Ga naar inhoud


PLA en zonlicht


Pullo

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Dit zegt het internet.

 

UV-bestendigheid en Weerbestendigheid PLA heeft van nature geen hoge UV-bestendigheid, wat betekent dat het na verloop van tijd kan verzwakken en verkleuren als het langdurig aan direct zonlicht wordt blootgesteld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier al een paar jaar wat met PLA geprinte 'dingetjes' buiten liggen om te zien hoe dat reageert onder invloed van de weersomstandigheden.

Deze hebben dus al meerdere keren zomer, winter, regen en wind meegemaakt.

Tot nog toe is het wat verkleurd, doffer geworden en een langwerpig (zwart) onderdeel is een beetje kromgetrokken.

Verder is het nog steeds stevig, en niet bros.

Toch zou mijn keus voor een onderdeel wat buiten gebruikt gaat worden, en wat ook nog wat kracht moet kunnen hebben niet voor PLA zijn.

PETG is al beter, mede vanwege de wat hogere temperatuurbestendigheid.

Maar voor buiten wordt over het algemeen ASA of ABS geadviseerd.

Alleen deze laatste 2 zijn lastiger te printen.

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor de bevindingen en aanbevelingen. Ik heb inmiddels filament besteld dat geschikt zou moeten zijn tegen UV-straling. Ook overweeg ik om de PLA-onderdelen te verven. Deze verflaag zou naar mijn mening een goede UV-filter vormen. Voor glasvezelbuizen wordt dit ook aangeraden.

Schermafbeelding 2024-07-23 192243.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...