niet veel uit. Ik vermoed dat klemmen in de 23.5 een betere afstelling toe laat voor de belangrijkste zenders in het pakket. Of zie ik dat verkeerd. 

Beste Pullo

 

Dat er ook een beschrijving is dat de kop van de 19,2 in de klem gezet moet worden, komt voort uit de historie.

Vroeger zaten alle zenders van Canal Digitaal alleen op de Astra 19,2. Toen Canal Digitaal ook vanaf de Astra 23,5 ging uitzenden en de mensen dus van een enkele lnb moesten overschakelen naar een duo-lnb, was het 't makkelijkste om de kop van de 19,2 van de duo-lnb in de klem te zetten, dan was het niet nodig de schotel opnieuw uit te richten. Daarom bestaat die beschrijving ook nog maar later kwam met tot inkeer dat het beter was de kop van de 23,5 in de klem te zetten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat er ook een echte verklaring is waarom ik vaak zie dat de klem op de 19,2 zit in plaats van 23,5 graden. Of dat ook de verklaring is voor de fout in de Wikipedia vraag ik me af.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Duo_LNB_60

 

Twee weken geleden heb ik gemeten aan een schotel waarbij de LNB zo gemonteerd zat. Ik stond op de ladder en het regende. Omdat het signaal op 23,5 graden niet tegenviel heb ik mijn tijd beter besteed. Nadeel is wel dat wanneer de LNB wat verdraait dit ten koste gaat van 23,5 graden in plaats van Duitsland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meer redenen waarom het beter is om de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten.
Als de kop van de 19,2 in de klem staat, heb je ook signaalverlies voor de Astra 23,5 als:
- het geen schotel van 60cm betreft maar bijv. 70cm
- de f/D-verhouding van de schotel geen 0,6 is maar bijv. 0.67
- zoals reeds opgemerkt de schuinte van de duo-lnb niet juist staat
- de duo-lnb niet gemaakt is voor een 60cm-schotel maar voor een 75cm-schotel wat vaak bewust onduidelijk wordt gehouden

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig stukje:

 

"Satellietprovider SES Astra ontwikkelde deze Duo LNB in samenwerking met CanalDigitaal en TV Vlaanderen omdat de bandbreedte op de populaire Astra 19,2°O positie schaars aan het worden is, en ze daardoor genoodzaakt waren om een tweede direct-to-home-positie in te zetten, hiervoor werd de Astra 23,5°O positie uitgekozen."

 

Nu kunnen ze 23,5 wel opdoeken want er is meer dan voldoende bandbreedte op 19,2oost

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mojo zei:

Satellietprovider SES Astra ontwikkelde deze Duo LNB in samenwerking met CanalDigitaal en TV Vlaanderen omdat de bandbreedte op de populaire Astra 19,2°O positie schaars aan het worden is


Daar lag het dus echt niet aan. 
CanalDigitaal wilde de hogere transponderhuur op 19,2° oost niet langer betalen en vond een uitweg naar de veel goedkopere 23,5° oost. 
De extra kosten voor duo en triple oplossingen gingen over de rug van de klanten. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:


Daar lag het dus echt niet aan. 
CanalDigitaal wilde de hogere transponderhuur op 19,2° oost niet langer betalen en vond een uitweg naar de veel goedkopere 23,5° oost. 
De extra kosten voor duo en triple oplossingen gingen over de rug van de klanten. 

Het is maar hoe de verdeling uitpakt. Als je hogere kosten van transponderhuur op 19,2 graden bij de klanten moet ophalen wordt het ook duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Sprietje zei:

Het gaat altijd over de rug van de klanten. Nu ze de fec verhoogd hebben van 2/3 naar 3/4, zijn er ook weer heel wat mensen die te weinig signaal hebben en een grotere schotel moeten aanschaffen met name aan de buitengrenzen.

Ik zie dat vooral als een verslechterd product bij uitval door regen. Een stemmetje in mij zegt dat er maar heel weinig kijkers over zullen gaan tot aanschaf van een grotere schotel. Dat is ook niet aan te raden als ze straks niets meer hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...