Hendeson Geplaatst: 8 augustus Geplaatst: 8 augustus ik heb op een rommelmarkt een omvormer gekocht , thuis gekomen gecontroleerd met een voltmeter en het licht ging uit met een klap uit de voltmeter die het daarna nog wel werkte , de automatische zekering weer aangezet en de omvormer open gemaakt , kon niks zien en ruiken maar de draden aansluiting kon ik wel zien dat het gerommeld was zo op het eerste gezicht , heb er een foto van gemaakt , wie heeft hier meer kaas van gegeten
Moderator ceesv Geplaatst: 8 augustus Moderator Geplaatst: 8 augustus Heeft het apparaat een merk en type nummer? Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Frans B Geplaatst: 8 augustus Geplaatst: 8 augustus Zo te zien aan het kastje is het een zelfbouw ding. Dat wordt ohms uitmeten en proberen. System Administrator (niet van deze site)
Moderator ceesv Geplaatst: 8 augustus Moderator Geplaatst: 8 augustus Tja, iets met een ringkern transformator. Een automatische zekering wil op de inschakel stroom soms uitschakelen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Moderator ceesv Geplaatst: 10 augustus Moderator Geplaatst: 10 augustus Uitleg: https://www.electronics-tutorials.ws/transformer/auto-transformer.html De reden dat de automatische zekering tript kan 2 oorzaken hebben. - Wikkelsluiting - Hoge inschakelstroom op een 16 Amps automaat met een "B" karakteristiek die daarvoor niet geschikt is. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
kees321 Geplaatst: 10 augustus Geplaatst: 10 augustus Dit is gewoon een ringkerntransformator in een kastje. Op 8-8-2024 om 14:52, Hendeson zei: gecontroleerd met een voltmeter en het licht ging uit met een klap uit de voltmeter In welke volgorde ? De spanning er op toen de voltmeter er op, of ? De voltmeter is een universeelmeter waarschijnlijk, verkeerde stand gebruikt ? Ging de aardlek of de zekering er uit ? Voor al dit soort testen is een gloeilamp in serie een uiterst eenvoudig hulpmiddeltje. Brand de lamp dan is het niet goed.
Hendeson Geplaatst: 10 augustus Auteur Geplaatst: 10 augustus 3 minuten geleden, kees321 zei: Dit is gewoon een ringkerntransformator in een kastje. In welke volgorde ? De spanning er op toen de voltmeter er op, of ? De voltmeter is een universeelmeter waarschijnlijk, verkeerde stand gebruikt ? Ging de aardlek of de zekering er uit ? Voor al dit soort testen is een gloeilamp in serie een uiterst eenvoudig hulpmiddeltje. Brand de lamp dan is het niet goed. De eerste keer de automatische zekering en de tweede keer de aardlek schakelaar .
jeevanhoof Geplaatst: 10 augustus Geplaatst: 10 augustus Als de aardlek ook uitspringt is er een serieus probleem. Een aardfout. Dit moet je toch kunnen meten. Meet tussen de fase, of nul, en de kast van de trafo. Dit moet oneindig zijn.. Of het moet zijn dat je nog een heel oude aardlek hebt. Meer dan 35 jaar oud. Dan zou het misschien kunnen dat deze er soms uitgaat bij het inschakelen. Mvg dreambox two , BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra VU+ solo2 met defecte tuners
Robert28 Geplaatst: 12 augustus Geplaatst: 12 augustus Gokje, dit is de Indel ATST1500W-U en niet de ATST1500W-UMS, de -UMS versie heeft namelijk 'soft-start' (en zal iets duurder zijn 😉). Die 'soft-start houdt waarschijnlijk in dat er een NTC in serie aan de 230V kant zit, deze zou je er nu ook tussen kunnen zetten om de inschakelstroom te beperken. Een hoge inschakelstroom is een bekend fenomeen bij ringkerntransformatoren zorgt voor de genoemde verschijnselen.
Hendeson Geplaatst: 13 augustus Auteur Geplaatst: 13 augustus Op 10-8-2024 om 13:57, kees321 zei: Dit is gewoon een ringkerntransformator in een kastje. In welke volgorde ? De spanning er op toen de voltmeter er op, of ? De voltmeter is een universeelmeter waarschijnlijk, verkeerde stand gebruikt ? Ging de aardlek of de zekering er uit ? Voor al dit soort testen is een gloeilamp in serie een uiterst eenvoudig hulpmiddeltje. Brand de lamp dan is het niet goed. Ik heb alleen een gloeilamp op 230 volt , die kan ik denk ik niet op 110 volt laten branden 1
Hendeson Geplaatst: 13 augustus Auteur Geplaatst: 13 augustus Op 10-8-2024 om 13:57, kees321 zei: Dit is gewoon een ringkerntransformator in een kastje. In welke volgorde ? De spanning er op toen de voltmeter er op, of ? De voltmeter is een universeelmeter waarschijnlijk, verkeerde stand gebruikt ? Ging de aardlek of de zekering er uit ? Voor al dit soort testen is een gloeilamp in serie een uiterst eenvoudig hulpmiddeltje. Brand de lamp dan is het niet goed. Welke stand moet ik dan op de universeel meter in zetten 1
jeevanhoof Geplaatst: 13 augustus Geplaatst: 13 augustus 34 minuten geleden, Hendeson zei: k heb alleen een gloeilamp op 230 volt , die kan ik denk ik niet op 110 volt laten branden je moet de lamp aan de 230V kant, in serie plaatsen met de trafo. brand de lamp, dan zit er een kortsluiting in de wikkeling. 32 minuten geleden, Hendeson zei: Welke stand moet ik dan op de universeel meter in zetten om spanning te meten op Volt om weerstanf te meten op R of Ohm mvg dreambox two , BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra VU+ solo2 met defecte tuners
Moderator ceesv Geplaatst: 13 augustus Moderator Geplaatst: 13 augustus 49 minuten geleden, Hendeson zei: Welke stand moet ik dan op de universeel meter in zetten Door deze vraag te stellen heb ik de indruk dat er elementaire kennis ontbreekt. Ik wil je waarschuwen dat er levensgevaarlijke spanningen aanwezig zijn. Wanneer je leven je lief is, blijf eraf! 1 Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Mimisiku Geplaatst: 13 augustus Geplaatst: 13 augustus (aangepast) Waarschijnlijk een 2:1 ringkerntrafo dus van 230 naar 115V. Ideaal zijn die dingen niet. De meeste 110V apparaten verwachten buiten de 110V ook nog eens 60 Hz i.p.v. onze 50 Hz.. De solderen aan de 115V kant ziet er op zijn zachtst amateuristisch uit. Grote kale delen zonder krimpkous.. En wat @ceesv al zegt. Levensgevaarlijke spanning. Weg blijven als je daar niet in geschoold bent.. 13 augustus aangepast door Mimisiku Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD VU+Ultimo4K BTE, DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG 5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen