Ga naar inhoud


Advies gevraagd voor aankoop AV-versterker of …..?


Jürgen

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Jürgen zei:

Het is juist de bedoeling dat het van de KPN-TV box of PlayStation 3 (CD) afkomstige geluid ALTIJD via de AV of Stereo versterker loopt dus de versterker zal in elke situatie aan blijven staan.

Als er naar de beschikbare Radio kanalen via de nieuwste Android KPN TV box wordt geluisterd dan verloopt dat via een Toslink kabel vanuit de LPN TV box naar de versterker dus blijft de TV uit.

 

Ja dat kan ook maar dan nog zou ik niet alles meer door de versterker laten lopen, anders heb je ook continue hdmi passthrough nodig en staat die versterker ook als die in standby staat nog een berg watts te verstoken.  

 

<edit, ik zie dat die oude versteker helemaal geen spdif of hdmi heeft, dus toch vervangen dan) 

 

En hoe wil jij die KPN box bedienen dan?, daar heb je toch echt beeld voor nodig zeker met dat android ding... wat verschrikkelijk is tov de voorganger. 

 

Als je geen fancy features nodig hebt kun je prima de oude versterker bijven gebruiken denk ik.  Of je moet Dolby weet ik het wat ondersteuning (al die nieuwe formaten) willen maar dat kan sowieso niet via SPDIF alleen via HDMI. Of inderdaad een soundbar die werken ook meestal via HDMI ARC.

 

Ik heb zelf nog een Onkyo set maar die versterker staat al een hele tijd uit, die heb ik jaren lang met HDMI passthrough gebruikt, dat was  ellende, veel gedoe met afstandsbedieningen,  hoog stroom verbruik, geluid wat soms wegviel of problemen gaf icm kodi.  Later nog een tijd in HDMI ARC gebruikt, veel beter maar eigenlijk gebruikte ik het steeds minder. Inmiddels heb ik ook nog een sonos soundbar en dat werkt ook redelijk alleen voegt het te weinig toe tov standaard TV geluid.   

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik zal eerst even uitleggen hoe het bij mij thuis probleemloos functioneert want dat is enigszins de basis wat ik voor mijn zoon wil bestellen.

Zoals ik al eerder schreef is hij enigszins autistisch en dyslectisch dus als er iets niet goed werkt is er gelijk paniek dus feitelijk zoek ik de meest probleemloze oplossing.

Thuis gebruik ik een BlueSound PowerNode N330 Stereo versterker tevens streamers en een recente Samsung Smart TV.

Voor de TV kanalen en eventueel het Radio geluid gebruik ik de KPN TV box Arris VIP 5202.

Die is via een HDMI kabel op HDMI 1 van de TV aangesloten

Ook loopt er van de TV een HDMI kabel van TV HDMI (ARC) naar de Bluesound versterker.

Eveneens loopt er Toslink kabel van de KPN TV box naar de BlueSound versterker

 

Ik bedien de KPN TV box dmv de KPN afstandsbediening.

Daarmee kan ik zowel de TV als KPN TV box in- en uitschakelen en het geluid met de KPN box regelen, dus feitelijk alles met één afstandsbediening.

Radio luister ik via de TuneIn app van de BlueSound.

Deze configuratie zou ook voor mijn zoon prima moeten werken mits de nieuwe Android KPN TV+ box dat ook allemaal ondersteund maar dat denk ik wel.

Maar ja, mijn zoon heeft maar € 500,= budget dus dat zit er niet in.

 

Dus feitelijk zou de oplossing zijn om een Stereo versterker te kopen met één HDMI en één Toslink aansluiting want dat creëer ik waarschijnlijk dezelfde situatie als bij mij thuis.

Ik zie echter op dit moment maar één Stereo versterker die hieraan voldoet en die in het budget valt en dat is de Argon Audio SA2 maar ik weet niet wat ik daarvan moet vinden, voor mij althans een onbekend merk.

 

Ik hoop dat het nu duidelijk si wat de bedoeling is.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Jürgen zei:

Dus feitelijk zou de oplossing zijn om een Stereo versterker te kopen met één HDMI en één Toslink aansluiting want dat creëer ik waarschijnlijk dezelfde situatie als bij mij thuis.

Kan je zoon bij jouw thuis er dan mee omgaan, ik bedoel het als positieve vraag?

Mijn broer en m'n ouders konden er helemaal niet mee overweg, met mijn installatie. Vandaar dat ik toen al besefte dat we niet allemaal die tech fiemel hebben.

aangepast door Tonskidutch

Falling

Julee Cruise

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel, als ik het eerst uitleg en het werkt dan lukt het vervolg wel.

Daarna moet gewoon alles stabiel blijven functioneren dan is er niets aan de hand.

Daarom schreef ik ook dat het een installatie moet zijn met een groot bedieningsgemak.

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met bovenstaande wens is de beste oplossing om alles rechtstreeks op de tv aan te sluiten en op de tv audio uitgang een losse versterker aan te sluiten.

Wat je dan op het scherm ziet zal je ook op de luidsprekers te horen krijgen.

 

Aansluiten via een av versterker vraagt meer handelingen op het gewenste op het scherm te krijgen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt mij uiteindelijk ook.

Ik moet nu alleen nog de keuze maken tussen de beschikbare Stereo versterkers en dan bij voorkeur één met een HDMI en minimaal één optische aansluiting.

Dit laatste m.n. om Radio kanalen vanuit de KPN TV box te beluisteren zonder dat de TV aan moet staan.

 

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
7 minuten geleden, Jürgen zei:

Dit laatste m.n. om Radio kanalen vanuit de KPN TV box te beluisteren zonder dat de TV aan moet staan.

 

Eh, of je het audio op die box kunt splitsen tussen de tv en de versterker is dan de eerste vraag.

Wanneer je de tv uitzet zal er geen audio uit meer naar de versterker gaan en zal je het audio aan de versterker moeten aanbieden op een andere manier.

 

Of je comfortabel de KPN box kunt bedienen en een radio kanaal kunt kiezen zonder beeldscherm is de 2e vraag.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite is het heel simpel, ik heb het zo net nog even getest.

Als ik de TV via de AB van de KPN TV box uitschakel heb ik natuurlijk geen beeld meer en dat is logisch.

Het enige wat je moet onthouden of er een lijst van maken zijn de nummers van de op de KPN TV box beschikbare favoriete zenders.

Volgens mijn zoon had hij aan een stuk of 3 zenders genoeg.

 

Als je nu op de KPN TV box afstandsbediening alleen op de KPN Aan-knop drukt en daarna op de toets Radio krijg je de zender te horen die je als laatste had gekozen, uiteraard moet dan ook de Stereo versterker aan staan.

Het ligt aan het merk en type Stereo versterker of bij het inschakelen van de KPN TV box ook gelijk de Stereo versterker inschakelt.

Bij de BlueSound en nog een ander merk wordt die via de optische ingang aangezet, dus een soort HDMI-CEC maar dan via de SPDIF poort.

Dit werkt uitstekend.

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...