Ga naar inhoud


Buxus mot


gerrit B

Aanbevolen berichten

Voor degene die nog een Buxus haag heeft even een waarschuwing.

Ik had het gehele jaar nog nauwelijks last gehad van de veelvraten van rupsen van de buxus mot die je haag op vreten.

Wel zo af en toe een plekje waar er dan 1 of 2 zaten dus die waren makkelijk te vangen en dood te drukken.

Vandaag viel mijn oog echter op een plekje die ik nog niet eerder had gezien en toen ik verder keek overal plekken in de haag die geteisterd werd door deze rupsen.

Dus eerst een bosje onder handen genomen en daar kwamen al maar liefst 32 van deze rupsen uit.

Om zo de gehele haak van ruim 10m na te moeten kijken is geen beginnen aan dus toch maar de spuit gepakt en de haag weer goed ingespoten met Delete.

Net al een paar keer gekeken of er ook vlinders waren maar die nog niet gezien.

Dus straks nog een paar keer met de elektrische vliegenmepper naar buiten om vlinders te roosteren die het op mijn haag voorzien hebben.

 

Heb je dus ook een Buxus haag wees dan gewaarschuwd dat deze nachtvlinders weer actief zijn en dat je actief bezig moet om je haag groen te houden.

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Quote

Buxusmot voorkomen: maak een vogelvriendelijke tuin

Vogels zijn de natuurlijke vijanden van de rups dus door vogels naar je tuin te lokken kun je de buxusmot voorkomen. Eén koolmeesje eet al snel zeshonderd rupsen per dag. Maak je tuin aantrekkelijk door een vogelvriendelijke tuin te creëren met een diversiteit aan bomen, heesters, veel bloemen en verschillende ‘rommelhoekjes’. 

https://tuinseizoen.com/buxusmot-bestrijden/#:~:text=We kregen veel tips van

 

In de tuin van mijn zus zitten 6 paartjes alleen al aan koolmeesjes en nog wat roodborstjes met een stel merels. Die heeft daar geen rupsen en geen slakken.

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hebben hier ook de gehele winter gezeten en kilo's voer naar binnen gewerkt alleen nu ze natuurlijk voedsel kunnen krijgen smaken deze rupsen blijkbaar minder (of doen ze zich liever tegoed aan de eikenprocessierupsen die volop in de bomen 200m achter ons te vinden zijn) want nu zie je geen koolmeesje.

Wel wat merels die zich tegoed doen aan je bessen, kersen ed. (alles wat rood is of rood begint te kleuren) en ook die slakken mag ik zelf opruimen.

 

Kan natuurlijk ook aan de vele katten liggen want sinds wij onze kat hebben lopen er regelmatig 3 verschillende katten rond ons huis, een zwart/witte, een oranje en een met een soort tijgerprint.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Tonskidutch zei:

Overigens dat van die katten is natuurlijk ook een reden waarom je geen vogels meer ziet.

Hang nestkastjes zo hoog mogelijk en ook dat bijvoer in de winter... want katten die springen tot wel 2 meter hoog en vangen alles wat op hun weg komt aan vogels.

 

Ach gut. Daar heb je er weer een.

  • Like 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Tonskidutch zei:

In de tuin van mijn zus zitten 6 paartjes alleen al aan koolmeesjes en nog wat roodborstjes met een stel merels. Die heeft daar geen rupsen en geen slakken.

 

In mijn vorige tuin zaten tientallen koolmezen, roodborstje en weet ik wat meer. En ook 1000 buxusmot rupsen en 10.000 slakken.

Het vervelende is dat je 3x per jaar te maken kunt krijgen met buxus rupsen. Je moet bijna iedere dag kijken anders ben je de sjaak.

 

@gerrit B ik gebruikte het volgende middel. Moet je zelf maar even zoeken waar je het kan kopen.

 

Quote

........is het nieuwe bestrijdingsmiddel om buxusrups preventief (alleen bij droog weer) tegen te gaan. Het is een biologische insecticide op basis van de Bacillus Thuringiensis stam Kurstaki

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu nog buxus plant zou dat niet handig zijn. In mijn tuin stonden een paar honderd buxus boompjes. Die ga je er niet uitspitten voor iets anders.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik me een heel klein beetje voorstellen.

Los van dat ze absoluut niet mooi zijn. Zoals de paar honderd sparren die ik hier verwijderd heb, ook al werden ze niet door rupsen opgegeten.

Je wilt niet weten hoeveel mooier de tuin hier geworden is.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Psychosammie zei:

Als je nu nog buxus plant zou dat niet handig zijn. In mijn tuin stonden een paar honderd buxus boompjes.

Mijn haag staat er dus ook al 30 jaar en dan ben ik ook zo iemand dat ik niet een paar rupsen van vlinders (exoten die hier helemaal niet thuis horen) laat bepalen of ik deze laat staan of niet.

 

11 uren geleden, Tonskidutch zei:

bijvoeren van vogels met dergelijk zachte winters is niet verstandig,

Je moet ze toch ergens mee lokken.

Dus de winter doorgeholpen, ruim voldoende nestkastjes opgehangen in de hoop dat ze ook kwamen nestelen maar ze kwamen wel de haren van de konijnen ophalen om hun nesten te bouwen maar dat deden ze dan wel ergens anders.

Dus moet ik zelf maar in actie komen om mijn buxus te beschermen.

 

Wat ik eigenlijk niet snap is dat de overheid zich overal mee bemoeit maar als het gaat over dit soort zaken dan is de gehele overheid in geen velden of wegen te bekennen.

Waarom niet simpel verplichten dat een ieder die te maken krijgt met dit soort invasies om dit te bestrijden?

Ze gaan wel verbieden dat je bepaalde schildpadden nog kunt kopen (en uiteindelijk in een vijver uit gaat zetten) maar gaat het om de processierups, buxusmot enz. dan hoor je er niets over.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Tonskidutch zei:

want katten die springen tot wel 2 meter hoog en vangen alles wat op hun weg komt aan vogels.

Mijne kwam laatst thuis met een reiger😼

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   1 lid

×
×
  • Nieuwe aanmaken...