Ga naar inhoud


Een nieuwe Langegolfzender in de startblokken: "Artic 252"


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, ceesv zei:

Ik zie je opmerking ergens vastlopen.

Ik niet.

Appels en peren.

9 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:


 Er waren een handjevol luisteraars op zee rondom Denemarken. 

Dat zei ik toch?  "Amper nog luisteraars". 🤔

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Tja, de middengolf had ook nog amper luisteraars.

Maar daar zal je het ook wel niet mee eens zijn.

 

Maar bij de lw zenders gaat het argument plotseling wel op.

Iets met 2 maten meten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee heel verschillende AM banden, twee maten.

Inderdaad.

Nog los gezien van de locatie en de aard van deze 2 zenders.

Appels en peren.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik behoor tot de fanatiekelingen op dit vlak. Ik heb een oude (maar zeer goede) Telefunken ontvanger. De langegolf antenne bestaat uit diverse pennen van a 4 meter die samen een ground-dipole vormen.

 

Een grotere antenne is hier helaas niet te verwezenlijken. De ground-dipole werkt beter dan een kleine actieve antenne en is ook rustiger. Het enige probleem was het aanpassen naar een redelijke impedantie. Hiervoor heb ik een grote spoel gemaakt met diverse aftakkingen. Dit is nodig om de veranderende bodemgeleiding aan te passen.

 

Dus ik kijk zeker uit naar dit station en hoop er iets van te kunnen horen.

IMG_5437.jpeg

aangepast door view
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Satellifax heeft het intussen ook gemeldt:

 

Finnland: Arctic Radio will Langwelle reaktivieren
Früher war die Langwelle ein attraktives Rundfunkband. Mit nur einer Sendeanlage konnten viele Länder versorgt werden. So war etwa der Deutschlandfunk über die Sender Donebach und Aholming in weiten Teilen von Mittel- und Südeuropa zu hören. Nach und nach wurden Sendeanlagen abgeschaltet.

Umso überraschender ist, dass es nun eine Renaissance der Langwelle geben soll, und zwar in Finnland. Der Privatsender Arctic Radio hat angekündigt noch in diesem Jahr die Langwellenfrequenz 252 kHz, die früher vom öffentlich-rechtlichen YLE Radio genutzt wurde, zu reaktivieren. 

Ein Empfang in Deutschland wird aber zunächst eher schwierig sein und beschränkt sich wohl auf Küstenregionen oder die Abend- und Nachtstunden. Denn zunächst soll der Sender nur mit einer Leistung von 1 kW arbeiten, eine Anhebung der Strahlungsleistung sei jedoch laut Veranstalter geplant. www.arcticradio.net

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De initiatiefnemers willen deze zender financieren middels fundraising.

Ze hebben inmiddels €434  aan toezeggingen van hun target van  €3.000.-

https://www.gofundme.com/f/arctic-radio-needs-your-help-for-a-transmitter?attribution_id=sl:767a0745-d7bd-48a9-9906-00fdb3a17e07&utm_campaign=fp_sharesheet_ai&utm_content=amp1v1&utm_medium=customer&utm_source=copy_link

 

Ben benieuwd hoe dit gaat lopen.

 

Radio Caroline had afgelopen weekend weer een fundraising event.

Opbrengst tot nu toe: £63,088

https://radiocaroline.co.uk/#home.html

 

 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit een éénmans actie is.
Volg Matt al een tijdje, hij is een introverte MW dx'er die niet van teveel gedoe houdt (op zijn Youtube kanaal).

Dus dit initiatief verrast me wel, en in zijn 2e video sinds zijn "openbaring" klinkt hij al geirriteerd.

 

aangepast door hvdh
  • Like 1

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, klinkt natuurlijk als een leuk initiatief maar op de website zelf een vaag contact formulier, geen adres, geen naam, geen details.  Ook de gofundme page is nogal "beperkt" om t netjes uit te drukken.

 

Overigens, lange golf heeft echt andere mogelijkheden dan de middengolf.  Ik zie wel dat ze de 1KW willen oppeppen door aan de antenne te werken, op zich wel bijzonder omdat het niet zo eenvoudig is om op die frequenties een antenne met versterking voor elkaar te krijgen.  Een halve golf dipool is al bijna 600m lang en als je die niet op hoogte krijgt straat ie vooral omhoog.  Een verticale antenne is ook een probleem, kwart golfje is al bijna 300m en gaat ook niet echt gain opleveren en dat staat allemaal nog los van verliezen, spoelen etc.

 

Aan de andere kant, 1kW kan onder de juiste omstandigheden nog best wel wat resultaat opleveren.  Ben alleen benieuwd hoe dit op zomerdagen gaat werken.

 

Of is dit misschien een hobby initiatief?  Dan zou samenwerking met http://www.radioarcala.com een hoop kunnen bijdragen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lange en middengolf is vertaal gepolariseerd. 
Dus de mast moet verticaal staan. 
Wil je versterking dan moet je meerde masten gebruiken en uit fase voeden. Dan krijg je richtwerking. Ontvangst aan de “achterkant” van de antenne zal tot extreme vervorming lijden vanwege de grote bandbreedte ten opzichte van de golflengte, bij gebruik van een omhullende detector. Die vervorming heb je niet bij een synchroon detector. 
Die 1 kW is erg weinig. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-8-2024 om 17:55, hvdh zei:

Ik denk dat dit een éénmans actie is.
Volg Matt al een tijdje, hij is een introverte MW dx'er die niet van teveel gedoe houdt (op zijn Youtube kanaal).

Dus dit initiatief verrast me wel, en in zijn 2e video sinds zijn "openbaring" klinkt hij al geirriteerd.

 

Het begint erop te lijken dat die zender er niet gaat komen. Die crowdfunding gaat hem zo niet worden.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...